בימים אלו עונת הבציר בשיאה, וזני הענבים המגוונים והמתוקים הם ללא ספק אחת האטרקציות במקרר של כל משפחה בימי החופשה. בעבר היו אומרים לנו שהענבים מלאים בסוכר ומייחסים להם תכונות מזיקות של ממתקים. האומנם המתיקות של הענבים שוות ערך למתיקות של סוכרייה או של כל ממתק אחר?

בענבי טלי מודדים את מתיקות הענבים ומוודאים שהצרכנים יקבלו ענבים מתוקים ועסיסיים. בשביל להבין על הענבים קצת מעבר למתיקות, שעליה אין עוררין, יצאנו לבדוק מהם הערכים התזונתיים של הפרי הפופולרי של הקיץ. לשם כך שוחחנו עם הדיאטנית רונה שפר מענבי טלי, והיא סיפרה לנו על הסודות התזונתיים של אשכולות הענבים שאנו פוגשים בסופר. רונה מבהירה שהגישה המקצועית המודרנית שעניינה המזון שאנו אוכלים התעדכנה בעשורים האחרונים: "בעבר התעסקו בספירת קלוריות, אבל היום הגישה המקצועית רחבה הרבה יותר. אנחנו מדברים גם על ספורט ובעיקר מתייחסים למקור הקלוריות ולאיכותן ומעודדים צריכת מזון גולמי ככל האפשר, בצורה הכי קרובה להופעתו בטבע, טרי וכמובן תוצרת  מקומית. סוכר הוא רכיב שכל אדם חייב לצרוך ברמה יום-יומית, וכאשר מקורו בפרי, הוא בעצם ארוז בתוספת ויטמינים מינרלים וסיבים תזונתיים רבים וערכו  התזונתי עולה". מסתבר שאולי הפעם, דווקא בשיאו של הקיץ, עוד לפני החגים, נוכל להתחיל את הדיאטה. 

צילום: ניצן אשוח

כבר כתב הרמב"ם בהלכות דעות ד, יא: "וכל הפירות החמוצין רעים ואין אוכלין מהן אלא מעט בימות החמה ובמקומות החמים והתאנים והענבים והשקדים לעולם טובים בין רטובין בין יבשין ואוכל אדם מהם כל צורכו". אם כן, כבר הרמב"ם ראה בערכם התזונתי של הענבים.

ענבי טלי מתמחה בקנה מידה עולמי בגידול זני בוטיק של ענבים בלעדיים. בסך הכול מגדלים במושב לכיש קרוב ל-30 זני ענבים, והם מתחדשים כל הזמן. רונה מפרטת את הייחודיות של הזנים למיניהם: "בענבים יש נוגדי חמצון חיוניים ייחודיים. תהליכי חמצון מתרחשים בגוף שלנו כל הזמן, בחשיפה לשמש, לזיהום אוויר ועוד, תהליכים אלה  עלולים  לפגוע בתאים ולגרום להזדקנות , למחלות כרוניות ואף לסרטן. נוגדי החמצון מונעים את תהליכי החימצון ובכך מגינים על הנזק הנגרם לגוף. 

ענבים מכילים ויטמין C וגם אשלגן, החשוב מאוד לגוף שלנו. את הצבעים של הענבים קובעים הפיגמנטים. הפיגמנט עצמו הוא נוגד חמצון, כל פיגמנט מגן על הגוף בצורה שונה, כך שאם אוכלים ענבים בשלושה צבעים בעצם מאפשרים לגוף הגנה מקסימלית".הענבים אינם רק נשנוש אלא משתלבים במגוון גדול של מאכלים כמו סלטים, דגים, עוגות, שייקים, מאפים וקינוחים ומשדרגים אותם.

צילום: ניצן אשוח

אולי תופתעו, אבל אם חשבתם שחולי סוכרת אמורים להתנזר מהפרי המתוק ועסיסי, מתברר שגם להם מומלץ לצרוך ענבים ומדובר במנת פרי שיכולה להיות חלק מהתפריט של כל סוכרתי. כשאנחנו שואלים את רונה איך זה ייתכן, הרי אנחנו יודעים שהם מתוקים מאוד, היא מסבירה: "נכון שענבים נחשבים לפרי מתוק, אולם ענבים אינם מעלים בצורה משמעותית  את רמת הסוכר בדם כיוון שהם בעלי אינדקס גליקמי נמוך. כ 12-14 ענבים (כ-100 גרם) יכולים לשמש מנת פרי אידיאלית. מנה זו מכילה כ-16 גרם פחמימות. דיאטה מאוזנת שמכילה מזונות או שילובי מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך מומלצת, כיוון שכך אפשר למנוע קפיצות ברמות האינסולין והסוכר בדם".

נוסף על כך מסבירה לנו רונה שבאכילת ענבים ממושב לכיש יש גם יתרון של טריות, נוסף על יתרון העונתיות של הפרי: "בענבי טלי מקבלים בצוהריים במרכולים את הפרי שנבצר בבוקר בלכיש, וכך יוצא שאוכלים פרי שנבצר ממש באותו יום וכך שומר על ערכו התזונתי״

רונה משתפת את קוראי 'כיפה' בדרך להעביר לילדים את התקופה הזו ללא אוכל מעובד: "בסופו של דבר בריאות היא ערך. כמו שאנחנו מחנכים את הילדים במגוון ערכים של כבוד לאחר וכו', החינוך הוא לשמור על הגוף. לכן במקום לפנק את הילדים בשבת בעוד ממתק שיזיק להם עדיף לתת להם אשכול ענבים מתוק ולהעניק להם ויטמינים חיוניים".