כולנו מכירים את מצוות תרומות ומעשרות, אך מה לגבי מצוות מעשר עני? קרן המעשרות "בית האוצר" של מכון התורה והארץ מציעה כבר שנים רבות פתרון הלכתי לנתינת מעשר עני בדרך נוחה. מאחר ובמעשר עני אין קדושה, ניתן להלוות לעני כסף, להתחייב לתת לו את פירות המעשר ולנכות את דמי החוב ממעשר העני. כל זאת כדי למנוע סרבול מיותר.

מהי מצוות מעשר עני? בקרן המעשרות "בית האוצר" מסבירים כי "בשנה השלישית והשישית למחזור השמיטה, מצוות תרומות ומעשרות כוללת נתינת מעשר עני (במקום מעשר שני) בנוסף להפרשות הנהוגות בכל שנה; תרומה גדולה, מעשר ראשון ותרומת מעשר.

שנת תשפ"א, הינה השנה השישית במניין שנות מחזור השמיטה, ולכן חובה עלינו להפריש מעשר עני מן היבול של השנה, ובנוסף, ולתת ממנו מתנה לעניים".

על פי המצווה, מעשר עני הוא חלק מן התרומות והמעשרות שמחויב להפריש כל מי שברשותו פירות וירקות - בין אם גדלו בגינתו ובין אם קנה אותם או קיבל מאחרים (כשלא ידוע המוכר, או במידה והנותן לא הפריש מהם). לאחר ההפרשה מצווה לתת את המעשרות לעניים. וכך מחשבים: לאחר שהפרשנו מתוך כלל הפירות או הירקות את התרומה הגדולה, המעשר הראשון ותרומת המעשר – היינו אמורים להסיר  9% מהפירות או מהירקות לקרוא להם שם מעשר-עני, ולתת אותם בפועל לעני.

כיוון שקשה למצוא עני בכל פעם בה מפרישים תרומות ומעשרות - הדרך הנוחה והטובה ביותר לקיים את מצוות הנתינה, היא על ידי הלוואה מראש לעני קבוע ('מכירי עניים') בסכום משוער של שווי פירות שיהיו בבעלותו בשנת מעשר עני הקרובה. לשם כך פועלת קרן בית האוצר של מכון התורה והארץ בשיתוף פעולה עם ארגון 'מקימי', המסייע למשפחות עם אתגרים כלכליים לבנות את עצמן מחדש, בעזרת צוות יועצים וכלים מתקדמים.

אז איך בעצם נותנים היום מעשר עני - הלכה למעשה?

מצוות נתינת מעשר עני מתקיימת רק כאשר העני זוכה בפירות המעשר באחד מדרכי הקניין ההלכתיים, או בדרך של "מכירי עניים" שהיא הדרך הנוחה והישימה ביותר הנעשית על ידי קרן המעשרות של 'בית האוצר'.

הקרן מאפשרת לחברים בה לקיים את מצוות נתינת מעשר עני בקלות ובהידור - על ידי הלוואת כסף לעניים באמצעות גבאי צדקה, תוך התחייבות לתת באמצעותו את המעשר עני. הצטרפות למנוי שנתי בעלות של 80 ₪ בלבד (לשנה לישראל) ו-40 ₪ בלבד (לשנה לכהן/לוי), מקנה לכם הסכם עם גבאי צדקה, שמעניק לעניים את מעשר העני שתפרישו.

ניתן להצטרף לקרן בקישור הבא