השרה רגב הגדילה את תקציב התרבות למגזר החרדי

שרת התרבות מירי רגב השיקה לראשונה תקנה ייעודית לתמיכה בצרכי התרבות החרדית בגובה 6 מיליון ש"ח, "שוק התרבות הישראלי הוא לא מועדון סגור ולא במה שמיועדת רק לז'אנר אחד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/03/18 15:53 כה באדר התשעח

השרה רגב הגדילה את תקציב התרבות למגזר החרדי
רגב בהשקת התכנית, צילום: דוברות משרד התרבות

שרת התרבות והספורט, מירי רגב הכריזה היום (שני) על מהלך מכונן בו לראשונה - תקנה ייעודית לציבור החרדי.

ההכרזה נעשתה במעמד יוצרות של גופי התרבות והאיגודים המקצועיים של הציבור החרדי. בהתאם לתקנה, חלוקת תמיכות בתחומי התרבות והאמנות של הציבור החרדי יוענקו על פי מבחנים ייעודיים שיתנו מענה לאופי הפעילויות השונות של המגזר החרדי, תוך הכרה במאפייני הציבור החרדי ושמירה על עקרונותיו ואורח חייו הייחודי.

מדובר בתוספת תקציב משמעותית לתקנת התרבות החרדית בשנת 2018, אשר תעמוד לראשונה על כ-6 מיליוני ₪ וזאת לעומת 1 מיליון ₪ בלבד בשנת 2015. 

שרת התרבות והספורט ח"כ מירי רגב: "אנחנו יוצאים היום בבשורה חשובה למגזר החרדי, אבל היא לא פחות חשובה בעיני לתרבות ולחברה הישראלית כולה. התקנה הזו היא חלק מהמדיניות שאני מובילה – פתיחת שוק התרבות הישראלי לשחקנים ולקולות חדשים. לא מועדון סגור ולא במה שמיועדת רק לז'אנר אחד.

"כמו שאתם יודעים זה נכון לא רק לגבי הציבור החרדי, אלא לכלל הקולות והקבוצות שלא קבלו ביטוי משמעותי לאורך השנים. הציבור החרדי קיבל עד היום, תקציב זעום בתחום התרבות. הכלים שהמשרד העמיד לו חייבו אותו להישאר חובבני ולא מקצועי, והדבר היה חייב להשתנות".

עוד אמרה השרה כי היא "מאמינה שהשינוי הזה שאני עושה היום, יביא לגידול דרמטי ביצירה התרבותית בחברה החרדית בישראל, לגידול בכמות היוצרות והיוצרים ובאיכות היצירות. אני עושה את זה לא רק בשבילכם, אלא בשביל החברה הישראלית כולה, הזהות הייחודית שלכם, הערך המוסף שלכם, הניגון היהודי המיוחד שאתם מביאים מבית אבא – הוא תרומה אמיתית לחברה ולתרבות כולה". 

תוספת משמעותית לתקציב התרבות החרדית

תוספת משמעותית לתקציב התרבות החרדיתצילום: דוברות משרד התרבות

במשרד התרבות ציינו כי מטרת התקנה התקציבית לקדם את התרבות והאמנות לרווחת הציבור החרדי, תוך עידוד היצירה האמנותית והתרבותית בקרב הציבור בכל רמות הפעילות (מקצועי, מקצועי למחצה וחובבני).

לדבריהם, "למגזר החרדי מאפיינים ייחודיים מבחינת אורחות חייו ואמונתו, וההשתלבות שלו בתקנות התרבות הכלליות עד כה הייתה מצומצמת מאוד. התקנה החדשה והייעודית באה לתת ביטוי למוסדות ולגופי תרבות הפועלים בקהילה החרדית, כאשר האמנים והיוצרים המשתתפים בפעילויות אלה הינם מקרב ציבור מובחן זה"

 המשרד יכיר בפעילות מקצועית של גופי תרבות חרדיים וכך יאפשר התמקצעות ופיתוח של הגופים הללו. ההכרה הזו תאפשר גם לרשויות אחרות כמו השלטון המקומי וקרנות שונות להכיר בגופים הללו ולתמוך בהם.

בתקנה הזו, בנוסף לאומנויות הבמה המרכזיות ולפסטיבלים מקצועיים, יש תמיכה גם בבתי ספר לאומנויות, המהווים את התשתית ליצירה ולעידוד צמיחה עתידית של אומניות ואומנים מהקהילה החרדית. כמו כן, הגדרת תקנה ייעודית נפרדת, תאפשר גידול של התקציב לנתמכי התקנה החרדית גם מתקנות נוספות במשרד כמו 'תקנת ירושלים' ו'תקנת הפריפריה'.

גורמי המקצוע במשרד התרבות והספורט שקדו בשנתיים האחרונות באינטנסיביות רבה על טיוטת תבחינים ל'תקנת התרבות החרדית' תוך גיבוש הקריטריונים. ההכרזה על הקמת תקנת תרבות חרדית קיבלה את הסכמת משרד המשפטים שליווה את ההליך המקצועי.