לא רק "גבעת חלפון": סרטי קאלט עדכניים ליום העצמאות שאתם חייבים לראות

יום העצמאות ה-73 הגיע וזה אומר שכבר אפשר לחדש את ארסנל הסרטים שמופיעים בכל שנה בחג. מערכת כיפה ערכה עבורכם את רשימת הסרטים הישראלים העדכנית שמספרת את סיפרה של ישראל במאה ה-21 בצורה הטובה ביותר

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/04/21 07:38 ג באייר התשפא

לא רק "גבעת חלפון": סרטי קאלט עדכניים ליום העצמאות שאתם חייבים לראות
מתוך אפס ביחסי אנוש, צילום: צילום מסך

יום העצמאות ה-73 של ישראל הגיע, וכמו בכל שנה הוא מלווה בטקסים מרגשים, והופעות מוזיקליות ברחבי הארץ.  ז'אנר נוסף שיש לו מקום של כבוד ביום זה הוא הסרטים קאנונים של ישראל, בכל שנה משודרים בערוצי הטלוויזיה סרטים כמו "גבעת חלפון אינה עונה", "הלקה", "דיזינגוף 99" ועוד. לכבוד יום ההולדת של המדינה החלטנו לחדש את מלאי הסרטים, בסרטים מהעשור האחרון שכל כולם ישראליות. 

הערת שוליים

החיבור בין סרטו של יוסי סידר שיצא ב-2011 ליום העצמאות הוא הקרוב ביותר בין כולם, והוא עוסק ביחסי אב ובן סביב פרס ישראל. הסרט בכיכובם של ליאור אשכנזי ושלמה בראבא, עוסק כאמור באב ובנו, שניהם פרופסורים בחוג לתלמוד באוניברסיטה העברית בירושלים. האב הוא איש שיטת המחקר הישנה, המתוסכל שלא זכה להוקרה לעומת הבן הידוען והמוצלח, שאביו לא מעריכו. הסרט זכה לשבחים מקצה אל קצה זכה בפרס על התסריט הטוב ביותר בפסטיבל קאן היוקרתי ואף היה מועמד לאוסקר, גאווה ישראלית ששווה צפייה בחג. 

אפס ביחסי אנוש

יום העצמאות לא יכול שלא להתלוות לסרט על המציאות הצה"לית, בעבר זו הייתה גבעת חלפון המספרת על גברים, לוחמים, מילואמניקים, בסיני. במאה ה-21 הסרט הצה"לי המעודכן הוא על נשים, חיילות סדירות, ג'ובניקיות, בשיזפון. הסרט של טליה לביא מספר את סיפורן של מערכות היחסים בין חיילות שלישות במחנה שיזפון של צה"ל. הסרט הוא בכיכובן של דאנה איבגי, נלי תגר ושני קליין והוא לא פחות מתענוג צרוף. גם כאן מדובר בסרט מצליח שזכה להצלחה וביקורות חיוביות, ובפרסים בינלואומיים כמו בפסטיבל הסרטים טרייבקה. כיום קיימת גרסת מחזמר לסרט שהוצגה בתיאטרון בית לסין, הצגה שגם זכתה לשבחים. 

המוסד

בשנים בהם ישראל הופכת למעצמה בינלאומית, ולוחמיה כבר יצאו מגבולות הארץ, אך טבעי שגם המוסד הישראלי יזכה לסרט. "המוסד" סרט אקשן סאטירי, שנכתב ובוים בידי אלון גור אריה, הוא סרט קומדיה הצוחק על עולם הביטחון והריגול הישראלי. עלילתו מתמקדת בסיפורו של סוכן מוסד ישראלי המתחרה בסוכנת CIA על הצלת העולם מארגון טרור כשבמקביל נחטף בירושלים מיליונר אמריקאי. הסרט היה למצליח ביותר בקופות בישראל בשנת 2019, וכולל אנסמבל שחקנים עשיר הכולל את: צחי הלוי, עדי הימלבלוי, אפרת דור, שלומי קוריאט, טל פרידמן, דביר בנדק, גילה אלמגור, אילן דר, תומר שרון ועוד. הצפייה מומלצת יחד עם טישו כי הדמעות של הצחוק לא יפסיקו לבוא.

זוהי סדום

אם כבר קומדיה אז אי אפשר שלא להזכיר את מדורת השבט של הקומדיה, הלו היא ארץ נהדרת. כמו שחבורת מונטי פייתון הוציאה סרטי קומדיה מצליחים, אך טבעי שגם חבורת ארץ נהדרת תוציא אחד גם כן. בשנת 2010 אסף מולי שגב את חבורת התכנית לסרט שכולו ישראליות, מהעיסוק בסיפור תנ"כי ועד הצגתו של הישראלי הממוצע בכל הדמויות השונות. זוהי סדום" מתאר את שלושת ימיה האחרונים של העיר המקראית סדום, לפני שאלוהים (אותו משחק אייל קיציס) מחליט להחריב אותה, אך לאברהם אבינו (בכיכובו של מוטי קירשנבאום המנוח) לא מוכן כי אחיינו לוט (דב נבון) נמצא שם. הסרט כל מצליח עד שהיה לסרט הישראלי הנצפה ביותר ב-25 השנים שקדמו להפצתו.

בלתי רשמיים

אם יש משהו משותף לשלושת ימי העצמאות האחרונים, זה שהם היו תחת ממשלות מעבר ובין סבבי בחירות. סרט ישראלי חשוב, שהוא למעשה סיפור לכאורה מקומי אבל גם הוא מייצג נאמנה את מאזני הכוחות בישראל, זה "הבלתי רשמיים". סרטו של הבמאי הסרוג אלירן מלכה הסרט מבוסס על סיפור הקמתה של מפלגת ש"ס בשנות ה-80 בירושלים, ועלייתה המהירה עד לכנסת ישראל. זהו גם תפקידו הקולנועי הראשון של שולי רנד לאחר היעדרות של 15 שנה מהמסך הגדול, מאז תפקידו הקודם בסרט "האושפיזין", וטוב שהוא חזר. הסרט ניחן במהירות גבוהה שהתחושה על הצופה שהכל קורה בתנועה ובמהירות מהסצנה הראשונה בה נאבקת דמותו של רנד בגזענות כלפי בתו בסמינר בו היא לומדת. מיותר לציין שגם סרט זכה זכה לשבחי המבקרים והצופים, ובדגש מיוחד על רנד שהזכיר שלפני הקריירה המוזיקלית מדובר באחד מגדולי השחקנים בישראל.

עג׳מי

בתקופה בה התעוררה המודעות לאלימות בחברה הערבית, הסרט "עג'מי" כבר הצית את הנושא כבר לפני 12 שנים. סרטם של ירון שני וסכנדר קובטי, הוא סרט מרגש שכוכבי הסרט הם למעשה אנשים מקומיים ואנשים ללא ניסיון משחק קודם. עלילת הסרט מבוססת על אירועים שהתרחשו במציאות, ומספר את סיפורם של תושבי שוכנת עג'מי ביפו, תחת מעגלי פשעים אלימים, סחר בסמים ונקמת דם. הסרט מציג את הסיפור גם של החיים של תושבי השכונה וגם את דרך ההתמודדות של המשטרה במיגור הפשיעה באזור. הסרט זכה לאהדה רבה מצד המבקרים, הסרט היה להצלחה והיה לסרט השני בישראל שהוא דובר ערבית ונשלח לייצג את המדינה בתחרות האוסקר על פרס הסרט הזר הטוב ביותר. גם בקרב הצפויים היה אהוד ביותר והיה לסרט השני הכי נצפה בשנת 2009.