תיק 4000: עד המדינה ניר חפץ סיים לענות לשאלות התביעה, והיום (ג') בשעה 14:00 החלה חקירתו הנגדית על ידי עורכי דינו ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שצפויה להימשך כשבועיים. במסגרת התיק העוסק בחקירת וואלה-בזק, מואשם יו"ר האופוזיציה בשוחד, מרמה והפרת אמונים. 

חפץ, אשר שימש בעבר כראש מערך ההסברה הלאומי עבד גם עבור קמפיין הליכוד והיה הדובר של משפחת נתניהו. הפרקליטות ביקשה מבית המשפט המחוזי בירושלים לקיים חלק מהדיונים על תרגילי החקירה שנעשו על עד המדינה בדלתיים סגורות, "יש גבול למה שבן אדם יכול לשאת", אמר חפץ. לאחר שכלי התקשורת הביעו את התנגדותם, ביניהם גם הסנגורים של נתניהו, עו"ד בעז בן צור, בית המשפט יצא להפסקה לצורך התייעצות, ולאחר מכן דחה את הבקשה. 

15:03 - עוד קטע מהחקירה הוקרן באולם. החוקר נשמע אומר לחפץ: "שיהיה לך בראש - כל מה שאתה חושש שאנחנו נדע - אנחנו נדע", חפץ אמר לחוקר: "לא רוצה שיצאו חומרים שקשורים לחיי האישיים ולצנעת הפרט". החוקר ענה: "עניינים של צנעת הפרט לא מעניינים את המשטרה ואת החקירה. מעניין אותנו רק ראיות וממצאים לחקירה".

חפץ לעורך הדין בן צור:" כל מה שמגיע למשטרה - סיכוי גדול שיגיע לתקשורת, יש לומר שאני שנים בתקשורת ויודע את היקף תופעת ההדלפות. גם היום לא הייתי נותן את הקוד".

14:50 - חפץ לעורך הדין בן צור: "היו מסרים של איומים, הבנתי שאם לא אחתום על הטופס הזה מצבי לא יהיה טוב, הועברתי בן מעצרים, הדחיפות של החוקרים היתה לפצח את הקוד ולפתוח האייפון שלי. הבנתי שהם מפעילים עליי לחץ לקבל את הקודים לנייד שלי".

14:42 - קטע נוסף מהחקירות הוקרן באולם. חוקר לחפץ: "תחשוב על המשפחה שלך ותחשוב על הצד השני, בסופו של דבר לכל אחד יש אינטרסים. האינטרס של כל אחד זה לשמור על עצמו, יש פה כרגע אנשים שדנים באינטרסים שלהם". עוד הוא סיפר בהמשך: "בימי החקירה הראשונים הבנתי שהיה עליי לחץ להיות עד מדינה, כשעומדים עליך 6-7 חוקרים את מבין שרוצים אותך. דיברו על עד מדינה בלי לומר את צמד המילים 'עד מדינה'"

14:32 - חפץ תיאר את החקירה: "שלושת החוקרים קיבלו חלק מהשאלות בלייב בוואטסאפ בנייד ואז הקריאו לי אותם, חלק מהשאלות היו ערמומיות. נחקרתי על ידי יותר מ-30 חוקרים, כל פעם שחוקר נכשל, היה מגיע אחד אחר שמגיע ומנסה את שיטות החקירה שלו".

14:23 - חפץ סיפר לחוקרים שעו"ד שלו אמר לו לא לתת בינתיים את הקוד לנייד הנוסף שברשותו מכיוון שיש בו חומרים שקשורים לצנעת הפרט: "רצו לקחת הכול ללא הגבלה, הופעלו עליי לחצים כבדים שאחתום על זה. בסופו של דבר לאחר התייעצות עם עו"ד חתמתי על המסמך עם הסתייגות, מבחינתי זה האיום לפרק לי את הפרטיות. הבנתי שרוצים לנבור לי בחומרים כי רוצים להפעיל עליי מנופי לחץ בחקירה"

14:18 - עו"ד בן צור: "האם אתה זוכר כבר בחקירה הראשונה שלך הזכירו לך את אשתך?". חפץ: "כן אני זוכר - דאגו להוציא באקראי מחדר החקירות, במבואה שלפני החקירה דאגו להראות לי את אשתי ולומר לי 'אל תאמר לה מילה'". חפץ מוסיף: "לא זוכר אם הזכירו לי את אשתי בחקירה". 

14:12 - עורך הדין של נתניהו בועז בן צור, אמר לחפץ: "האם אתה יודע שלפני המעצר שלך גוף החקירה ביצע חקירה עליך?". חפץ השיב: הבנתי זאת מתוך חומרים שהראו לי שהיו האזנות ומעקבים (לפחות ב-7 ימים לפני מעצר) לא הבחנתי בזה בזמן אמת".

ניר חפץ | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מסרים חד משמעיים להיות עד מדינה

בתחילת הדיון, התייחס חפץ למאמצים שהופעלו עליו לכאורה כדי שיסכים להיות עד מדינה. "הבנתי מה רוצים ממני. אמרו לי עד מדינה בלי להגיד עד מדינה", כך עולה מהדיווח של כתב הארץ נטעאל בנדל. במענה לשאלת סנגורו של נתניהו, כמה פעמים הציעו לו זאת? השיב, "בשבוע הראשון הרבה פעמים. מסרים חד משמעיים של איומים שאם לא אחתום על הטופס הזה התנאים שלי ירעו. שלחו אותי כל יום לבית מעצר אחר והאיום היה חד משמעי שאני אחתום ולהפסיק לבלבל את המוח". 

בעדותו אתמול (ב') המשיך חפץ לספר על הקשר עם וואלה. בין היתר הוא אמר כי "בוואלה זה היה בשגרה שכמעט תמיד מה שהעברתי הופיע בהומפייג' (דף הבית) במקום בולט, זו הייתה דרישה של בנימין נתניהו שנענתה תמיד, לא זוכר מקרה שבו זה לא נענה". הוא שיתף בנוהל שקרה באירועים של שרה נתניהו: "בדרך כלל מי שמפיץ זה הדוברים שהיו איתה או משרד יחסי הציבור של הגוף בו מתבצע הביקור. אני מבצע הפצה נוספת, לאתרים הידידותיים, וואלה בכללם".