השר לשירותי דת, מתן כהנא, הצליח להעביר בחוק ההסדרים את רפורמת הכשרות שעוררה את זעמם של רבים, והפרויקט הבא הוא מתווה הגיור, שצפוי לעלות בחקיקה ממשלתית בשבועות הקרובים. עיקר המתווה מאפשר לרבני ערים לגייר במסגרת מערך הגיור הממלכתי. המתווה שמציע חוק גיור ממלכתי גובש בתיאום עם עם רבנים מהציונות הדתית, ובראשם הרב חיים דרוקמן

הרב דרוקמן ומתן כהנא צילום: ללא

עיקרי תוכנית הגיור של מתן כהנא

עיקרי התכנית שפרסם השר כהנא מתחלקים לחמישה חלקים: הראשון הוא שמערך הגיור הקיים יקבל לראשונה הכרה ממלכתית בחוק. החלק השני מתיר לרבני ערים להקים הרכבי בית דין לגיור במסגרת מערך הגיור הממלכתי והשלישי מגדיר הקמת מחוז "רבני ערים" באגף הגיור, שיעניק שירותים מנהליים להרכבי רבני הערים.

בנוסף, תוקם ועדת רבנים שתנסח את סדרי הדין להרכבים המקומיים ולרב הראשי ולמועצת הרבנות הראשית תישמר הסמכות לבטל מינוי של דיין גיור באופן מבוקר.

"במדינת ישראל חיים כיום קרוב לחצי מיליון אזרחים שאינם יהודים על פי ההלכה", אמר כהנא, "מדובר בצאצאי יהודים מזרע ישראל החיים איתנו בצבא, בעבודה, בלימודים ובכל מרחבי החיים. הגיעה העת לאפשר לכל מי שחפץ להצטרף לחיק העם היהודי ע"פ ההלכה ולעשות זאת בהליך גיור מאיר פנים". 

אולם בית דין, ארכיון צילום: Flash 90

עוד הוסיף כי "עלינו כמדינה החובה והזכות לעשות הכל על מנת שזה יקרה. חוק הגיור הממלכתי שאני מוביל יאפשר לרבני עיר לחזור ולגייר כבעבר, ירחיב את תכניות הלימוד והליווי למתגיירים ויאפשר לכל המבקש להצטרף במלוא המובן לעם ישראל. להשלים הליך גיור בפני בית דין רשמי של מדינת ישראל". 

חבר הכנסת יואב בן צור מש"ס אמר בתגובה: "לא היה הרס וחורבן למוסד הרבנות הראשית והמסורת היהודית כמו שמוביל השר להריסת הדת מתן כהנא. מערכת הגיור היא ציפור הנפש של העם היהודי והפגיעה בו תוביל להתבוללות קשה. אין מנוס, נצטרך להקים מערך ספרי יוחסין פרטי". 

בתנועת נאמני תורה ועבודה, שם דווקא תמכו ברפורמת הכשרות, הגיבו על המתווה ומסרו כי, "התנועה מביעה צער על המתווה המוצע. המתווה מבוסס על הצעת חוק שהתנועה כתבה בעבר, אך התווסף לו חלק משמעותי הנותן את השליטה למועצת הרבנות הראשית לבטל מינוי דיינים בהרכבים. על ידי כך, המתווה עלול לאבד את יכולתו לבצע את השינוי הנדרש בתחום הגיור. אנו מקווים שהשר לא יכנע ללחצים, ויאפשר גיור כפי שהיה נהוג בעבר במדינת ישראל, על ידי רבני ערים, ללא סמכות-על שתוכל לפסול דיינים". 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן