הגעתם לגיל פרישה? החלטתם לצאת לפנסיה מוקדמת? אתם מתחילים פרק חדש בחייכם, עם אתגרים חדשים הן מבחינה רגשית והן מבחינה כלכלית. מצד אחד יש את החלומות והשאיפות שעד עתה לא היה זמן להגשים, אבל העתיד טומן בחובו גם סיכונים למי שלא מתכונן היטב. אז לפני שעושים את מסיבת הפרידה ממקום העבודה, ישנם דברים שחייבים לתת עליהם את הדעת. לפניכם מספר נקודות שיעזרו לכם להתארגן טוב יותר לקראת השנים הבאות ושייקנו לכם שקט נפשי, סיפוק ובעיקר חיסכון משמעותי בכסף.

  • לקבל תמונה מלאה על כל הכספים שיש לכם. עבדתם הרבה שנים, הפרשתם, חסכתם, השקעתם במגוון אפיקים אבל מי יודע כמה כסף יהיה זמין לכם ביום שאחרי הפרישה? כצעד ראשון כדאי להסתכל באתרים הבאים, שמונגשים לציבור הרחב ונותנים תמונה מלאה על מצב הכספים לקראת תכנון פרישה לגמלאות:
  1. "המסלקה הפנסיונית", נותן מידע מלא על החסכונות הפנסיוניים שלכם
  2. "הר הכסף" לאיתור חשבונות הבנק שעל שמכם 
  3. "הר הביטוח" לאיתור הביטוחים שעל שמכם

אתרים אלה ייתנו לכם תמונה ראשונית לגבי הכספים והביטוחים שיש לכם אבל כדאי לא להסתפק בהם ולהיזהר! יש חברות פרטיות ש"רוכבות" על מנוע החיפוש ומובילות את המשתמש היישר לאתרים שלהן, שם הן גובות מהם כספים מיותרים.

  • להגדיר לעצמכם מה אתם רוצים לעשות בפרישה. לפניכם עוד שנים לא מעטות - תוחלת החיים הממוצעת בישראל היום עומדת על גיל 81 לגברים ו 84 לנשים בקרוב מה שמותיר לנו בממוצע 14 שנות פרישה לגבר וכ 22 לאישה.
  •  איך אתם רוצים להתנהל בזמן הזה, וכמה זה יעלה לכם? מי שנמצא בזוגיות צריך לתאם עמדות וציפיות עם בן או בת הזוג שגם הם מתי שהוא יגיעו לפרישה, וכמו כן לקחת בחשבון ילדים שגם להם יש את התכנונים שלהם.
  • אם אתם מתכננים להמשיך לעבוד חלקית אחרי הפרישה, יש לעשות הערכת כדאיות כלכלית, ואולי גם תיאום מס, שכן  מי שממשיך לעבוד במקביל לקבלת קצבת פנסיה עשוי להיות מחויב בתשלום מס הכנסה גבוה יותר עקב ריבוי הכנסות. 
  • להבין מה תהיינה ההוצאות המשוערות שלכם בשנות הפנסיה. שימו לב שיש הוצאות גדולות שמתכווצות בפרישה כמו ביטוח לאומי, ביטוח בריאות, מיסים והפרשות לפנסיה אבל אורח החיים שתבחרו לעצמכם אולי יגדיל הוצאות אחרות. נסיעות, קורסים, השתלמויות וטיולים, עזרה לילדים ועוד. ברגע שתדעו בקרוב מה מסגרת ההוצאות החודשית והשנתית שלכם תוכלו לדעת יותר טוב כיצד לנהל את הכספים הפנסיוניים שלכם.
  • אתם הופכים ל"אזרח ותיק"? יש עוד סל של הטבות והנחות שניתן לבקש בתחומי הצרכנות השונים. פעילות פנאי, תחבורה ציבורית, דיור ועוד. לא להתבייש לברר.
  • אם אתם לקראת גיל פרישה, בוודאי כבר התחלתם לקבל מכתבים מחברות הביטוח השונות המתריעות על תום תקופת הפוליסה, הצורך לבחור מסלולים ועניינים בירוקרטיים נוספים. רכזו במקום אחד את כל המכתבים והפוליסות ובנוסף את כל המסמכים שיש לכם הקשורים לתנאי העבודה שלכם. חוזים, דוחות שכר, טפסי 161 ממעסיקים קודמים, אישורי פקיד שומה אם יש, דוחות כספיים אם אתם עצמאים וכו'.
  • בדקו מהן האופציות העומדות בפניכם מבחינת ניהול כספי הפרישה. שימו לב שמדובר בשאלות מורכבות - מהי הדרך הנכונה למשוך את הכספים שנצברו בקרנות הפנסיה השונות? מתי למשוך אותם? כיצד לשלם כמה שפחות מס? הרבה כסף מוטל פה על הכף ולכן כדאי להתייעץ עם איש מקצוע, כמו סוכן ביטוח פנסיוני הבקיא ברזי העולם הזה ויתן לכם פתרון לניצול מקסימלי של הכספים שלכם. 
  • אם כבר לקחתם ייעוץ מקצועי, מומלץ לפנות לאיש מקצוע שאינו משויך לחברת ביטוח כזאת או אחרת. "לכל חברה יש את האינטרס שלה והיועץ מטעמה ינסה למכור את המוצרים שלה", מסביר בן יהושע, מסוכנות הביטוח "סוויץ'". "לכן כדאי להתייעץ עם מומחה ש"פתוח" מול כל חברות הביטוח וההשקעות, ויודע היכן לשים את הכסף וליצור ללקוח מסלול שתואם את צרכיו, בין אם זה קצבה או סכום הוני".
  • האם נשארו לכם עוד כמה שנים לפני הפרישה? גם אם הן בודדות, זה הזמן לבדוק עם סוכן הביטוח הפנסיוני מה ניתן לעשות במהלכן כדי להגדיל את הפנסיה באופן אפקטיבי - זו ההזדמנות שלכם ליצור חיסכון פנסיוני. מעל גיל מסוים כבר לא תמיד משתלם להשקיע במוצרים הפנסיונים אבל ניתן עדיין לפנות לאפיקי ביטוח אחרים.

סוכנות הביטוח סוויץ' מנוהלת על ידי בן יהושע, לשעבר סוכן ביטוח בחברת "כלל", ועם ניסיון רב בשוק הביטוחי והפנסיוני. 

כדי להתחיל לחסוך בצורה נכונה צרו קשר בטל' 0723726575