"30 אחוזים מהסטודנטים שומרי השבת בארצות הברית מסיימים את התואר כחילוניים"

כנס השליחים הבינלאומי של מכון 'שטראוס-עמיאל' מבית רשת 'אור תורה סטון' יצא אתמול לדרך, ובמהלכו ייבחנו נושאים רבים הקשורים לשליחות בקהילות היהודיות בתפוצות בזמן הקורונה, כמו גם פתרונות למשבר שחווה הקהילות. הכנס ימשך היום החל מהשעה 15:30 וינעל הלילה

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/12/20 15:03 ו בטבת התשפא

"30 אחוזים מהסטודנטים שומרי השבת בארצות הברית מסיימים את התואר כחילוניים"
ראש הממשלה מברך את באי הכנס והשליחים, צילום: צילום מסך מתוך הכנס

אמש (א') נפתח הכנס הבינלאומי השנתי של מכון שטראוס-עמיאל להכשרת שליחים, מבית רשת 'אור תורה סטון' בהשתתפות נציגים מ-28 מדינות ומאות משתתפים. בתחילת הכנס נשאו דברי ברכה הנשיא המדינה רובי ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התפוצות עומר ינקלביץ' ונשיא וראש מוסדות 'אור תורה סטון' הרב ד"ר כתריאל ברנדר. הכנס, שנוהל על ידי ראש המכון, הרב אליהו בירנבוים, כלל מושבים שעסקו באתגרים עמם נתקלים השליחים, פתרונות אפשריים ודיונים על "היום שאחרי הקורונה". 

הרב ברנדר, נשיא וראש מוסדות אור תורה סטון ציין בדבריו כי "אנחנו נמצאים בתקופה בה הדבק שמחבר את העולם היהודי נחלש. יותר מ- 30% משומרי השבת בארצות הברית שנכנסים ללימודי ההשכלה הגבוהה כשומרי שבת, לא מסיימים אותה ככאלה. יש עליה מתמדת באנטישמיות ובהתבוללות. ברם, אנו עדים במקביל לגידול במספר היהודים שעולים לארץ ומתקרבים ליהדות, והקורונה מעניקה הזדמנויות לחשיפה של תכני היהדות לקהל רחב יותר של אנשים. לבתי הכנסת יש אחריות הנמצאת מעבר לתפילה בלבד, אם בדאגה לנוער וגיל הזהב, לייעוץ, למעטפת המלאה, ואני מאמין שקהילות שיבינו זאת ילכו ויגדלו". 

שרת התפוצות, עומר ינקלביץ' הדגישה כי "יש אתגר בחיים יהודיים בתפוצות; חוויתי זאת כנערה בוגרת כשמשפחתי חיה בחו"ל תקופה מסוימת. יש לא מעט אתגרים כלליים כמו הבטחת חופש הדת היהודית בעולם, כשרק לאחרונה חווינו את האתגר הזה עם חוק איסור שחיטה כשרה שיצא לאחרונה בבלגיה ופוגע בשגרת חיי הקהילה היהודית. אתם השליחים נמצאים בחוד החנית ועושים עבודה טובה ונפלאה ואתם משמעותיים עבורנו. יהודי התפוצות הם בשר מבשרנו וחלק מהמשפחה והמשמעות היא שצריך לעזור להם. אתם לא רק שליחי קהילות אלא שליחי העולם כולו. שליחות זה לא רק מקצוע, זו דרך חיים. אתם אורזים עצמכם ויוצאים לעבוד בארץ זרה, מנטליות ושפה אחרת, בתי ספר שונים, ואתם במקביל שליחים ומנהיגים קהילות.

שרת התפוצות עומר ינקלביץ

שרת התפוצות עומר ינקלביץ'צילום: צילום מסך מתוך הכנס

"אנחנו בוטחים בשליחים שימצאו פתרונות יצירתיים בתקופת הקורונה" המשיכה שרת התפוצות, "ורואים שהם אכן עושים זאת. המחויבות והאחריות הבלתי מותנית שלנו לעם היהודי לא נגמרת. מאז הקמת המדינה, יהדות התפוצות עמדה רוב הזמן למען מדינת ישראל. כיום אנחנו עומדים מול משבר משותף שבו אנו צריכים אחד את השני, ומכפלת הכוח שלנו ביחד בסיטואציה הזאת היא הזדמנות גדולה עבורנו". 

