אחד מהשינויים הבולטים במדינת ישראל של העשורים האחרונים הוא ריבוי מבנים גבוהים ומורכבים שמשנים את פני הרקיע של ארצנו האהובה.

לצד מבני תעשייה ומשרדים, צצים כמו פטריות מגדלי מגורים של עשרות דיירים ואפילו יותר, במתחמי מגורים שפעם היו רק בדמיון.

לצד הקדמה הזאת ושלל היתרונות שהמבנים המתקדמים מציעים, קיימות דרישות אחזקה רבות ומה שיכול היה בעבר להתבצע על ידי דייר חרוץ אחד או שניים, הופך כיום למשימה מורכבת שמחייבת כלים וידע מקצועי של חברת אחזקת מבנים.

יש הרבה חברות שעוסקות בניהול ואחזקת מבנים אך כל מי שמתגורר בנכס שמנוהל על ידי חברה כזאת, יכול להעיד שיכולים להיות הבדלים מהותיים בין חברה אחת לאחרת ושלעתים קרובות, בנייני מגורים סמוכים מתוחזקים באופן שונה לחלוטין, ולהפתעת רבים, לאו דווקא כתוצאה מתשלום של מחירים שונים.

מחפשים חברת אחזקה או חושבים שכדאי להחליף את הקיימת? פגשנו את צוות אתר 'אחזקות' המתמחים באחזקת מבנים על מנת ללמוד כיצד אפשר לבחור את חברת הניהול והאחזקה באופן הנכון שיספק לדיירים את סביבת המגורים הטובה ביותר.

מתי צריך חברת אחזקות?

אחת השאלות המסקרנות היא מתי צריך בכלל להיעזר בחברת ניהול ואחזקות.
התשובה נחלקת לשניים. ראשית, אם אין מישהו מבין הדיירים שמוכן או מסוגל לקחת על עצמו את תפקיד הניהול והאחזקה, תמיד תוכלו לפנות לחברה חיצונית שתעשה את זה עבורכם.

מקרים כאלה יכולים לנוע בין בנייני מגורים נמוכים יחסית של אפילו 8 קומות שבהם נדרשים שירותים בסיסיים, ועד לבניינים עם מתקנים מורכבים יותר שצריך לתחזק.

שנית, מה שהיה טוב בעבר, אינו מתאים למבנים חדישים שנבנו בשנים האחרונות מכיוון שהמתקנים והשירותים שנדרשים, כבר מזמן חורגים מיכולתו של אחד הדיירים לספק אותם.

לדוגמה, מגדלי מגורים שנבנים היום, מכילים לא אחת חניון תת קרקעי, מספר מעליות מתוחכמות, חדרי משאבות, ואפילו חדרי כושר.

תוסיפו לכל זה גם שירותי שמירה ותבינו שכבר מדובר בעניין של מה בכך וכדי לנהל את כל המערך הזה, צריך מישהו במשרה מלאה שיפעיל את זרועות השירות השונים, יפקח עליהם ויהיה קשוב לצורכי הדיירים.

ישנו כלל אצבע שאומר שאם יש יותר מ-20 דיירים, כדאי להיעזר בחברת ניהול ואחזקת מבנים אך כפי שהדגמנו, הדבר תלוי בסוג המבנה והדיירים.

חברת אחזקות מתאימה

יש הרבה חברות אחזקת מבנים ומה שמפתיע הוא שחברה מסוימת שיכולה להיות מעולה עבור לקוחות אחרים, אינה תהיה טובה עבורכם.

הסיבה לכך היא מידת הניסיון וההתאמה שנובעים מסוג המבנים שמנוהלים על ידי החברה.
אפשר למנות עשרות סוגים של מבנים שמתוחזקים על ידי חברות אחזקה כדוגמת בנייני מגורים רגילים, מבני תעשייה ומסחר, בנייני משרדים וכן מגדלי יוקרה.

