אחד המיתוסים הגדולים ביותר בנוגע לתכנון גינות הוא שגינה ארוכה ואחידה מייצרת תחושה של חלל גדול יותר, למשל יש אנשים שבטוחים כי יצירת מדשאה מגודרת ותחומה תראה רחבה יותר מאשר היא באמת. בפועל כדי להגיע ליצירת תחושה של גינה רחבה יש לחלק את הגינה לאזורים שונים ולהתייחס לכל אזור בנפרד, אך גם כמכלול.

התייעצנו עם חברת שדות, עיצוב, תכנון והקמת גינות לגבי התכנון הנכון של הגינה ולהלן ההמלצות.

בתכנון גינה אנחנו נותנים חשיבות מכרעת לפרופורציה כיוון שגם בלי שנבחין בכך, שמירה על פרופורציות מייצרת אצלנו תחושה של רוגע ונחת. חלוקה נכונה של אזורים שונים בגינה מקלה עלינו את תהליך הקמה הגינה המושלמת על ידי כך שאנחנו יכולים להתרכז בכל חלק בנפרד ולהבטיח כי הוא עומד בפני עצמו בצורה המושלמת ביותר. את כל החלקים השונים אנו משרטטים על נייר עוד בטרם התחלנו לעבוד וכך אנחנו מסוגלים גם לראות את התמונה הרחבה ולהבין כיצד אזורי הגינה השונים משתלבים זה בזה.

סוגי אזורים בתכנון גינות

רגע לפני שנדבר על סוגי האזורים השונים הקיימים בעולם עיצוב הגינות, אנחנו רוצים שתחשבו עם עצמכם מה אתם צריכים מהאזורים השונים בגינה. ערכו לעצמכם רשימה של דברים שהייתם רוצים לעשות בגינה או שאתם מוכרחים שיהיו בגינה ובעזרת הרשימה הזו תוכלו להבין אילו אזורים אתם צריכים בגינה הפרטית שלכם.

האזורים הקלאסיים שקיימים בתכנון גינות:

  • אזור המנגל: מדובר על אחד האזורים החשובים ביותר בתרבות הישראלית, אזור שבו ניצב בגאון המנגל המשפחתי. כל אחד מאיתנו משתמש במנגל בתדירות משתנה ומנגליסטים קבועים בטח ירצו לייצר לעצמם פינת מנגל קבוע ונייחת שסביבה יוכלו להקים פינת עבודה מסודרת ונוחה. המנגליסטים החובבים (אלו שעושים על האש בחגים בעיקר) ירצו להשקיע במנגל נייד שיהיה ממוקדם הרחק מפתח הבית כדי שהעשן לא יכנס פנימה.
  • אזור אירוח: אזורי האירוח הם בדרך כלל האזורים העיקריים והגדולים ביותר בגינה הפרטית, מדובר על אזור שמומלץ להציבו הרחק מהבית כדי שרעשי השיחות לא יפריעו למנוחת שאר דיירי הבית וניתן להתפרע בעיצובו עד כמה שאתם רוצים. יש כאלו שיעדיפו לייצר אזור אירוח מקורה עם ריהוט גינה קבוע ולעומת זאת, יש כאלו שיעדיפו אזור קייצי יותר שיהיה גם אזור האוכל של הגינה ושם יארחו סעודות שישי בימי הקיץ החמים.
  • אזור ישיבה: אנחנו בכוונה מפרידים בין אזור הישיבה לאזור האירוח. אזור הישיבה שאנחנו מתכוונים אליו הוא מקום להירגע בו מהמולת היום, מקום שבו תוכלו לנוח בשלווה ובשקט. אנחנו ממליצים מאוד לחפש מקום מבודד ושקט אך גם מוצל כדי למקם בו את אזור הישיבה שלכם.
  • אזור השירות: כל גינה טובה, כזו שמתוכננת כהלכה, צריכה לשלב בין יופי ושלווה לבין פונקציונאליות. זו הסיבה שכמעט בכל גינה יהיה אזור שירות שיענה על צרכי המשפחה. זה יכול להיות מחסן או חממה וזה יכול להיות אזור כביסה או אזור האשפה. זה אזור שחשוב לשמור בו על סדר ומומלץ להסתירו על ידי שימוש בפתרונות יצירתיים (כמו גדר חיה או מחיצה).
  • האלמנט המרכזי: נכון שהשם לא מעיד על אזור ספציפי ויש לזה סיבה – מדובר על אזור שמשתנה מחצר לחצר אך העיקרון שלו דומה בכל צורה שהיא, זהו האזור הגינה שמוצב בו האלמנט המרכזי שמושך את תשומת הלב, זה הלב הפועם של החצר. זה יכול להיות בריכה, מפל, בריכת נוי או אפילו פסל מיוחד. בעזרת יצירה של אלמנטים כאלו ברחבי הגינה אנחנו יוצרים עוגנים עבור המתבונן ומייצרים חלוקה הרמונית של האזורים השונים.
  • אזור משחקים: הורים לילדים קטנים מוכרחים להשקיע באזור משחקים, לרוב יהיה זה אזור דשא רחב ידיים שבו הילדים יוכלו לפרוק אנרגיות. אם יש לכם תקציב אתם יכולים גם לרכוש טרמפולינה או משחק אחר לילדים שיהפוך בעצמו לאלמנט מרכזי בגינה. חשוב מאוד שאזור המשחקים יהיה קרוב לבית וכי להורים יהיה קו ראייה לאזור זה בכל מצב.
  • אזור התבלין והירק: אנחנו אוהבים מאוד שהגינה שלנו גם מספקת את צרכי הבית מבחינה קולינרית. זו הסיבה שאנחנו מעודדים לקוחות רבים שלנו לייצר גינות אורגניות שבהן גם אזורים של צמחי תבלין וגינת ירק, כך אתם יכולים ליהנות מחוויית הגידול הביתית וגם לחסוך כסף עם הירקות הנפלאים שתגדלו בעצמכם.
  • חניה: אזור החניה תלוי מאוד במיקום הבית שלכם ובשאלת מיקום החצר, גינות אחוריות לא נוטות להכיל חניה בעוד גינות קדמיות כן. אבל זה ממש לא כלל אצבע ובשביל להבין האם אתם צריכים אזור חניה יש להבין עוד פרטים נוספים. בכל מקרה, אם אתם צריכים אזור שכזה חשוב כי תהיה אליו גישה מכביש או שביל גישה וחשוב עוד יותר לסמן אותו בצורה ברורה ולהבדיל

