"עבור בגין - כל אזרח היה יחיד ומיוחד"

עשרות אלפי מכתבים נשלחו אל מנחם בגין במהלך שנות פעילותו הציבורית, אף לא מכתב אחד נותר ללא מענה. בחודשים האחרונים נעשתה עבודת תחקיר מעמיקה במרכז מורשת בגין במסגרתה אותרו כותבי מכתבים נבחרים והמכתב הוצג להם או לבני משפחתם החיים כיום עשרות שנים לאחר מכן- יחד עם מכתב תשובתו של בגין.

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/04/18 11:59 ח באייר התשעח

"עבור בגין - כל אזרח היה יחיד ומיוחד"
בגין בשלכתו 1978, צילום: מרכז מורשת בגין

בין כותבי המכתבים אישים שהיום מוכרים לכולנו ואזרחים מן השורה שפנו ישירות לשמוע את דעתו האישית של בגין- ביניהם שדר הספורט מאיר איינשטיין ז"ל, שכתב בהיותו תלמיד בבי"ס יסודי מכתב לבגין בשנת 1965 ואף זכה לתשובה ממנו. הסופר עמוס עוז, העיתונאים יעקב אחימאיר ואורי אבנרי, כלת פרס ישראל רות רזניק, מנהל הפגייה בבית החולים שערי צדק פרופ' מיכאל שמיל ואזרחים רבים נוספים. המכתבים עוסקים בנושאים שהסעירו את החברה הישראלית- רצח ארלוזרוב, דיר יאסין, הסכם השילומים, הסכם השלום עם מצרים ועוד.

המרכז חבר למחלקה לצילום בבית הספר מוסררה כשכותבי המכתבים או בני משפחתם החיים כיום, צולמו בדיונקנאות אישיים במקומות שונים בארץ ע"פ בחירתם הקשור לתוכן המכתב או לשנת ה-70 למדינה. המכתבים והתמונות - יחד עם טקסט אישי של המשתתפים- יוצגו בתערוכה חדשה ומרתקת- "לכבוד מר בגין, שלום" שנפתחה כעת במרכז מורשת בגין ותושק באירוע מיוחד עם משתתפי התערוכה ובני משפחותיהם ביום רביעי הקרוב.

מכתבו של איינשטיין לבגין

מכתבו של איינשטיין לבגיןצילום: מרכז מורשת בגין

תשובת בגין לאיינשטיין

תשובת בגין לאיינשטייןצילום: מרכז מורשת בגין

בין תשובותיו של מנחם לבגין המוצגות בתערוכה:

"אחר כל אלה רציתי לומר, כי הערכתך יקרה לי מאוד. אני מניח כי תוסיף להיות ממתנגדי, זו זכותך המלאה, אבל מעבר למרחק המבדיל בינינו, נוכח דבריך המלבבים, אני מושיט לך את ידי לשלום בתודה עמוקה." מנחם בגין כותב לסופר עמוס עוז, 1978.

"הריני מאשר בתודה את קבלת מברקך. צר לי על ההוצאה הרצינית שהיתה כרוכה בשיגורו. גם למכתב הייתי מקדיש את תשומת הלב הדרושה". מנחם בגין ל "נשיא מדינת אכזיב" אלי אביבי, 1969).

"הריני מודה לך על מכתבך מיום ה – 9 במרץ 1970. ברצון הייתי רוכש את קובץ שיריך. אך אודה ולא אבוש – ואולי אבוש די דווקא? כי הסכום הנדרש לרכישת ספרך אינו עומד לעת עתה, לרשותי. משתהיה לי היכולת להוציא את מאה הל"י הנדרשות, אשמח להעשיר את ספרייתי בספר החשוב". מנחם בגין למשורר יונתן רטוש, 1970.

"עמכם הסליחה על האיחור במתן תגובתי למכתבכם, עם קבלת מכתבכם ניסינו להתקשר עמכם טלפונית ואולם לא הצלחנו. מובן מאליו שהייתי רוצה לעזור לכם במילוי בקשתכם; הואילו להודיעני אל מי עלי לפנות, במישרין, כדי להמליץ על כך. כל טוב לכם."  מנחם בגין למשפחת בלנק, 1974.

 

ראש מרכז מורשת בגין הרצל מקוב מספר: "באחת משיחותי עם יחיאל קדישאי, אשר שימש כמזכירו ועוזרו של מנחם בגין במשך יותר משלושים שנה, סיפר לי כי בתחילת עבודתם הבהיר לו בגין כי אין להשאיר מכתב ללא מענה, זה כאילו השארת יד המושטת לך לשלום באוויר. ואכן בארכיוננו אלפי מכתבים שנשלחו למנחם בגין וכולם נענו. עד היום מעת לעת מגיע אלי אדם הבטוח שיש בידו פריט יחיד ומיוחד מכתב של מנחם בגין, הוא לא יודע כי אצל בגין כל יהודי, כל אזרח בעצם כל אדם היה יחיד ומיוחד, ולכן ראוי למענה אישי. מעט ממכתבים אלה מוצגים בתערוכה החדשה במרכז מורשת מנחם בגין".

התערוכה מוצגת במסגרת מגוון הפעילויות לציון 70 שנה למדינה במרכז מורשת בגין. התערוכה תוצג לקהל הרחב בחודשים הקרובים החל מיום העצמאות בכניסה חופשית. שעות פתיחה: ימים א-ה 9-17:00, יום ו עד 12:30. מרכז מורשת בגין.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן