בעוד מספר שעות ייגמר יום הזיכרון ומדינת ישראל תכנס לחגיגות יום העצמאות ה-73 כשהחגיגה העיקרית בערב היא טקס המשואות. את הטקס מלווה מצעד הדגלנים של צה"ל, בניצוחו של אלוף משנה שמעון דרעי. מי שמשמש לו כסגנו ב-4 שנים האחרונות הוא רב-נגד (במיל)  יורם שמחון, שבראיון לכיפה סיפר כיצד נערכים מידי שנה לטקס זה.

 איך ההרגשה להיות בטקס השנה אחרי ששנה שעברה הטקס לא התקיים?

"בשנה שעברה אכן לא היה טקס, וזה לאחר שעשינו שבועיים של הכנות, אך בשל הקורונה הבנו שהטקס לא יתקיים כמידי שנה, ולבסוף נאלצנו לעשות טקס רק עם 16 חיילים. גם השנה ההרכב מעט מצומצם אם כי עם כוח גדול בהרבה, לצערנו הצמצום הוא בקהל שיהיה רק 600 איש, כשבשנה רגילה נכנסים כ-5,000 איש. אבל אני שמח ונרגש לעשות כאן את הטקס".

שמחון כאמור נכנס לתפקיד לפני 4 שנים, קודמו היה רנ"ג צדוק שוקר שעשה את התפקיד במשך 38 שנים. לאחר שהאחרון הודיע שהוא פורש בשל מצבו הבריאותי, ביקש דרעי משמחון להחליפו. ההיכרות בין דרעי לשמחון החלה עוד בימים ששמחון היה חניך בקורס של דרעי וסיים בהצטיינות, דרעי זכר את החניך המצטיין וקרא לו לשמש כסגנו. "אחרי שדרעי פנה אליי, הייתה לי חשיבה קצרה מאוד, נענתי לקריאתו ואני שמח מאוד שעשיתי כך".

השנה כבר צצה סערה ברשתות החברתיות סביב הצורות שנבחרו לעשות השנה, כשהדגלנים יעשו צורה של חיסון והספרות 1 ו-2 המציינות את מספר הפעמים שיש לקיימו. שמחון מספר כי הבחירה על הצורות נעשית אך ורק על ידי מפקד הטקס, וזאת הוא מחליט לאחר שהוא מקבל מהשרה לענייני סמלים וטקסים (מירי רגב) מה יהיה הנושא ביום העצמאות. 

אין שום הוראה מגורמים מ"למעלה" שקובעים מה הם הצורות?

"לא. אין שום הוראות משום מקום, זו החלטה של מפקד הטקס נטו. אין שום שיקולים אחרים כל החלטה היא קשורה רק לטקס עצמו. אלוף משנה דרעי בוחר את הצורות והוא מציג אותם לשרה רגב שמאשרת אותן".

צילום: מאיר כהן, כיפה

 

ההכנות לטקס מתחילות כבר בינואר, עם פרסום ועדת הסמלים על הנושא שיצוין ביום העצמאות, כשהשנה הנושא הוא אחווה ישראלית. מאותו הרגע מפקד הטקס מתחיל לעבוד על צורות, בטקס יש 16 צורות כאשר חלקן צורות גיאומטריות פשוטות, ועד דברים מורכבים יותר כמו סמל המדינה, יונת השלום וגם חיסונים. בשיא הטקס נמצאים במרכז הרחבה 250 חיילים שיחד יוצרים את הצורות, ולבסוף גם מעבירים את אחריות הטקס מפיקוד אחד לפיקוד האחר, השנה פיקוד הצפון יעביר בסוף הטקס את הדגלים לפיקוד זרוע היבשה. זמן האימונים לטקס הוא בן ששה שבועות, כשבנטו מדובר בכ-22 ימים בהם החיילים נדרשים להגיע לתוצאה הסופית ללא תקלות.  

איך נבחרים להיות דגלנים?

"בסוף פברואר קיבלנו את ההוראה איך יראה הטקס, לפני כן אנו עוברים ביחידות הצבאיות, כשכל יחידה מקבל כמות מסוימת של קצינים ונגדים שייבחנו לטקס. כאשר אנו מגיעים כל קצין או נגד חייב לעבור שלושה מבחנים: הראשון הוא הבריאותי, לראות שהחייל יכול לעמוד בכל הדרוש לטקס, מדובר בשעות רבות בחוץ והליכה ששווה בסוף לקילומטרים רבים ביום, בנוסף מזג האוויר יכול להיות חם מאוד או קר מאוד. מבחן שני הוא המוטיבציה, אנו בודקים כמה הם מעוניינים להשתתף בטקס, כל מי שמאחד עד עשר לא רוצה עשר הוא לא מתקבל. רוב ענק של החיילים רוצים להשתתף ויש להם המון מוטיבציה, רבים אף פונים אלינו בבקשה 'תגשימו לנו את החלום'. המבחן השלישי הוא קואורדינציה, כל אחד יכול ללכת, אך אנו בודקים איך הוא הולך והאם הוא יכול לעמוד בכל הפניות והתנועות מבלי להתבלבל. השנה היה מבחן רביעי והוא השתתפות רק של חיילים שהתחסנו פעמיים".

  מה השנה מיוחד יותר משנים קודמות?

"השנה כאמור, זה הנושא והוא האחדות הישראלית. אנו נעשה צורת בית גדול הכולל את המילים אחווה ישראלית, זה משהו שאנו כעם צריכים השנה במיוחד. עם ישראל עבר שנה לא פשוטה ומאתגרת. עבורי גם לראות את הלב הגדול שכולל 250 חיילים, זה הלב שאיתו אנו מחבקים את כולם, ועם הלב הזה אנו מחבקים את כולם".