 

איך לחלק את הגינה לאזורים

החלוקה של הגינה לאזורים שונים יכולה להתבצע בהמון דרכים ואין שיטה אחת שהיא השיטה הנכונה. חשוב מאוד להתייחס להפרדה בין האזורים עוד בשלבים הראשונים של תכנון הגינה ולהתייחס לכך גם בשילוב העיצובי בין הגינה לחזות הבית. בשלב בו אנו נמצאים, שלב התכנון, הנייר עוד סובל הכול. אנחנו יכולים לרשום ולתכנן את כל האלמנטים שאנחנו חולמים עליהם ואחר כך לסנן אותם ולהתחיל לייצר תוכנית פעולה קונקרטית ומעשית.

דרך אחת שאנחנו אוהבים במיוחד לייצר את חלוקת הגינה היא שימוש במדשאות ובשבילים. כל אחד יכול לבחור לעצמו את סוג השביל (ריצוף דק, לבנים, חצץ או כל דבר העולה על רוחכם) והיישום של שיטת החלוקה הזו הוא פשוט וקל – אתם רק צריכים לייצר שבילים מעוגלים המחברים בין אזורי הגינה השונים וביניהם לשתול מדשאה שתייצר את ההפרדה.

שילוב של קונטרסטיים וניגודיות קיצונית יכולים גם לשמש כלים להפרדה מובחנת בין חלקי הגינה השונים, רק אם אתם בוחרים בשיטה הזו חשוב שתערכו ניסוי כלים קודם על שילובי הצבעים והגוונים כדי שהתוצאה הסופית לא תצא צורמת וקקופונית.

דרך נוספת לייצר הפרדה היא מוחשית יותר, באמצעות מחיצות או הקמה של גדר חיה על גבי רשת, תוכלו לייצר חלל המופרד בצורה ויזואלית וברורה משאר החלקים. בעזרת השיטה הזו אתם יכולים לייצר לעצמכם חדרים חיצוניים בחצר בלי להשקיע בבנייה של חדר אמיתי, כך תייצרו בצורה הנעימה והחסכונית ביותר אזורים אינטימיים ושלווים. אתם לא מוכרחים להשתמש ברשתות כדי לייצר גדר חיה עם צמחים מטפסים. שילוב של שיחים בתוך הצמחייה יוכל לייצר לכם הפרדה טבעית שכל מה שתדרשו לעשות כדי לתחזק אותה זה לגזום כאשר השיח יגיע לגובה הרצוי.

כמו שראיתם, יש אין ספור דרכים לייצר חלוקה של אזורי הגינה השונים, מה שחשוב לשים עליו את הדגש זה תכנון גינה מדויק שנוכל לייצר ממנו תוכנית עבודה קונקרטית.