ספר חדש - "הסודות של שירי"

מיכל פרץ - שחקנית, מנחת סדנאות תאטרון וכתיבה ומעכשיו גם סופרת שמשיקה ספר ילדים מיוחד במינו- "הסודות של שירי" החושף את סיפורה האישי כילדה שגדלה בשני בתים.

חדשות כיפה חני פנש 13/03/18 11:58 כו באדר התשעח

ספר חדש - "הסודות של שירי"
מיכל פרץ - הסודות של שירי, צילום: ניצי אילן

מיכל פרץ אוחזת בהרבה תארים. היא שחקנית, מנחת סדנאות תיאטרון וכתיבה ומעכשיו גם סופרת שמשיקה ספר ילדים מיוחד במינו- "הסודות של שירי" בהוצאת הקיבוץ המאוחד. בספרה חושפת מיכל את סיפורה האישי כילדה שגדלה בשני בתים. "הספר אינו נועד רק לילדים שחיים בתוך החוויה הזאת של ילדים להורים גרושים" מציינת מיכל "הספר נוגע בעוד הרבה נושאים וחוויות שמעסיקות ילדים באופן כללי"

אמנם ספרה של מיכל פרץ יצא רק השבוע לחנויות הספרים המובחרות אבל המקורבים לסופרת זכו לקבלו כבר לפני כמה שבועות ותגובות לא איחרו לבוא. "התגובות שאני מקבלת כל העת מרגשות אותי מאוד ומחזקות אצלי את חוסר הביטחון והחשש הטבעי שהיה לי לפני ש"נולדה" היצירה" אומרת מיכל. "חשוב לזכור שהספר נכתב על ילדות של לפני 30 שנה, אין שם אף אזכור טכנולוגי של ימינו, לא וואצאפ ופייסבוק ומחשב וכאלה, וחששתי שהילדים של היום לא יתחברו אליו ואולי יחושו שזה מיושן, ולמזלי הרב התבדיתי. כל יום אני מקבלת עוד הודעת וואצאפ מילדה שסיימה לקרוא ונהנתה מאוד מהספר, וזה בהחלט עושה חשק להמשיך ולכתוב לקהל הצעיר והמפרגן". מציינת מיכל בהתרגשות רבה.

הספר החדש של מיכל שמעניק לה את התואר- סופרת ילדים, אינו מהווה טבילת האש הראשונה של מיכל בעולם הילדים. "כשסיימתי את לימודי התיאטרון במכללת "אמונה" לפני 20 שנה, פתחתי תיאטרון לילדים, יחד עם חברה וקולגה, נטע רוטנר, וכתבנו והצגנו ברחבי הארץ 8 הצגות ילדים. אז עוד לא היה שוק של הצגות ילדים למגזר ולא היתה תחרות, הופענו בלי סוף ונסענו מתוך אידיאל לכל מקום שרק הזמינו". נזכרת מיכל בהתחילת דרכה.

ספר ילדים שמספר את חווית "שני הבתים" ממבטה של ילדה, זה לא משהו שכיח. מה הביא אותך לבחירת הנושא וכתיבת הספר?

"את האמת המטרה הראשונית לא היתה לכתוב ספר. זה התחיל מסיפור קצר שכתבתי על הילדות בצל שני בתים, ועל משאלה ספונטנית שלי לפתח אותו, וכך התווסף לאותו סיפור קצר פרק ועוד פרק וזו היתה חויה מרתקת ותראפויטית בשבילי לצלול ולשחזר את הילדות" משתפת מיכל בכנות.

"כמובן שעם כל פרק שנולד וברובו נכתב באמת מחוויה שקרתה, אפשרתי לסופרת שבי להוסיף פה ושם אנקדוטות כיד הדמיון, וכך מה שלא התרחש באמת במציאות, נברא בכתיבה. למשל, שירי גיבורת הספר היתה אמיצה בהרבה ממיכל הילדה".

"בדיעבד אני מבינה שכתבתי את הספר לעצמי. בכלל לא חשבתי על קהל הקוראים העתידי, הייתי ממוקדת בסיפור שלי ובריצת המרתון הארוכה של כתיבת ספר ארוך לראשונה בחיי. רק משיצא ממש לאחרונה ומתגובות שאני שומעת מקהל הקוראים, הן הצעיר והן מהוריו, אני ממש נרגשת. הספר מצליח לגעת ולרגש" אומרת מיכל בהתרגשות רבה.

ספרי בקצרה על מה הספר מדבר.

