יגעת ומצאת – תאמין

אחרי שנים של טיפולים, חיפוש אחר תאי זרע, ניתוחים גילו יעל ודוד את מרכז ברטוב והיום הם חובקים 2 בנות. הסיפור המלא

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף מרכז ברטוב 22/11/17 11:07 ד בכסלו התשעח

יגעת ומצאת – תאמין
אחרי לידה, צילום: shutterstock

"סליחה שאני קצרה בזמן", אומרת יעל בחיוך מבויש. "לצאת היום מהבית זה מאתגר. אני מנסה להוציא את התינוקת, ואז הגדולה פתאום מחליטה שהיא רוצה להישאר בבית וצריך לתמרן בין הרצונות".

מדובר בסיטואציה בנאלית המוכרת לכל הורה לילדים צמודים. כזו שבעבר הייתה בגדר חלום עבור יעל ובעלה.

יעל נישאה לדוד לפני יותר מעשור. כמו כל זוג צעיר הם רצו ילדים, אך לא נלחצו כשאלה לא הגיעו מיד. אבל הזמן עבר, ההריון בושש לבוא,  ואז החליטו לגשת לבדיקות מעמיקות כדי להבין מדוע יעל לא נכנסת להריון. יעל עברה בדיקות שונות והליכים רפואיים במשך כשנתיים שבהם ניסו הרופאים להבין היכן הבעיה אצלה ולתת לה תרופות שונות כדי להשיג הריון. רק לאחר כשלוש שנים של המתנה, כשכל הטיפולים אצל יעל לא הצליחו, הופנה דוד לבדיקת זרע שגילתה תוצאה עגומה. דוד סובל ממצב הקרוי אזוספרמיה – מחסור בתאי זרע בזרימה.

בני הזוג פנו לאורולוג מומחה שקבע חד משמעית: הפיתרון היחיד הוא ניתוח על מנת לחפש תאי זרע ברקמת האשך.

יעל החלה לקבל תרופות הורמונליות בכדי להכין אותה ליום שאיבת הביציות, וביום השאיבה נכנס גם דוד לחדר הניתוח כדי לשאוב זרע לטיפול. בתום הניתוח של דוד, הוסבר ליעל כי לא נמצאו תאי זרע אצל דוד כלל ולכן אין אפשרות לטיפול הפריה.

"זה היה שבר גדול", מספרת יעל "הגענו מקום הנמוך ביותר. אחרי שאמרו לנו שניתוח הוא המוצא האחרון שלנו לטיפול הפריה וילד ביולוגי משלנו, גם זה לא הצליח. ישבנו בבית שנים בחוסר מעשה בגלל הטראומה שעברנו ולא רצינו לדבר עם אף אחד בנושא הזה. אנשים בסביבתנו המשיכו ללדת , המשכנו להיות מוזמנים לאירועים שלחלקם סירבנו בגלל העצב הגדול שכרוך בדבר. הרגשנו שהסיכוי שיהיה לנו ילד משלנו נמוך והעצב על כך היה קשה מנשוא."

דוד ניסה טיפולים שונים ואף נסע לניתוח מיוחד בבלגיה כדי לנסות ולשפר את המצב. הוא המשיך בניסיונות שונים של רפואה אלטרנטיבית, אך הבדיקות הראו את אותה התוצאה: 0 תאי זרע בזירמה.

אחד המטפלים האלטרנטיבים של דוד, סיפר לו על בדיקה מיוחדת הקיימת במרכז לפוריות הגבר והאישה של פרופסור בנימין ברטוב. פרופסור בנימין ברטוב הוא מומחה בינלאומי לפוריות הגבר אשר חוקר את הנושא במשך 40 שנה. זו בדיקה לא כואבת ולא פולשנית, הוא הסביר. סורקים את הדגימה עם מיקרוסקופ מיוחד בהגדלה של 6,000 ומחפשים בסבלנות תאי זרע. בהגדלה גדולה ניתן לראות תאים תקינים שבמיקרוסקופ רגיל אי אפשר לגלות.

