הכותל כפי שמעולם לא ראיתם

אב ובנו, דוד ושריה דיאמנט, חברו יחדיו לכדי פרוייקט צילום משותף שהוליד תערוכה. "יובל בכותל" מוצגת ברובע היהודי במתחם ה-"קארדו" ותהיה פתוחה עד ה-31 לחודש. לטעימה קטנה, היכנסו וצפו!

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/01/18 09:50 כט בטבת התשעח

הכותל כפי שמעולם לא ראיתם
תערוכה: יובל בכותל, צילום: דוד דיאמנט

התערוכה עלתה לכבוד יובל שנים לשיבה אל הכותל המערבי, ומכאן שמה "יובל בכותל", אומר שריה (22). "התערוכה מכילה מגוון רחב מאוד של תמונות מאירועים שונים ומיוחדים המתרחשים בכותל סביב מעגל השנה, וגם תמונות המפנות את תשומת הלב אל דברים שתמיד נמצאים שם אך אף פעם לא שמים לב אליהם (פינויי פתקים, האנשים השקופים של הכותל וכו'..)".

 

המרפסת ברובע

המרפסת ברובעצילום: דוד דיאמנט

דוד דיאמנט (59) החל לצלם כבר מגיל 13, "עוד בילדותי זכיתי לפתח את הסרטים ולהדפיס במעבדה שבניתי בביתי ואף הגשתי עבודת בגרות בצילום אינפרא-אדום. בחלוף הזמן הצילום הפך ל"מלווה חיים", טיילתי - צילמתי, נולד ילד - צילמתי, לאחרונה, לאחר הפוגה ארוכה שבתי לצלם וכעת הצילום "מוביל חיים" אם זה נסיעה לצלם בחג הסיגד בירושלים או לצלם את טקס חג השבועות של השומרונים בעלות השחר בהר גריזים או טיפוס לגבעה כדי לצלם זיקוקים מעל גגות הבתים ביום העצמאות".

 

דוד ושריה דיאמנט

דוד ושריה דיאמנטצילום: באדיבות המצולמים

 

הכותל

הכותלצילום: שריה דיאמנט

 

למה בחרתם להתמקד דווקא בכותל? 

"הכותל הוא אחד המקומות המתויירים ביותר בישראל (למעלה מ-10 מיליון מבקרים בשנה), ומהמקומות הקדושים ביותר ליהודים("שכינה לא זזה מכותל מערבי"). ובעיניי, הכותל הוא אחד המקומות הכי יהודיים וישראלים שיש. גם באירועים הקטנים והפרטיים כמו הנחת תפילין ראשונה, חגיגת בר מצווה, תפילת חתנים וכלות טרם החתונה, חלאקה..וגם ברמה הלאומית - טקסי השבעה, עצרות תפילה המוניות, הטקס הממלכתי לפתיחת אירועי יום הזיכרון לחללי צהל, תפילת הרמטכ"לים ביום הכניסה לתפקיד, מוקד עלייה לרגל עבור פוליטיקאים, אנשי ציבור ומנהיגים מהעולם כולו המגיעים לכותל כחלק מביקורם הרשמי בישראל. הכותל תמיד שם, מהווה מרכז וגשר המחבר בין כל העולמות האלה, בין הכי פרטי ודתי להכי כללי לאומי. ובכל זאת, למרות כל הקסם הזה אנחנו כל כך לא מכירים אותו".

 

תערוכה יובל לכותל

תערוכה יובל בכותלצילום: דוד דיאמנט

 

הבנו שיש לנו ביד את הסיפור של כולנו

"הפרוייקט בעצם התחיל באקראי, מביקור מזדמן של אבא לתפילת ותיקין בכותל שבו הבין כמה שבעצם המקום הכל כך מוכר הזה מלא בדברים שאנחנו לא מכירים. ומשם זה המשיך.. לאט לאט צברנו תמונות והמון 'יידע' על כל כך הרבה דברים שלא ידענו קודם, ולאט לאט הבנו שיש לנו ביד סיפור שהוא בעצם הסיפור של כולנו ושהרבה אנשים לא מכירים אותו. את כל אותם סיפורים קטנים המרכיבים את הסיפור של כולנו, בחרנו להנגיש לקהל הרחב באמצעות התערוכה.

אני חושב שחלק מהקסם של הפרוייקט הוא שיתוף הפעולה בינינו, אבא ובן, שני צלמים עם סגנון שונה אבל מכנה משותף אחד. בתערוכה מוצגות תמונות ששנינו צילמנו לעתים אפילו באותו יום, באותו אירוע, אולי אפילו באותו רגע, אבל כל אחד צילם תמונה אחרת לגמרי. זה בעיניי הסיפור, כל אחד רואה את העולם בצורה שונה ולמרות זאת הצלחנו לחבר את העולמות סביב נושא אהוב משותף ולהביא לצופים את "הסיפור המלא" דרך העיניים ועדשת המצלמה שלנו. 

הפרוייקט מייצג עבורנו באיזשהו מקום את "והגדת לבנך" את המורשת שעברה במשך דורות מאב לבן בכמיהה לירושלים ולכותל המערבי, ואנחנו זכינו להגיע אליו, אבל אנחנו ממשיכים להעביר את המורשת ונמשיך להעביר אותה בעז"ה עד שנצלם את בית המקדש. 

בזכות הפרויקט זכינו בני שריה ואני לשעות איכות רבות יחד. הייתה הפריה הדדית נהדרת גם בתחום הצילום, אבל גם בהכרת הכותל והכי חשוב הוא שלמדנו להתמודד עם נקודות מבט שונות ולהתגבר עליהם בדרך בונה ומקדמת.

 

תערוכה: יובל לכותל

תערוכה: יובל בכותלצילום: שריה דיאמנט

 

תערוכה: יובל לכותל

תערוכה: יובל בכותלצילום: שריה דיאמנט

 

ומה הפרוייקט הבא?

הפרויקט הבא שאני חולם עליו אומר דוד, הוא כמובן בניית בית המקדש אבל עד אז אני שוקד על פרויקט חדש, ובעזרת השם, בבוא היום אחשוף אותו לציבור.

תערוכה דוד ושריה דיאמנט

תערוכה דוד ושריה דיאמנטצילום: באדיבות המצולם

 

 

"יובל בכותל" מוצגת ברובע היהודי בירושלים במתחם ה"קארדו" ותהיה פתוחה עד ה31 לחודש (ט"ו בשבט).