ביקורת סרט: קפטן תחתונים - בית הספר בעידן גיבורי העל

מנהל בית הספר הופך לגיבור על, ממש כמו בקומיקס אותו כותבים התלמידים. נשמע סרט מצחיק ומשעשע? לא רק. לכבוד השבוע הראשון ללימודים, הסרט "קפטן תחתונים" מציע שינויים מרחיקי לכת במערכת החינוך ומתאים גם למבוגרים

חדשות כיפה ציפי קלר  07/09/17 10:50 טז באלול התשעז

ביקורת סרט: קפטן תחתונים - בית הספר בעידן גיבורי העל
קפטן תחתונים , צילום: צילום מסך יוטיוב

לקראת תחילת שנת הלימודים אפשר עוד להציץ לסרט שעוסק בבית הספר ובמערכת החינוך. הסרט המצויר "קפטן תחתונים" הוא סרט קונדסי ותזזיתי המספר את סיפורם של שני ילדים שובבים בכיתה ג' הלומדים בבית הספר. הדבר היחיד שהם אוהבים יותר מתעלולים הוא לייצר חוברות קומיקס ויחד הם המציאו את גדול גיבורי העל בתולדות בית הספר היסודי – קפטן תחתונים. בהמשך הם מפיחים בו חיים כשהם מהפנטים את מנהל בית הספר שלהם,  וגורמים לו לחשוב בטעות שהוא קפטן תחתונים. לכאורה, סרט משעשע קליל ונחמד לכל המשפחה אך למעשה הסרט מציג את כל הפגמים במערכת החינוך ואת הכיוון לשינויה. 

הסרט מתמקד בשני ילדים צעירים, יצירתיים ומוכשרים שרק מחפשים עניין לעצמם ולכל חבריהם. מערכת החינוך מוצגת כמערכת עצלה ומדכאת שאינה מחפשת אלא את טובת עצמה. הילדים מוצגים כיצירתיים ברמה קצת מוגזמת לגילם הצעיר, עד רמה של הפקת חוברות קומיקס מהרעיון ועד הפצתן. אבל, כמו שאנו יודעים, בסרטים מצוירים הכל כמעט אפשרי… המורים, לעומתם, עייפים, מדכאים ואפילו רעים להנאתם. 

חוברות הקומיקס שהילדים מפיקים מתמקדות בגיבור על שהוא סוג של פרודיה לכל גיבורי העל בעולם הפנטזיה ובאופן ממש לא מפתיע הוא דומה מאוד למנהל בית הספר שלהם. אנו עדים פה להצגה של 'הפוך על הפוך'. מנהל בית הספר שהיה צריך להיות גיבור על עבור הילדים הופך לפרודיה של עצמו בדמות גיבור העל הבדיוני של הילדים. העלילה מצביעה על הכיוון הרצוי לשינוי מערכת החינוך, כך שתותאם לתלמידים ולא שהם יהיו צריכים להיות מותאמים אליה: הומור!  

לפי הסרט, מערכת שלוקחת את עצמה ברצינות יותר מדי היא מערכת שמדכאת את המנסים לחיות בתוכה. הומור הוא הכלי לשחרר את המערכת מכבליה וליצור חברה חמה, נעימה ומועילה לכל החיים בה, ובמיוחד לאלו הרוצים ללמוד בה. 

הסרט משתמש בכלים פוסט-מודרניים כמו שימוש במספר ז'אנרים בו זמנית וקפיצות מעולם המציאות לעולם החלומות ללא הגדרה והסבר ולא ברור למי הוא ממש נועד לצפייה. העלילה וההרפתקאות הן ילדותיות ומשעשעות אך המסרים מוכוונים לעולם המבוגרים. כאמור, הסרט מהיר וקופצני ומלא פרטים אך עקבי בכיוון בו הוא מתמקד. לנו, הצופים, יהיו אשר יהיו, נשאר רק לבדוק עד כמה המערכת שאנו מכירים בעולם המציאות אמנם כזו ואולי גם אנו זקוקים לקפטן כלשהו שיבוא לשחרר אותנו מכבלינו. 


במאי: דוד סורן,  89 ד',  ארה"ב, 2017.

לא לאלימות   

צניעות   

התנהגות ושפה  

ערכים   

שווה צפייה  

איכות קולנועית  

 

לטורים הקודמים


ציפי קלר היא הספריות ומרצה לחינוך ולתקשורת במכללה האקדמית הרצוג