כאשר שומעים בחדשות סיפור על דמות רבנית מוכרת החשודה בפגיעה מינית, מה שלצערנו קורה מעת לעת, מדובר כבר בשלב די מתקדם של תהליך הבירור. השבוע נחשפתי לסיפור כזה בשלב הראשוני שלו, והייתי רוצה לשתף אתכם בהתגלגלות הדברים ובמורכבותם: שוחחתי השבוע בטלפון עם אישה צעירה שאני מכירה באופן אישי, ששיתפה אותי בפגיעה מינית קשה ביותר שעברה באולפנה, ושהיו לה השלכות מרחיקות לכת על חייה. אותה אישה סיימה את לימודיה באולפנה הזו לפני מספר שנים, ורק עכשיו היא מצאה את הדרך לאזור אומץ ולהתחיל לפעול.

הדברים מאוד מאוד מורכבים: אנשים שנפגעו מינית עלולים לסבול מפוסט טראומה קשה ולעתים אינם מסוגלים להתמודד עם המצב, מה שמביא אותם להדחיק את הזיכרון עד לשכחה גמורה. יש מקרה מפורסם שנסקר בתקשורת של ילדה שהותקפה מינית במשך תקופה ארוכה, ומכיוון שהנפש שלה לא עמדה בסבל, המוח שלה בחר להגן עליה בצורה של הכחשה מוחלטת וריבוי זהויות. לפעמים הדברים צפים ועולים מתת המודע פתאום, שנים רבות לאחר הפגיעה, בלי קשר לשום דבר. הבעיה הגדולה בפגיעה מינית היא, שעל הנפגע, שנפשו שותתת דם, מוטלת חובת ההוכחה. וכאשר הפוגע הוא דמות סמכותית, כמו רב מוכר למשל, יש לו קשרים, השפעה, ויכולות מניפולטיביות אדירות. 

במקרה הנוכחי מדובר בפגיעה קשה שהתרחשה לפני מספר שנים באולפנה מסויימת על ידי דמות רבנית חינוכית מוכרת, שעדיין מכהנת בתפקיד. האישה שנפגעה מנסה כעת באומץ רב לשקם את חייה, ולהציל תלמידות אחרות מגורל דומה.

מדובר במשימה קשה מנשוא: היא צריכה להתמודד עם הזיכרונות הטראומתיים הקשים שלה, להוכיח שהיא דוברת אמת ולהתכונן למלחמה על הצדק מול הפוגע, אדם חזק ומקושר שוודאי יטען לחפותו. כשהיא ניסתה לפנות לאנשים בבקשה לעזרה, היא נענתה בסירוב. שוב ושוב דחו אותה, גם כאלה שאמרו שהם מאמינים אבל לא מוכנים להסתכן ולעזור.

אני החלטתי כן ללוות אותה ולעזור לה, וכאן אני פונה אליכם: בשלב זה, היא מנסה לחפש ולאתר נפגעות נוספות, בתוך הצורך בחסיון. אם הבת שלך לומדת או סיימה את לימודיה באולפנה בשנים האחרונות, אם היא נפגעה מינית או ידוע לה על מישהי אחרת שנפגעה על ידי מישהו מהצוות החינוכי, אנא צרי איתי קשר. בשלב זה אי אפשר עדיין לומר באיזו אולפנה מדובר.
 
עד שתהיינה ראיות מספקות והפוגע יושעה מתפקידו החינוכי, כדאי לקחת את הבנות והבנים לשיחה על פגיעות מיניות, להסביר להם על יחסי מרות וכיצד אפשר להישמר. למעשה זה תמיד כדאי, וזו תזכורת חשובה עד כמה.

בשורות טובות.

 

 

ליצירת קשר, חפשו בפייסבוק "חני כהן יהונתן".

 

לכל הטורים של חני