לגינה הביתית יתרונות רבים והשפעה ניכרת על הנראות הכללית של הבית ובעיקר על איכות החיים של המתגוררים בו. בעוד שחצר מטופחת יכולה ליצור מקום מושך שנעים להיות בו, גינה שאינה מתוחזקת כהלכה, עשויה להוביל בדיוק לדבר ההפוך.

אין ספק שכדי ליהנות מהגינה, צריך להשקיע לא מעט זמן וכסף אך ישנן פעולות פשוטות יחסית ולא יקרות שתוכלו ליישם בקלות ואפילו ליהנות מהדרך.

לפניכם 5 טיפים ופעולות שיעזרו לכם להפוך את הגינה להרבה יותר נעימה ומזמינה.

גיזום עצים

אחת הפעולות הבסיסיות שנרצה לבצע היא לחשוף את שטח הגינה ככל שניתן ולאפשר חדירה של אור.

הדרך המומלצת לעשות את זה היא באמצעות גיזום של עצים המסייע בכמה דרכים:

  1. להאיר את הגינה.
  2. לאפשר חדירה של קרני שמש ולעודד צמיחה של מגוון צמחים. לדוגמה, מרבית סוגי הדשא לא מסתדרים טוב עם צל וגיזום נכון של העצים והשיחים יכול להפוך דשא מנומנם למוריק במיוחד.
  3. ליצור תחושה של גינה מרווחת.
  4. להסיר ענפי עצים שמהווים מכשולים לעוברים והשבים.
  5. למנוע מגע של עצים גבוהים עם קווי מתח ותשתית אחרים.

חשוב לציין שכדי לגזום את העצים בגינה באופן הנכון, חשוב להיעזר בבעל מקצוע עם כלים מתאימים וידע מקצועי, מפני שגיזום לא נכון עלול להוביל לנזק לעצים ונזק סביבתי כתוצאה מעבודה לא זהירה.

להתאים את הצמחים

נמאס לכם לראות איך בכל פעם שאתם רוכשים צמחים חדשים לגינה, הם פשוט כמלים ומתייבשים? אתם לא לבד. מסתבר שזאת אחת התופעות הנפוצות בקרב מי שמטפח את גינתו – בעיקר בתחילת הדרך.

יש לכך כמה גורמים כשבגדול, הסיבה להתפתחות איטית של צמחים ומראה לא מחמיא שלהם הוא אי התאמה של התנאים השוררים בגינה לצמח הספציפי.

אי ההתאמה יכולה לבוא לידי ביטוי בכמה היבטים כמו גינה לא מדושנת, השקיה לא נכונה וגם בחירה של צמחים שאינם מתאימים למיקום שבחרתם לשתול אותם בו.

כדי להימנע מסיטואציות כאלה, מומלץ לשוחח עם היועץ במשתלה שבה אתם רוכשים את השתילים ולנסות להבין מה התנאים שדרושים להתפתחות תקינה של כל צמח שאתם מתכוונים לרכוש.

התמקדו בחשיפה לשמש ולאור, עונתיות, השקיה ודישון ותראו איך מעכשיו, כל צמח שתביאו לחצר יצמח כאילו אין מחר.

צמחייה עונתית לצד צמחייה קבועה

אחד המאפיינים של גינה יפה היא השילוב שבין הירק לפרחים וככל שהשילוב הזה ילווה בצבעוניות, כך טוב יותר והגינה תראה חיה ומזמינה במיוחד.

איך מגיעים למצב הזה בלי להשקיע שבועות והרבה כסף? התשובה היא תכנון נכון.

במסגרת התכנון, מומלץ להקצות שטח לגידול של צמחים קבועים שקובעים את הטון ונותנים את הרקע הנכון, עם או בלי פריחה בתקופה כזאת או אחרת ולצידם להקצות ערוגות לצורך שתילה של צמחים עונתיים או פקעות.

השילוב הזה מביא כמה יתרונות כמו צבעוניות תמידית, מראה מגוון ולא משעמם, עלויות זולות והיכולת לשנות את המראה הכללי במאמץ קל.

בדיקה ושדרוג מערכת ההשקיה

למערכת ההשקיה תפקיד קריטי בקביעת האקלים בגינה מצד אחד וחשבון המים שתשלמו מצד שני.

מערכת השקיה איכותית יכולה לסייע לכם להשקות כל חלק בגינה באופן הנכון מבחינת הכמות והשעה כך שלצד עצים שצריכים להשקות בהרבה מים פעם בשבוע, תוכלו גם לשתול צמחים שצריכים השקיה יומית אך מועטת.

הדרך הטובה ביותר להשיג את היעדים הללו הוא לדאוג לתקינות של המערכת לרבות המחשב, הברזים וכמובן הצינורות.

חשוב לוודא שאין נזילות או סתימות בטפטפות ואם אתם צריכים לתקן או לשפר את המערכת, יכול להיות שכדאי להשקיע באחת עם יותר ברזים, דישון אוטומטי ואפילו מד לחות שמשדר למחשב את מידת הרטיבות של הקרקע ולפי זה פותח או סוגר את הברזים.

מדובר בשדרוגים שיביאו להשקיה מדויקת תוך חיסכון בעלויות ויצירת תנאי גידול מעולים.

פרגולה וסוככים

פרגולות וסוככים יכולים להיות יקרים למדי וכמו שהבטחנו לכם, אנחנו בטוחים שאפשר להפיק מהגינה הרבה מאוד גם בלי להיכנס לחובות.

הסיבה שהכנסנו את הפרגולות והסוככים לרשימת 5 הטיפים המומלצים לשדרוג הגינה היא שאם יש לכם ידיים טובות, באפשרותכם לבנות או להתקין פרגולה או סוכך באופן עצמאי במחיר שמסתכם בכמה מאות שקלים.

בעוד שהתקנת סוכך מסתכמת בבחירת הדגם הנכון וקידוח של כמה ברגים, בניית פרגולה היא כבר עניין אחר שמצריך תכנון (אפשר למצוא באינטרנט), רכישה של עצים, ניסור, הרכבה וצביעה.

נכון שצריך להשקיע אבל מישהו אמר פעם שאם אתם נהנים, אז ההשקעה שווה את זה ובניית פרגולה בחצר בעצמכם, יכולה להתבצע בכיף ולהיות מלווה בתחושת סיפוק גדולה.

מאיפה מתחילים?

הכל מתחיל בתכנון. צאו אל החצר, בדקו מה צריך לעשות, תשנו על זה קצת, קבלו את ההחלטות הנכונות ותתחילו לנהל את השינוי לפי לוח הזמנים שעומד לרשותכם כך שתוכלו להשיג את המטרה בפרק זמן ותקציב מוגדרים.