בני הזוג ניגשו למרכז ברטוב לפוריות הגבר והאישה כדי לבדוק מה האפשרויות שעומדות בפניהם.

"הטיפול בנו היה כל כך יעיל ועם כל זה – רגיש. ישב איתנו פרופסור ברטוב והסביר לנו בנועם ובסבלנות למה מה שעשינו עד כה פחות הצליח ומה יש למרכז להציע לנו. הוא הסביר שיכולת החיפוש של תאי זרע בזירמה בבית החולים היא מוגבלת. וכאשר יושבים אצלו במעבדה שעות בסבלנות, על מיקרוסקופ בהגדלה גדולה – הסיכוי רב שיימצאו תאים ובעלי אפילו לא ייאלץ לעבור דקירה אחת פשוטה. עם אפשרות כזו אחרי מה שעברנו, מה יש לנו להפסיד?

"זו הפעם הראשונה שקיבלנו תוצאה חיובית ממשהו", מספרת יעל בדמעות התרגשות כאילו היא חווה את הרגע מחדש. "אני זוכרת בדיוק איפה הייתי כשד"ר רעות ברטוב הודיעה לנו את הבשורה המשמחת. לא רק שנמצאו תאים, הם היו גם תקינים על פי הפרמטרים הקשוחים של פרופסור ברטוב להפריית ביציות. ד"ר ברטוב שמחה כל כך בשיחת הטלפון, כאילו זו הייתה היא עצמה שחיכתה לבשורה הזו במשך שנים."

יעל ודוד יכלו כעת לעבור את ההפריה הראשונה שבשעה טובה הצליחה.

בפעם הראשונה בחייה, יעל הייתה בהריון. השמחה וההתרגשות היו בשיאן.

בתם הבכורה של יעל ודוד נולדה כמעט לפני שלוש שנים. "ההורים שלי לא ידעו את נפשם משמחה", היא אומרת. "הם אנשים מבוגרים שכאבו את המצב. בכל אירוע, אמא שלי הייתה בוכה כשהייתה רואה אותי מגיעה לבד ומתבודדת בצד בעצב. היא לא יכלה אפילו לדבר איתי על נושא הילדים בלי להתפרץ בבכי. הבת שלי היא הנכדה המועדפת על הוריי היום. הם מפנקים אותה בלי הפסקה. אם זה דבר טוב או לא? עוד לא החלטתי" היא צוחקת.

לפני שנה וחצי, כשרצו יעל ודוד ילד נוסף, היה ברור להם שהם חוזרים למקום שבו הצליחו בעבר. הם הגיעו למרכז ברטוב ועברו שוב חיפוש תאי זרע. עם התאים שמצאו, הפרו את הביציות והם זכו לילדה נוספת.

"אני שליחת הפרסום הנמרצת ביותר של מרכז ברטוב" אומרת יעל בהתלהבות. "אני ממליצה לכל אחד שאני מכירה ועובר את המסע הלא פשוט הזה לילד משלו להגיע למרכז ברטוב לפוריות הגבר והאישה. שנים עברנו טיפולים וניתוחים כואבים, עצב עמוק של כישלונות וחוסר אונים מוחלט. אם רק היינו יודעים אז מה שאנחנו יודעים היום, הדרך שלנו הייתה נראית לגמרי אחרת. למה שאנשים אחרים יעברו את זה? אני חושבת שכל אחד שמתגלים אצלו קצת קשיים בפוריות, צריך ליצור קשר עם המרכז החשוב הזה ולחסוך לעצמו שנים של המתנה סתם."

כיום נמצאים יעל ודוד בניסיון נוסף להרות שוב מחיפוש תאי זרע במרכז ברטוב לפוריות הגבר והאישה, כשהם נעזרים בצוות הרב תחומי של המרכז המחודש.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן