ביקורת טלוויזיה: מהדורה ראשונה לחדשות ערוץ 20

אמש השיק ערוץ 20 מהדורת חדשות וזאת כארבע שנים מיום עלייתו לאוויר, ציפי קלר צפתה בה ומשתפת אותנו ברשמיה. אז האם אלו חדשות או חדשות אחרות?

חדשות כיפה ציפי קלר 26/03/18 11:17 י בניסן התשעח

ביקורת טלוויזיה: מהדורה ראשונה לחדשות ערוץ 20
חדשות 20, צילום: צילום מסך מיוטיוב

אמש השיק ערוץ 20 מהדורת חדשות וזאת כארבע שנים מיום עלייתו לאוויר. המהדורה מתחילה בשעה 20:00 מדי ערב ואורכה הוא 75 דקות.

דנה סומברג היא עיתונאית ומגישת טלוויזיה שנבחרה להוביל את המהדורה לסירוגין עם ליטל שמש. לצידה באולפן עדכני יושבים פרשנים שמתחלפים במהלך המהדורה לפי הנושאים המדוברים. הפרשנים אינם בהכרח עיתונאים , עובדה שבעיני צופי הערוץ היא רעננה ומעשירה ובעיני מתנגדי הערוץ מוכיחה ומציגה עמדה נחותה, וזאת בעיקר כי נטייתם הפוליטית ידועה ומושמעת.

אפשר להתרשם מהרשימה להלן : הפרשן המדיני הוא  שמעון ריקלין, הכתב המדיני אלירן טל, הכתב לענייני צבא וביטחון נועם אמיר, הכתב לענייני משטרה ומשפט לירן לוי וכתבת לענייני התיישבות טל מאיר. לאחר חג הפסח יצטרפו כתבים ופרשנים נוספים לצוות החדשות.

החדשות הועברו מאולפן חדיש ועדכני, שקופיות מלוות הוצגו בדרך ראויה ולא נרשמו תקלות טכניות. אפילו תחזית מזג האוויר הועברה בטכנולוגיה עדכנית אך לא הוצגו יכולות בתחום העברת שידור חי.

חשוב לציין כי סיכום חדשות מגיע לאחר אין סוף דיווחים בכלי התקשורת השונים ומהדורה מסכמת אמורה לתת דיווחי וראיונות שייתנו ערך מוסף לצפייה בסוף יום רווי דיווחים. הציפייה מערוץ 20 היא להציג מהדורה מסכמת של חדשות היום בצורה מאוזנת , ציפייה שהערוץ העמיד בעצמו כלפי עצמו.  מתנגדי הערוץ טוענים שאלו יהיו חדשות שאינן עיתונאיות כלל , בלתי מבוססות ונשענות על פרשנויות מוטות ימין ותו לא. בואו נבדוק!

המהדורה התחילה במתיחות על גבול עזה ולא ברחה מנושא חקירות ראש הממשלה. למי שמחפש הבדלים חשוב לציין שבערוצים אחרים דואגים שהכתב ידווח מהשטח גם אם אין משהו מיוחד להראות לצופים, ואמש במקרה של המתיחות בגבול עזה  בחרו להעביר הידיעות מהשטח טלפונית. השוני הבולט בין מהדורה זו לבין מהדורות בערוצים אחרים הוא רוח ציונית שנושבת ומדגימה זאת למשל בשימוש של המילה "כוחותינו" שכל כך חסרה בשיח החדשותי שבוחר תמיד להציג את "חיילי צה"ל" לעומת ה'כוחות הפלסטיניים' לדוגמא. בהמשך המהדורה השימוש חזר בהצגת טיל 'ברד קל' שהפך להיות מבצעי לטובת "טייסנו" .

כמו בכל הערוצים, בשלב ראשון של המהדורה הצופים קיבלו קדימון לראיון עם מפכ"ל המשטרה, ראיון שבו יישאלו כל 'השאלות הקשות'. קדימונים מעין אלו הם כלי שיווקי ידוע שבו נותנים לצופים סיבה להישאר להמשך המהדורה.