לכל אחד מסוגי המבנים הללו יש דרישות וצרכים שונים ומה שמתאים לאחזקת בניין משרדים, לא בהכרח יתאים לדיירים של מגדלי יוקרה עם בריכה.

ולכן, ההמלצה שלנו היא להיעזר בחברה עם רקע וניסיון מוצלחים בניהול של מבנים דומים לשלכם.

קיימו תיאום ציפיות

אחת הבעיות הנפוצות בשכירה של גורם מקצועי לתפעול ואחזקת הנכס הוא תיאום ציפיות לקוי.
המקור של הבעיה נובע מכך שאנשים שונים רואים את הדברים בצורה שונה ומה שנראה לכם ברור כשמש, יכול להראות מוזר או מוגזם לדייר אחר.

בדרך כלל לחברות האחזקה יש תמהיל שירותים ממוצע שמתאים למרבית הלקוחות. התמהיל הזה חייב לקחת בחשבון את צורכי הדיירים מצד אחד אך גם את שיקולי העלות שהרי בסופו של דבר החוכמה היא לספק לכם את השירותים באופן הטוב ביותר תוך הפגנת יעילות ושמירה על מסגרת תקציבית הגיונית.

הסיבה שבגינה אנחנו מספרים לכם את כל זה היא שחשוב לבצע תיאום ציפיות עם חברת האחזקות ואם תוכלו לעשות את זה לאחר התייעצות עם מרבית הדיירים, ככה הסיכוי שלכם להיות שבעי רצון ילך ויעלה.

קונפליקטים ואי שביעות רצון נובעים לעתים מחוסר הבנה. לדוגמה, בעוד שמרבית הלקוחות של החברה מסתפקים בניקוי חדר המדרגות פעם אחת בשבוע, יכול להיות שבמבנה שלכם צריך להגביר את התדירות או לתת דגש ללובי של הבניין. תיאום ציפיות ימנע מקרים כאלה ודומים ויצמצם את תקופת ההסתגלות למינימום.

מה לבדוק לפני שבוחרים חברת אחזקות?

מעבר לכך שצריך להתאים את החברה לצרכים שלכם ולצורכי הבניין, חשוב לבדוק נקודות נוספות.

  • חוות דעת – עבדו עם חברת אחזקה מומלצת על ידי לקוחות דומים. בקשו רשימה של דיירים ממליצים במבנים דומים לשלכם. רצוי שהמבנים שמתוחזקים על ידי החברה יהיו בקרבת מקום כך שתוכלו לקפוץ ולהתרשם בעצמכם.
  • רשם החברות – אם מדובר בחברה בע"מ, מומלץ לבדוק עליה ברשם החברות.
  • וותק – לצערנו יש מקרים שחברות מסוימות מחליפות את שמן כתוצאה ממוניטין בעייתי. כדאי לתת עדיפות לחברה וותיקה ומבוססת.
  • מוניטין – חפשו עדויות לשירות טוב ובעיקר בעייתי ברשתות החברתיות ובגוגל.

כמה עולים שירותי אחזקת מבנים?

לשאול כמה עולים שירותי אחזקת מבנים זה כמו לשאול כמה עולה רכב.
יחד עם זאת, יש כלל לבסיס שכדאי להיעזר בו כדי להבטיח מחירים הוגנים ותמורה כספית מלאה.
בסופו של דבר העלות הבסיסית נקבעת לפי השירותים שניתנים ולפי התדירות שלהם כך שאי אפשר להשוות אחזקת מגדל לבניין כמו שלא ניתן להשוות בניין עם שירותי ניקיון מוגברים לאחד שמסתפק בשירותים הרגילים.

לאור כל המשתנים האלה חשוב להשוות מספר הצעות מחיר תוך בדיקה מעמיקה של המפרט שאתם מקבלים.

אתם עשויים להיות מופתעים לגלות איך ההצעות הזולות פתאום נראות יקרות לאחר שמבינים אותן לעומק.

המדריך נכתב על בשיתוף חברת 'אחזקות' המספקת שירותי ניהול ואחזקת מבנים במגוון ערים וישובים.