התקופה הנוכחית היא תקופה מטלטלת מאוד, מכל הבחינות. לאף אחד ואף אחת לא קל להתמודד גם עם החשש לחלות בקורונה, גם עם המשבר הכלכלי הקשה שפוקד את ישראל, גם עם חוסר היציבות ואי הוודאות בגלל החלטות הממשלה השרירותיות וכמובן עם ההכרח לשהות בבית פרקי זמן ארוכים.

משבר הקורונה מייצר מתח רב ומשפיע במידה ניכרת גם על היחסים בתוך המשפחה, כולל מחשבות על גירושין. במצב כזה חשוב ליצור קשר בהקדם עם עו"ד עם ניסיון רב בתיקי גירושין - כדי לקבל את ההחלטות הטובות ביותר.

לנשום עמוק - אבל גם לפעול במהירות

העצה הראשונה של עורך דין גירושין בתקופה הנוכחית לכל מי שפונה אליו היא לחשוב טוב טוב האם פרידה היא האופציה הנכונה. בימי שגרה, ההמלצה היא לפעול במהירות, שכן בתיקי גירושין יש במקרים רבים יתרון למי שיוזם את המהלך ומוביל אותו. בימים אלה משבר הקורונה כאמור מייצר טלטלות משמעותיות, ולכן כדאי לעצור לרגע, לנסות להבין האם הגירושין אכן ישפרו את החיים ואם הם אכן בלתי נמנעים. אם התשובות לשאלות הנ"ל חיוביות, כדאי להתחיל להניע את התהליך.

למה עדיפה פרידה בהסכמה?

העצה השנייה של עורך דין גירושין בחיפה בימי הקורונה היא לנסות להגיע לפרידה בהסכמה, ובמיוחד אם יש גם ילדים בתמונה. החיים בתקופה הנוכחית גם ככה מורכבים ומאתגרים, ומאבק סביב סוגיות שונות במסגרת הגירושין עלול להיות קשה במיוחד לכל הצדדים. במקרים שבהם יש הסכם ממון, סעיפי אותו הסכם מכתיבים גם את הסכם הגירושין ולכן קל יותר להיפרד ולחלק את הרכוש. ללא הסכם ממון, יש חשיבות רבה לבקיאות המקצועית של עורכי הדין וגם לאישיות שלהם - ולכן מומלץ בחום למצוא עורך דין או עורכת דין עם מומחיות של ממש בנושא.

כיצד נקבעים זמני שהות?

הסעיף המרכזי בכל הסכם גירושין במשפחה שיש בה גם ילדים הוא זמני השהות - מה שבעבר נקרא הסדרי ראייה. סעיף זה משפיע באופן המשמעותי ביותר על חיי היומיום של כל בני ובנות המשפחה, וחשוב מכך, על איכות הקשר שלך עם הילדים.

בעבר ברירת המחדל הייתה הפקדת גידול הילדים בעיקר בידי האם, המשמורנית הראשית, כשהאב היה מבלה עם ילדיו בדרך כלל כל סופשבוע שני ועוד חצי יום באמצע השבוע. בשנים האחרונות, בעקבות שינויים חברתיים מקיפים, הגישה המקובלת היא חלוקה שוויונית יותר של זמני השהות ואחריות מלאה של שני ההורים.

חשוב לציין כי זמני השהות עשויים להשפיע גם על גובה מזונות ילדים, ולכן מדובר לעתים בסוגיה נפיצה שמחייבת תשומת לב מרבית.

איך מחושבים מזונות הילדים?

עד גיל 6, בהתאם למשפט העברי, האב מחויב לשלם מזונות גם במקרים של הורות משותפת וכשהוא נושא במחצית העול של גידול הילדים. הסעיף העיקרי בחישוב גובה המזונות נקרא מדור - ההוצאות בגין המגורים, לרבות ארנונה, חשמל, מים וכו'. כשיש ילד אחד, הפסיקה המקובלת היא 30% מעלות המדור, עבור 2 ילדים האב יידרש לשלם 40% מהמדור, וכשיש יותר ילדים - 50%. כשהאם נשארת לחיות בדירה של המשפחה ואין משכנתא, בית המשפט עשוי לפטור את האב מתשלום המדור, ובפרט אם הוא זוכה לייצוג משפטי מיטבי.

החל מגיל 6 יש השפעה לזמני השהות. עו"ד טל איטקין, מומחית לדיני גירושין, מציינת כי ב-2017 בית המשפט העליון קבע בפסיקה מהפכנית, שבמצב של זמני שהות שוויוניים ושוויון בהכנסות של האב והאם, אין חובת מזונות לילדים. בכל מקרה השיקולים העיקריים הם טובת הילדים והשאיפה לאיזון בין ההורים. בדרך כלל ישולמו מזונות ילדים עד גיל 18, אם כי במקרים מסוימים יימשך התשלום גם עד גיל 21 - אבל בסכום מופחת.

עוד כדאי לציין כי משרד עורכי דין טל איטקין התאים את עצמו לימי הקורונה, ופועל בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

 

המאמר באדיבות משרד עורכי דין טל איטקין: https://www.itkintal.co.il