תהליך התחקור השלם בנושא אירוע מותו של רון אליהו עובד ז"ל, שנהרג כתוצאה מפגיעת אוטובוס במהלך גיבוש לחטיבת הצנחנים ב-11 באפריל 2019, הסתיים היום (ד'). ממצאי ועדת החקירה בראשות תא״ל אילן סבג, הוצגו לראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, והוצגו למשפחת עובד. מצה"ל נמסר: "צה"ל משתתף בצערה של משפחת עובד וימשיך ללוותה".  

נגד נהג האוטובוס האזרחי הוגש כתב אישום בגין גרימת מוות בנהיגה רשלנית, לאחר שהשאיר את האוטובוס מונע בהילוך נסיעה ומבלי שהפעיל מערכת בלימה כלשהי. לאחר האירוע ובמקביל לתחקיר הפיקודי, נערכה חקירת מצ"ח מקיפה אשר הצביעה על מספר פערים באופן בו נוהל יומו הראשון של המיון. בחודש פברואר האחרון הורה הרמטכ"ל על הקמת ועדת חקירה שתרחיב ותשלים את בחינת האירוע ואת האופן שבו קוימו הפקודות והנהלים במסגרתו, לרבות הפערים שעלו בתחקיר הפיקודי.

הרמטכ"ל הביע צער עמוק על מותו של המלש״ב רון עובד ז״ל במהלך הגיבוש לחטיבת הצנחנים. הרמטכ״ל קיבל במלואם את ממצאי ועדת החקירה שקבעו כי נסיעתו של האוטובוס האזרחי ופגיעתו באוהל בו שהה המלש"ב רון אליהו עובד ז"ל היא הגורם הישיר לתאונה. הועדה קבעה כי אין קשר ישיר בין התקלות והשגיאות עליהן הצביעה ביחס לניהול המיון, לבין מותו המצער של רון ז"ל. 

היה מצופה מהמפקדים ומגורמי המטה להפגין דייקנות ומקצועיות גבוהה

ממצאי ועדת החקירה העלו כי התפיסה השגויה לפיה קיימת הפרדה ברורה בין יום הגיבוש הראשון לשני הובילה לשגיאות ותקלות ואינה עולה בקנה אחד עם ההוראה המקצועית בנושא. עוד הוסיף הרמטכ״ל כי התקלה המרכזית באירוע זה נוגעת ביסודיות ובדייקנות של קריאת הפקודות ומימושן. כתוצאה מכך התרחשו מספר שגיאות נגררות בניהול יומו הראשון של המיון. 

הרמטכ"ל הדגיש שמיון מועמדים לשירות ביטחון הוא מקצוע ייחודי, הדורש העמקה, יסודיות, דייקנות ומקצועיות בכל דרג. הרמטכ״ל קבע כי התקלה בהבנת תיק המיון המקצועי לא נעשתה בזדון או בכוונה. היה מצופה מהמפקדים ומגורמי המטה להפגין דייקנות ומקצועיות גבוהה בשלב ההכנות. כוכבי הנחה לבחון ולשנות את שיטת ביצוע המיונים הקיימת כיום ולממש תהליך עומק של שינוי המיון בגישה ביקורתית ומחדשת. 

עוד הוסיף הרמטכ"ל, כי ההתייחסות להוראות ולמילה הכתובה לא הייתה מספקת. התייחסות רצינית לפקודות ולתורה הכתובה היא ביטוי של מקצוענות ומצוינות והוא ציווי שיש למלא בכל תחום. גם כתיבת הפקודות חייבת להיעשות באופן מקצועי ובהיר, ובאופן שימנע אי הבנות כפי שאירע במקרה הנוכחי. 

ראש המטה הכללי הוסיף כי התחקיר הפיקודי הראשון שנערך לקה בחסר ולא הציף את כלל הפערים. בכל תחקיר ובכל נושא צריך להפוך כל אבן ולנתח באזמל חד כל עובדה וכל שאלה. תחקיר יסודי, ביקורתי, נוקב ומלמד הוא הסטנדרט היחידי בצה״ל. 

לאור ממצאי ועדת החקירה החליט הרמטכ"ל כי יינקטו צעדים פיקודיים ביחס למפקדים הבאים:

  • ממלא מקום קצין חי"ר וצנחנים ראשי בעת האירוע, קצין בדרגת תת-אלוף, יינזף פיקודית
  • מפקד האוגדה בעת האירוע, קצין בדרגת תת-אלוף, יקרא לשיחה פיקודית
  • מפקד החטיבה בעת האירוע, קצין בדרגת תת אלוף כיום, יינזף פיקודית והוא לא יעלה כמועמד לתפקיד מפקד אוגדה כפי שתוכנן השנה
  • מפקד בסיס האימונים החטיבתי בעת האירוע, קצין בדרגת אלוף-משנה כיום, יינזף פיקודית וכן יעוכב קידומו לדרגה בשנה

הרמטכ"ל סיכם כי רון עובד ז"ל נהרג בנסיבות טראגיות עקב רשלנותו לכאורה של נהג האוטובוס האזרחי. לצד זאת, ועדת החקירה חשפה פערים ותקלות המחייבים טיפול מערכתי במטרה להשתפר בעתיד ולהפיק הלקחים הנדרשים.