אירוע השריפה בבאר שבע הוצג בדיוק כמו בכל ערוץ, חזרה על הקטעים מעוררי הריגוש כמה פעמים במהלך המהדורה, צורת הגשה שאפשר היה להימנע ממנה . החל מאייטם חדשותי זה ואילך, בחירת האירועים במהדורה, מציגה מגוון מעניין של אירועים שלא הוצגו בערוצים אחרים אמש. לדוגמא, נושא הקוד האתי של האוניברסיטאות הוגש מנקודת מבטו של שר החינוך והפרשן שמעון ריקליס שמחה על משטרת המחשבות של האליטה האוניברסיטאית. כניסה לבתים הזמניים ביישוב עמיחי הוצג על ידי ליווי של משפחתו של יהוידע נזרי, בוגר 'מסטר שף'. וגולת הכותרת של המהדורה  היה הראיון עם מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך. לכאורה, לאחר הראיון שנתן המפכ"ל בתוכניתה של אילנה דיין, מה כבר ניתן לחדש ? אבל נראה ששאלות שונות מביאות בעקבותיהן תשובות שונות. המפכ"ל נשאל שאלות רבות שהתחילו מנקודת מבט קצת שונה ממה שהורגלנו אליה בערוצים אחרים. המראיינת, שהיא דנה סומברג ומגישה את כל המהדורה, מציגה ראיון עיתונאי כבר במהדורה הראשונה כדי לקבע את מעמדה כעיתונאית. נקודת המוצא של הראיון היא פנייה למפכ"ל בתהייה כיצד התקשורת הפכה פניה ומציגה אותו כיום אהוד ואהוב לעומת תחילת דרכו שבה הוצג ככישלון וזאת עקב רצונו להילחם בהדלפות המשטרה. שאלות נוספות מתייחסות לעניין כיצד למרות כל זאת ההדלפות ממשיכות כל העת. תגובתו על שאלה זו כמו על שאלות רבות אחרות הייתה הסטת התשובה לאזורים אחרים למשל, ההדלפות מקורן בנחקרים עצמם. גם כאשר הוא נשאל על אי גיבוי לשוטרות שנפגעו מינית במשטרה הוא מסיט את התשובה לכך שלא ברור האם האירוע היה או לא היה. האמת, שלא משנה מה אמר המפכ"ל או לא אמר, מה שנותן את כיוון השיח השונה במהדורה זו היא העובדה שלאחר הראיון  באות תגובות של יו"ר הקואליציה שדוחה הרבה מטענותיו של המפכ"ל והפרשנים באולפן ואראל סגל בראשם הטוען שחקירת ראש הממשלה מזוהמת. אלו הן דעות שלא נשמעות באולפנים אחרים ובוודאי תורמות לגיוון השיח.

גיוון נוסף היה השימוש ב'הרמת הגבה' הידועה של יונית לוי שהוחלפה במהדורה זו בהבעות של 'מרשים!' של מגישת התוכנית , לדוגמא, בעקבות הצגת מבצעיות הטיל החדש בחיל האוויר. בהחלט ציוני ומרענן!

עריכת חדשות סובבת בעיקרה סביב הגדרה מהי 'חדשה' מצד אחד, ומה יגרום לצופים להיות נאמנים לערוץ מצד שני. רמז לעריכה מאוזנת אולי אפשר למצוא בעיון במהדורות מקבילות אמש. מצד אחד ניתן לראות שמהדורה זו לא התייחסה בצורה פרשנית מעמיקה לספקולציות סביב חקירת רה"מ הצפויה  אך מנגד גם לא התייחסה לשיר של חגיגת שנת ה70 לעצמאות ישראל.

איזון הוא שם הסיפור ונראה שמהדורה זו אינה שונה בצורתה ממהדורות אחרות אבל מנסה להציג איזון כלשהוא. נעים לשמוע צליל אחר, גם אם הוא משתמש באותם כלים אך מציג קול שונה  במנעד הקולות האחיד. יש למגישי מהדורה זו פוטנציאל ליצירת קהל צופים קבוע בתנאי שהאיזונים יישמרו ויכולות של שידור חי יוצגו במקצועיות.

בהצלחה רבה לערוץ 20!

 

 ציפי קלר - מנהלת הספריות ומרצה לתקשורת ולחינוך במכללה האקדמית הרצוג.