"רציתי להיות טוב" - סיפורים על הרב חנן פורת ז"ל

הספר החדש על דמותו של הרב חנן פורת, בהוצאת "ראש יהודי", מאגד סיפורים הממחישים את דמותו באופן חווייתי. הצצה ראשונה

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/02/13 10:22 כג בשבט התשעג

"רציתי להיות טוב" - סיפורים על הרב חנן פורת ז"ל
Lior Golgher-cc-by-sa, צילום: Lior Golgher-cc-by-sa

לפני כחמש עשרה שנה הקימו את אחד המאחזים החדשים בבנימין. המאחז ישב בראש גבעה, ללא קשר עם יישובים קרובים. כדי להגיע אליו היה צורך בנסיעה לא קלה, ובימים הראשונים היה צורך ממש בהליכה עם תיקים על הגב. היו במקום רק כמה אנשים, סביב מכולה אחת וקרוואן דולף.

הימים היו סוערים, ממשלת השמאל ביקשה להחריב את המאחז. נסענו כמה חברים מהישיבה למאחז, ולמדנו בו כמה ימים כדי לחזק אותו. במאחז היו מבקרים בכל יום חברי כנסת, רבנים ואנשים ידועים. הם היו מגיעים מלווים בפמליה, בליווי תקשורת ובכבוד מיוחד.

והנה בשעה מאוחרת בלילה, בעודי יושב במכולה ששימשה כבית מדרש, נפתחה הדלת. בפתח עמד חנן פורת, עם חולצה פשוטה, ג'ינס ומעיל. נכנס בשקט, נישק את ארון הקודש, אמר כמה פרקי תהילים מתוך בכי רב בפינה, ונסע חזרה לביתו. בלי רעש, בלי לדבר עם איש, בלי מצלמות, בלי לובי. רק הוא מול ה', בקור המקפיא של החורף בבנימין באמצע הלילה.

אין בסיפור הזה שיא. יש בו תיאור של ענווה טבעית שהייתה אופיינית לחנן. הוא יכול היה להגיע בכל תחומי עיסוקו לכבוד מלכים ולהאדרת שמו, אך תמיד ברח מכך, ושימש לכולנו דוגמא כיצד להיות מסילת ישרים חי, נקי מגאווה ודבק באידיאל האלוקי בטהרתו.

(הרב ברוך אפרתי)

”רציתי להיות טוב“ - בהוצאת ”ראש יהודי“

אין כמעט שבח שייאמר על חנן פורת זצ"ל שיהיה מוגזם. קשה לתאר את האהבה וההערצה שרוחשים לו רבני ואנשי הציונות הדתית על כל גווניה, ורבים נוספים בעם ישראל. אבל עיקר העניין בספר "רציתי להיות טוב", שיצא כעת לאור בהוצאת "ראש יהודי", אינו להביא שבחים, למרות שנאמרו בו רבים כאלה, אלא סיפורים הממחישים את דמותו של חנן פורת באופן חווייתי.

אי אפשר שאנשים מעטים, אפילו הקרובים ביותר, יוכלו להקיף אדם כה מיוחד וגדול, מאבות ההתיישבות ביש"ע, שחולל מהפכה עצומה בתפיסת הציונות הדתית את עצמה, איש תורה, איש הגות וספרות, איש חסד ואהבת ישראל. רק רבים שיספרו על חנן, כל אחד מזוויתו, יוכלו לתת תמונה המתקרבת לאמת.

רובו של הספר מורכב משיחות שניהל המחבר, עודד מזרחי, עם אלה שהכירו את חנן - רבנים, אישי ציבור, בני משפחה, חברים, עוזרים, תלמידים ואנשים נוספים שזכו להכירו. בנוסף לכך לוקטו מכתבי תנחומים שנשלחו למשפחה, קובצו סיפורים מתוך ספרים, עלונים וכתבי עת, וכן הובאו דברים כתובים ומוקלטים מרחבי האינטרנט. כמו כן רבים מהציבור הרחב תרמו סיפורים הממחישים פינות נסתרות ולא ידועות עד כה מחייו. פרט לסיפורים על חנן צורפו גם סיפורים שסיפר בעצמו על קורותיו, מתוך ספריו ומספרים נוספים.

בספר יש ח"י פרקים, ובראש כל פרק תמונה של חנן ושיר הקשורים לנושא הפרק. למרות שהספר אינו ביוגראפי, הפרקים העוסקים בימי צעירותו מופיעים בתחילתו, והפרק המספר על התמודדותו עם מחלתו הקשה - "אור הנשמה" - הארוך והמרגש ביותר, מופיע בסופו.

מחבר הספר כותב מזה שנים בלשונו הקולחת סיפורים בעלון "ראש יהודי", בשבועון "בשבע", בירחון "אדרבה" ובכתבי עת נוספים, ופרסם ספרים שונים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן