עד כמה אתם מכירים את הרלב"ג?

25 שנה לקח לרב ברנר ולרב כהן לסיים לכתוב את המהדורה המדעית לביאור התורה של הרלב"ג. כנראה שבזכותם אתם יכולים להגיד שאתם מכירים את הפירוש של רבי לוי בן גרשום

חדשות כיפה טל כהן 26/11/17 14:36 ח בכסלו התשעח

עד כמה אתם מכירים את הרלב"ג?
מהדורת הספרים

אתמול בערב הסתכלתי על הירח וחשבתי עליו. מכתש על הירח קרוי על שמו ובארץ בקושי שני רחובות קטנים. איזה מרחק זה בין שמיים לארץ. כמה הרבה הוא ידע על העולם וכמה מעט אנחנו יודעים עליו. רבי לוי בן גרשום, פילוסוף יהודי מפרובנס במאות ה- 14-13, שהשפיע על התפתחות המדע בעיקר בתחומי האסטרונומיה המתמטיקה והלוגיקה. עד לפני כחצי יובל זה היה יכול להיות, פחות או יותר, סיכום קצר על אודותיו.

היום המצב שונה; יותר ויותר אנשים מכירים את ביאור התורה של הרלב"ג ויכולים לומר דברים בשמו. חלק נכבד בשינוי הזה הוא הודות למהדורה המדעית בת שבעת הכרכים של "מכון מֵעליות" שליד ישיבת ההסדר במעלה אדומים, מהדורה שהושלמה לאחרונה. "הכי מרגש אותנו – סיפרו לי השבוע המהדירים הרב ד"ר ברוך ברנר והרב ד"ר כרמיאל כהן – שתלמידי חכמים משכילים אומרים לנו שהם קראו דברים מסוימים של הרלב"ג ולא הבינו כלום עד שהם עיינו בהערות הפרשנות שכתבנו". "אז החידוש של המהדורה שלכם הוא בתחום הפרשנות של דברי הרלב"ג?" – אני שואל את ברנר וכהן, והם משיבים: "גם זה, אבל לא רק זה. החידוש הוא גם בהעמדת נוסח מוסמך על פי עשרות כתבי יד".

הרב ברנר והרב כהן למדו בישיבת ההסדר במעלה אדומים ובכולל של הישיבה, ושם סיימו את בחינות ההסמכה לרבנות. מה עושים הלאה אם רוצים להישאר בעולמו של בית המדרש? אפשרויות הלימוד הן כמובן אינסופיות, אבל לראש הישיבה שלהם, הרב נחום אליעזר רבינוביץ, היה חלום שליווה אותו עוד לפני שעלה ארצה – להכשיר תלמידי חכמים צעירים שיעסקו במחקר תורני, ובמיוחד בביאור הרלב"ג לתורה. הרב רבינוביץ הכיר בגדולתו של הרלב"ג ובחשיבות ביאורו לתורה, וכך ביזמתו ובעידודו התחילה העבודה על הכנת המהדורה במסגרת "מכון מֵעליות", הוצאת הספרים של הישיבה. השלמת המהדורה היא התגשמות חלומם של תלמידי חכמים צעירים שהחלו בעבודתם לפני כחצי יובל שנים באמצע שנות העשרים שלהם, וגם התגשמות חלומו של ראש הישיבה שלהם שמציין השנה את שנתו התשעים.

שנים רבות שקדו ברנר וכהן על מהדורתם, ובמקביל הם סיימו את לימודיהם האקדמיים וכתבו עבודות דוקטור, כהן באוניברסיטה העברית וברנר באוניברסיטת בר אילן. המשותף לשתי העבודות הוא העיסוק בנושאים תלמודיים והלכתיים בביאור הרלב"ג לתורה. "הרוב המוחלט של העבודות והמאמרים שנכתבו על הרלב"ג עוסק בפילוסופיה ובמדעים – הם אומרים – אבל הרלב"ג היה גם בקי מאוד בתלמוד ובהלכה, ובזה כמעט ולא עסקו". "אבל שני דוקטורטים על אותו דבר?" אני מקשה. ברנר וכהן צוחקים. "בדיחה פנימית" אומר ברנר. וכהן מסביר: "כשחיפשתי מַנחה לדוקטורט דיברתי עם כמה פרופסורים מכמה אוניברסיטאות. אחד מהם שאל אותי 'אתה בטוח שיש מספיק חומר כדי לכתוב דוקטורט על ביאור התורה של הרלב"ג?', ומאז זה הפך אצלנו לבדיחה". "גם לאחר ששנינו כתבנו דוקטורטים שונים בתחום התלמוד וההלכה בביאור התורה של הרלב"ג – מסכמים ברנר וכהן – אפשר בהחלט להוסיף ולחקור בתחום, וחוץ מזה אפשר גם לכתוב על מגוון תחומים נוספים הבאים לידי ביטוי בביאור התורה של הרלב"ג".

לא רבים הם הספרים שזכו לטיפול יסודי כל כך, שכולל לא רק התייחסות מחקרית אלא גם הוצאה מדעית של הספר עצמו בצורה מוקפדת בתוספת הערות נוסח והערות פרשנות. חקירת נוסח הפירוש העלתה ממצאים חשובים, ובראשם הגילוי שהרלב"ג כתב את חיבורו בשתי מהדורות, מהדורה ראשונית ולאחריה מהדורה מורחבת ומתוקנת. עבודה רבה היתה כנראה לשני החוקרים, הרב ברוך והרב כרמיאל. בכל מקרה הודות לעבודתם ארוכת השנים נעשה הפירוש נגיש לכולם.

 

ביום שלישי יתקיים ערב עיון לכבוד השקת חמישה חומשי תורה עם ביאור הרלב"ג, מהדורה מדעית מדוייקת על פי עשרות כתבי יש עם שינויי נוסחאות, ציוני מקורות וביאורים של החיבור היחודי מאת רבי לוי בן גרשום. ערב העיון יתקיים בבית המדרש של הישיבה במעלה אדומים החל מהשעה 17:30