הם מפחדים: 'ארץ נהדרת' מחקים את סיון רהב מאיר כי הם מזהים איום

לכאורה, סיון רהב מאיר הייתה אמורה להיות השיח הכי רלוונטי לאדם חילוני שחפץ לקבל יהדות מונגשת. ההגחכה של דמותה בארץ נהדרת רק מוכיחה שהפחד הוא זה שמוביל את השיח. הרב רן שריד מנתח את החיצים שמופנים לרהב מאיר

חדשות כיפה הרב רן שריד 02/11/17 15:20 יג בחשון התשעח

הם מפחדים: 'ארץ נהדרת' מחקים את סיון רהב מאיר כי הם מזהים איום
רהב מאיר בארץ נהדרת, צילום: צילום מסך

חברים יקרים. היום נדבר על דיוק ופחד, על סיוון וארץ נהדרת.

כאשר אנו מפחדים, התועלת הגדולה ממתעוררות הפחד היא, שבזכותו אנו מזהים בחושים מחודדים את המקור ממנו מגיע האיום והאתגר. הפחד יוצר גאונות ממש לזיהוי מקור הפחד. מי השילוח, הרבי מאיז'ביצא, מסביר שאם תרצה לדעת מה מקור החולשות והבעיות שבך, הקשב לשונאך. הוא יגיד לך אותם במדוייק.

הבעיה בפחד שהוא מזהה את מוקד הבעיה, אך מרוב פחד הוא לא מזהה פרטים. ואז אדם ישר יורה לכל הכיוונים מרוב פחד, ולא מתמודד ופותר את הבעיה.

למה אני אומר את זה? כי מגיע מזל טוב גדול לסיוון. סיוון רהב מאיר, ש"ארץ נהדרת" החליטה לבנות לה דמות בסדרה. ארץ נהדרת, שכשמה מדירה מעצמה שיח ימני ואמוני, ובדיחותיה, המצויינות אגב, מגיעות מכיוון התקפה של ימין ודת, סימנה את סיוון כיעד חדש, אולי הדבר הבא. 

והדבר הזה מדהים ומקומם כאחד, לכאורה. מה?! סיוון, שכל כך מקפידה על שיח טוב ופתוח, שומרת לדבר חיובי, ואף במפעל החדש והאדיר שלה לא מלמדת תורה, אלא מדברת תורה בגובה כל אדם, ומטעמת אותם לא בקטע דתי, כמו בהנגשה של רלוונטיות לכל אדם בכל מצב עם מסרים מוסכמים ולא נגד רק בעד. בעד כולם. הרי אם הייתי שמאלני וליברל אמיתי רק כך הייתי רוצה ללמוד יהדות ולשמוע יהדות. ואיזו איכות של מקורות. מי היה מנגיש לי את אוצר המידות והערכים של העם הזה בצורה כזו? בן גוריון היה מתמוגג ממש. סיוון היא הדמות שמצילה את כולם מהשיח הפלגני, שנוצר מבורות ופחד, ומנסה לתת מענה מחייה ומאחד לכולם.

אך, גם בעיתון הארץ, וכעת גם בארץ נהדרת - סימנו אותה והחלו לירות. לא ממש לירות, אך כן בהחלט לנסות לנטרל את השפעתה הברוכה כמה שרק אפשר. ונשאלת השאלה: מה? אפילו שיח כזה זה הדתה? אז מה כן יהדות שטובה לכולנו? סיוון היא אחד הדברים הטובים ביותר שצמחו כתופעה וכמענה לרצח רבין ז"ל! למה גם את זה לעקר?

אני רוצה לנסות ולתת השערה. יוצא לי להתפלמס עם אנשים מן השמאל. אני משתדל להיות בתוך עמי ולשמוע וללמוד מן הצד כשנגדי. זה מדהים. לא פחות מדיונים נגד שחיתות ביבי הם מתחילים לדבר על הפחד מהתנך והסכנה שבשלילת האיבולוציה מצד הדת. מצאו להם על מה לדון. בתחילה גם תמהתי. מה לדיון זה שאינו רלוונטי, ולפוליטיקה של כאן ועכשיו. אז הבנתי שהם בפחד אמיתי ושורשי. הם חשים שהולכת ונוצרת מדינה שונה בטעם שלה. לא חופש, ושיוויון ותרבות ואוניברסליות, אלא מדינה חשוכה, מגבילה, ושונאת אמת מדעית. לא משנה מה האמת - הם בחרדה. וכמו בפחד, האינסטיקט עובד ומזהה כל מוקד אפשרי לכניסת דת למרחב הציבורי ומנסה ליירט. אני מאמין לפחד הזה. אני גם נדהם לזיהוי שלהם למוקדים המשובחים והאיכותניים של אמונה יהודית, כמו סיוון רהב מאיר, הפעילויות של זהות יהודית בבתי הספר ועוד. למרות שוב, שזה יהדות שאמורה להלום בימי שקט את צרכיהם כחילוניים דורשי זהות. הפחד השתלט.


הפתרון לדעתי יהיה נעוץ בשיח. שיח ארוך שבו הצד הדתי מבהיר לעצמו ולזולתו את מחוייבותו העמוקה לערכי החופש של המחשבה, את מחוייבותו לשיח ולנתינת מקום לכל זולת. לא להסכים לדעה, אך לא להפעיל כוח להשתקה. רק כשערכים אלו יבוררו וייושמו בצד המאמין ניראה לי שהשמאל יקבל ביטחון שלא גומרים לו את מה שהוא רואה כבסיס החיים.


ובינתיים, זו סיוון שעושה את החיבורים שבין דת לחופש, שבין אמונה למדע, שבין שיח אונליין לבין שפת הלב, השפה העתיקה ביותר שלנו כעם.

אל תפחדי סיוון. כל העם איתך. סליחה שלפעמים חלקו מפוחד, חזקי אותו והוסיפי אור. חזקי ואמצי!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן