לשם הכנת הכתבה נועצנו עם חברת "גפן ייעוץ ניהולי" המתמחה בייעוץ ניהולי וארגוני לחברות ועסקים משפחתיים, חברה שהביאה תפיסה חדשה ורוח חדשה בכל הקשור לניהול באי ודאות ובפרט בתחום קבלת החלטות בתנאי אי ודאות. מאחר שברור שאנו חיים בתקופה של חוסר ודאות, תכניות חומש או אסטרטגיות לטווחים ארוכים כבר לא יעילות והמציאות קוראת לשיטת ניהול אחרת, ניהול גמיש, יצירתי ומהיר תגובה, עם כלים פרקטיים היוצאים מהסיסמאות והסלוגנים המקובלים.

כאשר מדברים על אי ודאות, במרבית המקרים חושבים על קטסטרופות, מקרים בהם העסק נפגע, נאלץ לקצץ משאבים, חומרי גלם אינם מגיעים, כאשר העולם נמצא תחת טלטלה כלכלית, מגפה מסתורית או כל תרחיש שלילי שניתן לחשוב עליו. אבל, למעשה, אי ודאות וחוסר יציבות, יכולים להתקיים גם בזמנים של פריחה ושגשוג. מאחר שאי ודאות היא מצב של היעדר ודאות או חוסר ידע מושלם החסין באופן טוטלי מפני טעויות לרבות מצב נפשי של היעדר ספק וביטחון יציב המאפשר הכרעה בשאלות מעשיות, חשוב להבין כי כל אלה עשויים להתרחש גם כאשר לכאורה "הכל טוב" והעסק מתקתק כמו שעון.

אין זה סוד שלא מעט ארגונים לוקים בסוגיית התכנון התפעולי, חוסר תכנון גם לצמיחה מאסיבית, ממש כמו להתרסקות, עשוי לגרום לעסק להתנהל בצורה כושלת, לא למצות את הפוטנציאל ומכאן גם לא להגיע ליעדים הפיננסיים שהותוו בתוכניות העבודה. דוגמה לחוסר ודאות דווקא בתקופת שגשוג, ניתן לראות בסיפור של לקוח אשר פנה אלינו במצוקה קשה, דווקא על רקע צמיחה אקספוננציאלית אינטנסיבית. הלקוח לא עומד בדרישות ההולכות וגוברות עבור המוצרים הייחודיים שלו וכל הזמן עסוק בלחשב מסלול מחדש, הן של מפרטי המוצרים וחלוקת המשאבים, תוך כדי תנועה.

הלקוח הבין כי לא יוכל להמשיך באותה הדרך לאורך זמן. ניכר כי הוא היה עסוק בתדירות גבוהה מידי בהתאמה לצרכי השוק המשתנה, עובד ללא לאות להתאים את הייצור להיקפים הצומחים ולדרישות, האפיונים והפיצ'רים שכל הזמן צצים. התחושה אשר התפשטה בארגון הייתה של לחץ תמידי והחוויה של מרבית המנהלים הייתה של חוסר אונים, תסכול וקריסה, מה שגרם להם לא פעם לשיתוק ולקבלת החלטות מוטעית. הגענו לארגון שאף על פי שברמה העסקית, השיווקית והפיננסית היה בשיאו, מבחינה תפעולית, מוראלית וניהולית היה בכי רע.

עם כניסתנו לארגון הבנו שעלינו לחזק את המנהלים ולהעניק להם מתודולוגיות וכלים לניהול אג'ילי, דהיינו ניהול גמיש ויצירתי, כזה שמתאים עצמו למצבים המשתנים ומאפשר הצלחה גם במקום של חוסר ודאות" כך מספרת לנו אלינור ארבל, יועצת בכירה בגפן – יעוץ ניהולי. השינוי הניהולי אינו דבר של מה בכך, במשך שנים רבות אמצו לעצמם הנהלות ומנהלים כלים "מסורתיים" המקפידים הקפדה יתרה על תכנון, חיזוי, יעילות, איכות וסדר, הם עבדו עם תוכניות אסטרטגיות ארוכות טווח, לשלוש שנים או יותר, למרות שהמציאות הרבה יותר דינמית והתוכניות היו מוצאות עצמן עמוק במגרה.

הגישה הייחודית של "גפן יעוץ וניהול" מוסיפה לכלי הניהול המוגדרים "מסורתיים" גם כלים ניהוליים חדשניים המעודדים חדשנות, גמישות, זריזות, מבנים דינמיים ותהליכים שוברי פרדיגמות המקצרים את טווחי התכנון ואלסטיות בקבלת ההחלטות, הכל תוך עבודה עם מנהלים בקבוצות או באופן פרטני. העבודה עם ההנהלות הבכירות ודרגי הניהול השונים נעשית תוך שמירה על חוזקות הליבה של הארגון וניצולן להכנסת סדר וארגון דינמי וגמיש וכמובן תוך שינוי והתאמה אישיים של תפיסת הניהול בארגון, התרבות הכוללת וסגנונות הניהול האישיים. המנהלים מקבלים מתודולוגיות לניתוח מהיר של מצבים וקבלת החלטות דינמיות, שיטות המאפשרות להם לתעדף ולהתנהל בגמישות וכלים למנהיגות רכה ותקשורת מקרבת המעודדת שותפויות להשגת מטרות קולקטיביות לטובת הארגון.