כל תהליך ההיריון הוא מסע ייחודי ביותר המוביל לרגע הלידה המפעים והמרגש, אחריו חייהם של ההורים לעולם לא יראו אותו הדבר. עוד לפני הלידה, הורים לעתיד פוגשים באתגרים חדשים שטרם פגשו בהם בעבר וכעת צריך לעמוד בפניהם ולהתמודד עימם. אתם לא לבד כלל, האתגרים שאתם עוברים הם חלק טבעי מהתהליך לקראת ההפיכה להורים. לפניכם מספר טיפים מצוינים שיעזרו לכם לצלוח את האתגרים שלפני הלידה.

הכנה רגשית ומנטלית

אפשר לומר שההכנה ללידה כוללת אתגרים רגשיים, מנטליים ופיזיים חדשים לגמרי עבור האם לעתיד וגם עבור האב. מכיוון שהאתגרים מתחלקים לשלושה תחומים שונים, גם את הטיפים שלנו נחלק בהתאם.

במהלך ההיריון הגוף של האם עובר שינויים יוצאי דופן והוא גם מוצף בהורמונים הגורמים לתנודות משמעותיות גם במצב הרוח. ייתכן שיעלו תחושות של חשש מפני תהליך הלידה או חלק מהבדיקות הצפויות, כמו גם מפני השינוי הגדול שעומד להתחולל.

אחת הדרכים להתמודד עם חשש היא רכישת ידע. קראי ספרים אודות היריון ולידה, ראי סדרות אינפורמטיביות, לכי לקורס הכנה ללידה והתייעצי עם הרופא שלך. יחד עם זאת חשוב לדעת גם מתי לשחרר ומהיכן לרכוש את המידע. אין צורך לקבל כל עצה ואבחנה שנותנים לך האנשים השונים בחייך. הקפידי לקבל מידע אך ורק ממקורות אמינים וזכרי גם ליהנות מהחוויה המיוחדת הזו.

דרך נוספת להתמודד עם ההצפה הרגשית היא להישאר פעילה, לתרגל פעילות גופנית המותאמת להיריון וגם פעילויות מפחיתות חרדה כמו נשימות, מדיטציה ומיינדפולנס. כל התרגולים הללו יכולים לסייע בוויסות נכון של ההורמונים בגוף ובשחרור לחצים.

עוד דרך לחוות התרגשות ושמחה לקראת הלידה היא להתמסר לשלב הקינון. זהו השלב בו האם לעתיד תרגיש כיצד מתעורר בה הצורך לארגן ולסדר את הבית לקראת הלידה הקרבה. תיהני משלב זה, השקיעי בסידור או בתכנון חדר התינוק, רכשי בגדים או כל דבר אחר שעולה לראשך. זהו גם שלב נפלא להתחיל להציץ ברשימות של שמות לבנים או שמות לבנות, בהתאם למין הילוד. התחילי אט אט להכין את עצמך מנטלית לרגעים הראשונים של האימהות.

הקפידי להכין תוכנית לידה שבה מפורטות כל ההעדפות של עבור תהליך הלידה עצמה. תוכנית הלידה תאפשר לך לתקשר הרבה יותר טוב עם הצוות הרפואי כשאת מגיעה למחלקה וכך תוכלי להיות רגועה. יחד עם זאת חשוב גם להתכונן ולהבין שתוכנית הלידה יכולה להשתנות בהתאם למתרחש במהלך הלידה עצמה.

הכנה פיזית

השינויים הפיזיים המתרחשים לקראת הלידה הם רבים וגם בלידה עצמה הגוף עובר תעצומות יוצאות דופן. כדי לעבור את התהליכים השונים בקלות רבה יותר וכדי להחלים מהלידה מהר יותר, חשוב לעשות גם הכנה פיזית לקראת הלידה.

ראשית, חשוב לעשות קורס הכנה ללידה שבו לומדת האם על טכניקות נשימה, עיסויים, כיצד להתמודד עם כאבי לידה ומה מתרחש במקרה שבו מחליט הצוות הרפואי על ביצוע לידה קיסרית. אם מתוכננת לידה וגינלית, מומלץ לבצע עיסוי עם שמן שקדים של עיסוי הפרינאום החל מהשבוע ה-34 להיריון. אזור זה מתרחב מאוד בזמן הלידה וכדי למנוע היווצרות של קרעים חשוב לבצע עיסויים שיסייעו בריכוך של רקמה זו.

כמו כן מומלץ לעשות פעילות גופנית לפני הלידה, לא רק עבור הנפש אלא כמובן גם עבור הגוף. ראשית, הגוף יהיה חזק יותר לקראת הלידה וכך יעלה הסיכוי שהיא תעבור בצורה טובה יותר מבחינת תחושות האם. שנית, כשהגוף חזק גם ההחלמה מהלידה תהיה מהירה יותר. חשוב מאוד להקפיד לחזק את שרירי רצפת האגן שכידוע נחלשים בעקבות ההיריון והלידה.

יש להקפיד גם על נטילת ויטמינים הדרושים לאם ולעובר כמו מולטי ויטמין להיריון, ברזל, חומצה פולית, אומגה 3 ועוד. בנוסף, יש להקפיד גם על תזונה מאוזנת ולבדוק שאכן העלייה במשקל במהלך ההיריון מאוזנת. כמו שיש להימנע משתיית אלכוהול ומעישון סיגריות הפוגעים לא רק באם, אלא גם בעובר בצורה משמעותית.

לבסוף, חשוב שתתני לעצמך גם לנוח לפני הלידה. את עוברת תקופה מרגשת ואינטנסיבית המשפיעה על הגוף ועל הנפש שלך, לכן בהחלט כדאי לקחת זמן לנוח ולא לעשות דבר פרט לצבירת אנרגיות לקראת החיים החדשים שבדרך. בסופו של דבר הכל טמון באיזון ובהקשבה לעצמך ולצרכים שלך.