הררי הזבל באתרי הטבע ובחופים, הפכו לאחרונה למכת מדינה, תופעה מצערת שמדאיגה רבים, ביניהם רשויות  מקומיות ,ארגוני שמירת הטבע ואף אזרחים רבים, כי "אין לנו ארץ אחרת".
מלבד הפגיעה בנוף ובבעלי החיים בסביבה, זו שאלה של איכות החיים, הנאה מאתרי טבע מדהימים והיכולת ליהנות מהם לאורך זמן. זיהום הסביבה אינה תופעה חדשה, אך לאור התגברותה יש לתת עליה את הדעת ולסייע במיגורה.

הדאגה לניקיון בדלת אמות האזרח והתייחסות למרחב בדרך שונה רווחת לצערנו ורבים מתייחסים לרשות הצבור בשונה מהיחס לרשות הפרט. הסלחנות של אזרחים רבים כלפי עצמם כמזהמים והתירוצים למי שמרגיש אי נוחות כאשר הוא משאיר שקית זבל, או שאריות אחרות כי "אין מספיק פחי אשפה בסביבה ועוד תירוצים המתרבים בעת האחרונה. לצערנו ישנם גם רבים מהמזהמים שאפילו אינם מחפשים תירוצים, להם אין כל חשש להשאיר זוהמה לאחר בילוי כי יש מי שינקה. ראוי לבחון מהן הסיבות להחרפת התופעה והאם ניתן למגרה או לפחות להביא לצמצומה.

1. השימוש הרחב וההוזלה של כלים חד פעמים מקל על מטיילים שאינם צריכים לדאוג לרחיצה, ולניקיון  ומאפשר  לטייל בנוחות וליהנות ללא טרחה נוספת. כלים שאינם מתכלים, עפים לכל רוח ומזהמים את פינות החמד והחופים וחלקם נסחף לים ולמקווי המים ומסכן את בעלי החיים באזור.

2. סגירת השמיים, סגרים והגבלות לאור מגפת הקורונה, הוציאו אזרחים רבים לטיולים ובילוי באתרי טבע על מנת להתאוורר מהשהייה בבתים והחשיבות בהוצאת הילדים למרחבים, שגרה שלא הייתה רווחת בעבר בהיקפים אלה. הקושי והאיסור של בילוי במקומות סגורים שהפך למסוכן מחשש להדבקה, או לבלתי אפשרי בגלל איסורים מהרשויות שגרם לשינוי ולתגבור היציאה לטבע ולמרחבים הפתוחים.
 כללית מדובר בתופעה מבורכת , אך תוצאותיה אינם תמיד ברוכות

3. מעבר לסיבות שצוינו, יש קבוצות מטיילים ומבקרים באתרי הטבע ובחופים מקרב אוכלוסיות שאין להם מודעות לשמירת הסביבה ובתקופות של חגים  או חופשות הם מגיעים בהמוניהם ואינם אמונים בשמירה על ניקיון הסביבה הזר להם בגלל העדר חינוך לנושא ולא מתוך כוונה רעה.

4. בילוי של צעירים המגיעים לאתרי הטבע והחופים למסיבות או לבילוי, ובסיומו משאירים הררי זבל, כלים, רהיטים וציוד באתרים מבלי לחשוב על תוצאות מעשיהם  או להרגיש אשמה.

בחינה היסטורית של מגפות, מלמדת על כך שיש  למציאות כזו השלכות נוספות על האנשים החיים תחת איום של מגפה: אנרכיה, איבוד ערכים מוסריים, מיקוד באני ואימוץ של תובנה  פילוסופית שבסיסה הוא: "אכול ושתה כי מחר נמות":. רבים בתקופה זו חשים דכדוך, סגירות וחוסר ודאות, פחד ודאגה במיוחד כאשר לא רואים את סופה הקרב של מציאות מדאיגה זו ולכן  עסוקים בעצמם ובסיפוק צרכיהם מבלי להתחשב בטובת הכלל. 