במהלך הכנס ציין הרב אפריים מירוויס, הרב הראשי של בריטניה וחבר העמים כי "ישנם דברים חיוביים בקורונה. אנחנו מבצעים פעילויות רבות, אבל המקום האמיתי שבו נבטיח את המשכיות העם היהודי הוא בתוך הבית ובקורונה קיבלנו פרס שעיקרו חיזוק הבית וחיינו הפרטיים. בבריטניה מעניקים הדרכה כיצד לנהל בתקופה הזאת ערכים יהודיים בתוך הבית, בחיים המשפחתיים, ולדעתי הקורונה תחזק את החיים המשפחתיים היהודים".

הרב מירוויס

הרב מירוויס צילום: צילום מסך מתוך הכנס

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, דיבר על "מלאכת הקודש' שעושים שליחי המכון בחו"ל. "במהלך הקורונה הענקנו סיוע ל- 70 קהילות ברחבי העולם שהיו על סף קריסה. בנוסף, יש עליה באנטישמיות ועלויות הביטחון גדלו, כשבמקביל בשנה האחרונה גדל משמעותית מספר העולים לארץ. יהודים מגיעים בכמויות של פי 2- 3 מהמספרים הרגילים ועולים ממדינות כמו בריטניה, ארה"ב, אוסטרליה, אמריקה הלטינית, דרום אפריקה, חבר העמים ואירופה".

פרופ' טוביה פרי, מהמחלקה הפסיכולוגית אוניברסיטת בר אילן – דיבר על  האתגרים הנפשיים איתם מתמודדות הקהילות היהודיות בזמן הקורונה, והעניק כלים לראשי הקהילות להתמודד מול האתגרים הללו. רבקי ישראלי, יועצת זוגית ומשפחתית ורכזת חינוך באולפנת 'אור תורה נווה חנה' מבית רשת 'אור תורה סטון' שפכה אור על התמודדות משפחות השליחים אל מול הקהילה, במשפחה עצמה, ועל האתגרים המורכבים העומדים בפני השליחים בתקופה הזאת.

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוגצילום: צילום מסך מתוך הכנס

לאחר מכן התקיים מושב הסיכום ובו דובר על האופן שבו השתנה תפקיד השליחים בצל הקורונה. במושב השתתפו כמה משליחי המכון בתפוצות, כולל: הרב חנן ונחמה אטלס המכהנים כרב ורבנית בקהילה ברעננה שחזרו משליחות בעיר מנצ'סטר לפני כשנה וחצי, הרב אביחי ובלהה אפל- רב ורבנית העיר פרנקפורט, הרב מקס ואפרת גודט, המשמשים כרב ורבנית העיר מונטבידאו באורוגוואי, הרב אהרן והודיה למברגר, רבני קמפוס בסקוטלנד ויעקב ומרב וקס המשמשים כמורים בבית ספר בן פורת יוסף בטינק, ניו ג'רזי.

הרב אליהו בירנבוים סיכם את היום ואמר כי "מאות שליחי מכון שטראוס-עמיאל מסביב לעולם התכנסו כדי ללמוד, להקשיב ולחשוב על השליחות האמיתית של כולנו: שמירה על עתיד העם היהודי. שליחים מניו זילנד קמו ב-4 בבוקר ושליחים במקסיקו בשעה שבע לפי שעונם כדי להיות בכנס השליחים הבינלאומי. קיים צורך אמיתי של חשיבה ושיתוף בין השליחים. קשה לתאר עד כמה שליחים הפכו להיות מנהיגים גדולים ומשמעותיים בקהילותיהם בימי הקורונה, כל אחד בדרכו ולפי צרכי הקהילה".

היום (ב') נערך היום השני והמסכם של הכנס שיכלול הרצאות מפי דמויות בולטות כגון מרים פרץ נתן שרנסקי, ד"ר שלמה ישי והרב יחיאל וסרמן. בנוסף, צפוי מושב מיוחד לכבוד מייסד והנשיא בדימוס של רשת אור תורה סטון, הרב שלמה ריסקין, מושב מיוחד על פסיקת הלכה ושו"ת בימי קורונה בהשתתפות הרבנים רא"ם הכהן, ברוך גיגי והרב פרופסור נריה גוטל. מושב הסיום יערך בהשתתפות הרב הראשי הרב דוד לאו, כשאת הכנס תחתום הרבנית רננה בירנבוים, מנהלת מכון קלאודיה כהן. 

הכנס משודר באתר האינטרנט ובערוץ היוטיוב של מכון שטראוס-עמיאל ופתוח לקהל הרחב בכפוף להרשמה מראש דרך אתר האינטרנט של המכון: https://www.otsamiel.org.il/kenes2020/

בימים אלו מתחילה ההרשמה לקורס השליחים של השנה הבאה. לפרטים נוספים כנסו לאתר המכון או לפייסבוק.