"הספר מספר את סיפורה של שירי שהיא ילדה להורים גרושים. שירי מתמודדת בגבורה ובאומץ רב עם החוויות שמזדמנות לה מכורח המציאות כילדה לאמא שמנהלת אורח חיים דתי מול הבית  החילוני של אביה ומשפחתו החדשה".

האם הספר מיועד רק לילדים שחוו מציאות חיים דומה?

"ממש לא!" עונה בנחישות מיכל. "הספר אינו מדבר רק על חוויות ילדה להורים גרושים, אלא על עוד אינסוף נושאים וחוויות שמעסיקות ילדים, כמו התמודדות עם המוות- כאן בספר זה מול חיה אהובה (הכלבה הראשונה של שירי, במבי, שנדרסת למוות ממש בפתיחת הספר), מול חוויית השוני בחברה, בכלל הספר מוצף דילמות חברתיות, סודות שכל ילד מסתיר ועולמו הדמיוני הרחב, עולם הפנטזיה והחלומות שילדים בוראים לעצמם, בהם הם הופכים לבעלי כוחות על, כל יכולים, ומתמודדים בגבורה ובקלילות מול אירועים מורכבים במציאות. אהבת ילדות ראשונה והצורך העז להסתיר אותה (כמובן שזה מתווסף לעוד אחד מהסודות של שירי..) והעולם הדתי החדש אליו גיבורת הספר נחשפת לראשונה וצריכה להטמיע בחייה הפרטיים. וכמובן, כתיבה. כתיבה ביומן. אם קריאת הספר תעודד את הקהל הצעיר לבקש במתנה יומן בו יתחיל לתעד את החוויות שלו, המחשבות, הרגשות והחלומות, בזאת שכרי".

ילד שנחשף לספר יכול להכניס לעצמו רעיונות לראש, על מציאות "אידיאלית" בגירושין, הכיף בשני בתים. לא היה לך את הפחד כשכתבת את הספר?

"לא היה לי את הפחד כי הספר מדבר על מציאות של אילוץ ולא מבחירה. לאורך כל הספר שירי מייצרת לעצמה משפחה לא רשמית מילדי השכונה, תחליף לאחים שאין לה, אצלם היא ואימה גם סועדות מידי שבת כדי לא להישאר לבד רק שתיהן. היא מקנאה בחברותיה שיש להן כמה אחים ואבא בבית, מתביישת ומנסה להסתיר בהתחלה את מציאות חייה השונה בפני המורה החדשה, ומתפללת כל העת שגם היא תהיה חלק מ"משפחה נורמלית" מפרטת מיכל ומדבריה מורגשת הכמיהה למשהו שלא היה לה כילדה. "כמובן, ששירי, גיבורת הספר, מצליחה למרות כל הקשיים להפוך כל דבר שהיא עוברת לחוויה של כיף ושמחה. כך גם אני עשיתי במציאות, התארחתי הרבה אצל חברות עם בית רועש ועמוס אחים ורעש, סופגת ונהנית מהאקשן, והן מאידך היו מגיעות אלי, בורחות להפוגה קלה מביתן לבית שקט נעים ומפנק".

אחרי שהספר יצא וראית איך החלום שלך רוקם עור וגידים, יש עוד חלומות שעומדים בתור להתגשם?

"וואו! יש כל הזמן ובלי הפסקה" עונה מיכל בהתלהבות רבה. "קודם כל אני מאחלת לרך הנולד- הספר הזה, שיהיה לרב מכר! אני רוצה להופיע עם הרצגה (הרצאה בשילוב קטעי הצגה) שתהיה מושתת על סיפור הספר, בבתי הספר ובספריות ברחבי הארץ. בנוסף אני משתוקקת לכתוב מופע יחיד על סיפור חיי לקהל הבוגר. כרגע אני מתלבטת בנוגע לשם המופע" מגלה מיכל בחיוך. "וכמובן, להמשיך ולכתוב, להמשיך ולהעביר סדנאות בתיאטרון וכתיבה לכל הגילאים, ולהמשיך ליצור ליצור ליצור. לשחק, אפילו בתפקיד אורח, באחת מהסדרות הישראליות, אולי אפילו בסרט ישראלי. והכי חשוב, בריאות ואריכות ימים, לי ולכל בני ביתי היקרים והאהובים ופרנסה בשפע!" מסכמת מיכל.

כי בשביל מה ניתנו החלומות אם לא כדי שנגשים אותם.

ספרה של מיכל פרץ "הסודות של שירי", בהוצאת הקיבוץ המאוחד, מיועד לילדים בגילאים 8-14 ולהוריהם.