העיסוק בנושא  של שמירת הטבע וטיפול בבעיה זו נראה כיום כשולי, כנושא שניתן לדחותו לימים יותר טובים עקב הבעיות הקיומיות הקשות שמסביב: זינוק במספר החולים בקורונה, מצב האבטלה והאיום הכלכלי שבעקבותיה וכן איומים אחרים שהפכו כיום למשניים כמו האיום הביטחוני לאור חומרת האיומים שהזכרתי. אך, דווקא פעילות כזו חשובה כיום שכן היא עשויה להפיח תקווה דווקא בתקופה הקשה.

צילום: shutterstock

 

למרות הקשיים והמציאות המחייבת אותנו להתרכז במיגור המגפה ובדאגה לצרכים המידיים, יש הכרח למנות צוות לחשיבה, להתייחסות וניסיון למציאת פתרונות לבעיה כאובה זו וליישומה.  עיסוק בתופעה שניתנת לשינוי יכולה להפיח תקווה, ההקשר הבריאותי הנו המפתח לטיפול בנושא זה דווקא בימים אלה. תכנון והערכות  למיגורו יכולים ליצר השפעה חיובית שתביא לקידומו.

התקנת מכלי אשפה  גדולים במקום כאלה שתכולתם מצומצמת, אכיפה מוגברת, יסייעו באופן חלקי בלבד שכן המשאבים מצומצמים, לכן יש לקדם את ההשקעה שתניב את תוצאותיה לטווח הארוך. 

השקעה בתחום החינוכי החל מהגיל הרך, הסבר על תופעות הזיהום והשלכותיו, ספרות העוסקת בנושא, יציאה לשטח הקרוב לניקוי רשות הכלל וכל פעילות נוספת שתאפשר הפחתה ואולי אף מיגור חלקי של זיהום הסביבה.

במסגרת הדרכת הורים, אנו מלמדים הורים המבקשים למגר התנהגות לא ראויה של ילדיהם, במושג הנקרא: "תוצאות הגיוניות" שמשמעותו לכל מעשה שלילי, יש תוצאה וההורה  הוא זה  שיחליט מה הפעולה הרצויה שתתרום להכחדתה. ניתן להכיל עיקרון זה גם בחברה. מקום או אתר שזוהם ייסגר זמנית למטיילים. אפשרות נוספת: מטיילים באזור ינקו את אזור ישיבתם כתנאי להימנעות מסנקציה של תשלום קנס.

פעולות אלה ילוו בפעילות רחבה יותר של מערכת החינוך שמקיימת כיום פעילות דומה בהיקף מצומצם ובמסגרות בודדות. פעילות בניקוי שטחי ציבור, חופים ואתרים באופן שוטף, צריכה להיות פעולה של כלל המסגרות ושל כל המגזרים, כולל בתי ספר גנים, ישיבות, פנימיות וכל מסגרת אחרת החל מהגיל הרך. פעילות דומה ניתן ליישם גם ביחידות הצבא כפעילות שגרתית בנוסף לפעילות השוטפת. פעילות זו יכולה להיות מתוגמלת בדרכים שונות כגון סיורים מודרכים טיולים אטרקטיביים לדם עידוד הפעילות המבורכת שיביאו להטמעה של רעיון שמירת הסביבה שחייב לעבור שינוי מהותי וחברתי.

הרעיון הטמון בחובו הנו כי מי שמנקה ומעריך את ההשקעה שבניקיון ומבין את ההשלכות של זיהום הסביבה, עשוי לזהם פחות בעתיד, זו פעילות שתאפשר הערכה והטמעה של הערך החשוב. פעולות הסברה המלוות תהליך זה חשובות אך תוצאותיהן ניכרות  בטווח הרחוק, לנו אין את הזמן והיכולת למלא את ארצנו בזבל כדי לחכות לתוצאותיה.  
 

 

מרים סמדר - מטפלת משפחתית וזוגית ופסיכותרפיסטית בקליניקה של מכון אדלר