לקראת ראש השנה כולנו מתפללים שתהיה לנו שנה טובה ומתוקה כדבש, כשאנחנו אוכלים תפוח בדבש – אך האם צריך כשרות מיוחדת לדבש?

היוצא מטמא – טמא

באופן כללי, הכלל בכשרות הוא ש"כל היוצא מן הטמא – הוא טמא גם כן" – אסור לאכול גמל, וגם החלב היוצא מהאנקה הוא לא כשר. אסור לאכול נשר, וגם הביצים של הנשר אסורות באכילה. היוצא מן הכלל הזה הוא דבש דבורים: הדבורה עצמה אסורה באכילה, כחלק מ"שרץ העוף" אך אף על פי כן – הדבש שיוצא מן הדבורה הוא כשר לכתחילה בלי שום בעיה. 

למה הדבש הוא כשר, למרות שהוא יוצא מדבורה טמאה? שתי סיבות:

בגמרא, מובאות שתי הסברים מדוע הדבש של הדבורים טהור ומותר לאכילה, למרות שהדבורה עצמה אסורה באכילה:

  1. הדבש לא יוצא מתוך מערכת העיכול של הדבורה, אלא מופק בעזרת בלוטות הנמצאות בפה של הדבורה, ולכן הוא מותר באכילה. כאילו נאמר שהדבש לא נוצר "מתוך" הדבורה, אלא הוא פשוט נוצר "עליה".

  2. זה פשוט גזירת הכתוב, כלומר כך קיבלנו במסורת, שלמרות שאת כל שרץ העוף אסור לאכול, "אך את זה תאכלו מכל שרץ העוף" – את מה? את הדבש היוצא מן הדבורה. חז"ל דרשו על הדבש את הפסוק "מי ייתן טהור (הדבש שהוא טהור) מטמא (מהדבורה שהיא טמאה) – לא אחד? (כלומר האחד והיחיד, ה' יתברך עשה זאת בכוונה תחילה).

דבש טהור עם תוספות

להלכה, נפסק שלא רק דבש טהור מותר, אלא אפילו דבש שיש בו שאריות של רגלי דבורים, כיון שהם נותנות טעם לפגם. כמו כן, מותר לאכול את חלת הדבש, למרות שזו מיוצרת בבטן הדבורים, כיון שאין בחלה טעם עצמי משלה, אלא רק את טעם הדבש שמותר לאכילה.

כך שבאופן עקרוני, אין צורך כלל בכשרות על הדבש, וכך גם נהגו עם ישראל במשך מאות שנים, לקנות את הדבש הטהור מגויים, בלי שום חשש ופקפוק כלל.

אלא שכיום המצב השתנה בשוק, ורבים מיצרני הדבש מוסיפים לו תמציות בטעמים שונים, כמובן שדבש שכזה, כמו כל שאר המון המתועש שנכנס לביתנו – חייב בהשגחה והכשר שמעידים על כך שהתוספות שנתנו בדבש הינם כשרות. אגב, בכל הנוגע לכשרות לא מספיק לדעת את ההלכה, אלא צריך גם לדעת מה קורה בפועל בשוק ובמפעלים, כמו שכתבתי על כך כמה פעמים.

היזהרו מחיקויים

בעיה נוספת שקיימת בשוק היום הינה דבש מזויף: כל מיני חברות קטנות מייצרות דבש בצורה לא חוקית, הדבש הזה איננו דבש בכלל, אלא סוכר עם כל מיני חומרי טעם וצבע שונים. מלבד הבעיה הבריאותית שיש באכילת 'דבש' שכזה, גם יש בעיה הלכתית לאכול אותו, כיון שצריך גוף כשרות שישגיח ויבדוק שאכן כל המוצרים שמהם מייצרים את הדבש המזויף הינם כשרים. שום גוף כשרות לא ייתן כשרות על דבש מזויף שכזה, כך שאם נתקלתם במוצר שכזה, ועליו חותמת כשרות – כנראה שהיא פשוט מזויפת.

 

הרב משה ביגל הוא הרב המקומי במיתר ומחבר הספר "אכול בשמחה".