יותר ממאה ערבים ישראלים נרצחו מתחילת השנה באירועים פליליים. נתון מזעזע כשלעצמו, שממחיש את אזלת ידה של מדינת ישראל במאבק בעבריינות במגזר הערבי, ובנשק הרב שנמצא בה. כעת מתפרסם נתון חדש, ומזעזע לא פחות בנוגע לפשיעה הערבית בישראל, ולחוסר הביטחון האישי שהוא גורם.

בסקירה כלכלית של משרד האוצר שעסקה בפער ההכנסה הכספית בין ערבים ישראלים ליהודים לא חרדים, מובאים נימוקים רבים לכך. אחד מהנימוקים הוא היעדר ביטחון אישי והפשיעה השוררת בחברה הערבית בישראל, כשלטענת חוקרי משרד האוצר הם עלולים למנוע פתיחת עסקים חדשים ולפגוע בהעלאת שיעורי התעסוקה וההשתכרות במגזר הערבי.

יש לציין כי קיים קושי למדוד בצורה מדויקת ואחידה את רמת הפשיעה בכל מדינה, מאחר ורמת פשיעה גבוהה במדינה מסוימת יכולה להעיד על פשיעה בהיקף נרחב, על שיעור גבוה בדיווח על מקרי פשע לרשויות החוק או על הגדרה נרחבת של מושג הפשיעה באותה מדינה. לכן בחרו במשרד האוצר לסקור ולבחון את מספר מקרי הרצח, מאחר ומדובר בהגדרה אחידה באופן יחסי בין כלל המדינות ולאורך זמן, ולכן השוואה של נתון זה יכולה לשמש כאינדיקציה כללית לרמת הפשיעה. 

מקרי רצח ל-100 אלף אנשים. המגזר הערבי בישראל - יותר מהרשות הפלשתינית, צילום: משרד האוצר

מנתונים שנאספו ממשטרת ישראל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ברשות הפלשתינית ובמרכזי מחקר וידע של האו"ם עולה כי בהשוואת מקרי הרצח ל-100 אלף איש, הנתון של המגזר הערבי-ישראלי עומד על 5.5 מקרי רצח - נתון חריג וחמור במיוחד, ונמוך רק מעיראק (10.1) ותימן (6.8) שנמצאות בראש הרשימה.

לעומת זאת, מצבה של הרשות הפלשתינית טוב בהרבה, וכך גם מספר מקרי הרצח במצרים, לבנון, כווית, מרוקו, ירדן, אלג'יריה, סעודיה איחוד האמירויות, עומאן והמגזר היהודי בישראל שעומד על שיעור מזערי של 0.4 מקרי רצח ל-100 אלף אנשים. 

בשיתוף עם סוכן סמוי שפעל תחת כיסוי של חייל בארגון פשיעה במשך שנה וחצי, נערכה אתמול (ג') הפשיטה הגדולה בישראל אי פעם, כש-1,600 שוטרים, ביניהם לוחמי משמר הגבול וכוחות מיוחדים פשטו על יישובים ערביים בצפון והביאו למעצרם של 64 חשודים. במסגרת הפשיטה הופללו 78 סוחרי אמצעי לחימה מהכבדים בישראל, ונתפסו גם כלי נשק רבים, בהם 40 רובים, 13 אקדחים, שני מקלעים ושני מטעני חבלה עם מערכת הפעלה סלולרית מוכנים להפעלה.