3 פסיעות-לשם מה?

מה העניין בשלוש פסיעות בתפילת עמידה!?

תודה..!

תוכן התשובה:

שאלתך יפה וחשובה. מתוך הבנה של מילות התפילה ומנהגיה ניתן להתפלל בצורה מעמיקה יותר.
הרמב"ם (הלכות תפילה ה,יא) מסביר מדוע צועדים לאחור בתום התפילה: "וקבעו שייפטר מן התפילה, כמו שיהיו נפטרין מלפני המלך". כנראה שפרידה מהמלך היתה נעשית בצעידה לאחור על מנת לא להפנות למלך את הגב, שאין זה כבודו. לכן יש המקפידים לרדת מבימת ארון הקודש בהליכה אחור, וכן יש היוצאים כך מבית הכנסת, שפניהם לארון הקודש.
מדוע דווקא שלושה צעדים?
"מפני שכשאדם עומד בתפילה עומד במקום קדושה ושכינה למעלה מראשו, וכשנפטר מתפילתו פוסע לאחוריו לצאת למקום חול. ונמצא במדרש שבשעת מתן תורה נתרחקו ישראל מהר סיני שלשה מילין, ומשה רבינו נכנס בשלש מחיצות לפני הקב"ה, חשך ענן וערפל, וכישצא, יצא דרך שלש מחיצות אלו" (ערוך השולחן)* "ובשם רבינו האי מצאתי כתוב... משום דתפילות כנגד תמידים תקנום וכשכהן עולה למזבח עם אברי התמיד... ויורד... ובין כבש למזבח היו שלשה רובדין [שורות] של אבן ויורד בהם שלש פסיעות" (בית יוסף).
כלומר, הצעדים אחורה מסמלים את פרידתנו מהקב"ה אשר עמדנו לפניו בתפילה. חז"ל מצאו מקומות בהם ישנה ירידה מעולם של קודש לעולם של חול, שהירידה נעשתה בשלושה צעדים. אצל משה היו אלו שלושה שלבים, מעבר של שלש מחיצות, ואילו אצל הכהן היורד מעם המזבח, הנקרא "לפני ה' ", היו אלו שלש פסיעות ממש.

שבוע טוב
ידידיה

התשובה התקבלה מצוות ישיבת פתח תקוה,
ב בשבט התשסז
,
21 בינואר, 2007
לקריאה נוספת
21.01.2007

1. ? (שני)

דווח על תגובה לא ראויה
21.01.2007

2. אם כך (שר)

דווח על תגובה לא ראויה
21.01.2007

3. שאלה טובה! ועוד שאלה- ()

לאחר 3 צעדים אחורה ישנן השתחוויות לצדדים מה פשרן?
ולמה משתחווים גם בחתימת הברכות ובמודים?
תודה!
תגובת הרב
לאחר שצועדים שלשה צעדים לאחור (מהסיבות המנומקות לעיל), נוהגים להשתחוות, שוב, כעבד הנפרד מרבו. השתחוויה ראשונה לצד שמאל, שהיא ימינו של הקב"ה שעמדנו מול פניו ואז אומרים: "עושה שלום במרומיו. השתחוויה שניה לימין, היא שמאלו של הקב"ה, ואומרים: "הוא יעשה שלום עלינו", השתחוויה שלישית למרכז, מחוות פרידה סופית, ובה אומרים: "ועל כל ישראל ואמרו אמן".
לאחר מכן יש להמתין במקום ולא לחזור מיד. הרי הצעידה לאחור מסמלת פרידה מהקב"ה, ואם נחזור מיד, זה אומר שלא נפרדנו. לכן יש להמתין במקום. כמה זמן?
א. כאשר אין חזרת הש"ץ (תפילת יחיד, ערבית, סיימת אחרי הש"ץ) – כדי מהלך ארבעה צעדים.
ב. כאשר יש חזרת הש"ץ – עד שהש"ץ מגיע לקדושה.
ג. כאשר ישנם הרבה פיוטים עד קדושה, כמו בר"ה וביו"כ, מספיק להמתין עד שהש"ץ מתחיל בחזרה.
בזמן ההמתנה, כיצד יש לעמוד? לפי שו"ע של האדמו"ר הזקן, יש לעמוד כמו בשמונ"ע, ברגליים צמודות. לדעת ערוך השולחן אין שום עניין בזה והאדם יכול לעמוד חופשי.
לגבי החזרה בשלשה צעדים – לרוב הדעות אין עניין לחזור למקום, אלא אם אדם חוזר למקומו, עליו לעשות זאת כפי שהוסבר (להמתין מעט).
אולם יש דעה ב´בית יוסף´ שצריך לבצע גם שלשה צעדים קדימה, כי צריכים להיות סה"כ שישה צעדים. הסבר הדעה: יש הלומדים את הצעדים ממספר הפעמים שמוזכרת המילה "רגל" אצל המלאכים בישעיהו פרק ו. "ורגליהם רגל ישרה" – "רגליהם"=פעמיים (מיעוט רבים שניים)+"רגל", סה"כ שלש פעמים. אבל בהמשך שם מוזכר שוב "וכף רגליהם ככף רגל עגל", ויוצא סה"כ שש פסיעות!
ואז, או שאת שלושת הצעדים אחורה יש לעשות כפולים, או שלאחר הצעידה לאחור יש תצעוד שוב שלשה צעדים לפנים.

לסיום - ברדגע שפורסמה תשובה עם מקורות, ויש לכם שאלות נוספות באותו נושא, אל תתעצלו. גשו לארון הספרים, פתחו את אחד מספרי ההלכה המקיפים (שולחן ערוך, שולחן ערוך הרב, משנה ברורה, ערוך השולחן, קצור שולחן ערוך) וחפשו שם. נורא קל לשלוח שאלה לאתר. הרבה יותר משתלם למצוא אותה בעצמכם.
כל מה שכתבתי כאן איננו חסוי או נגיש רק למשיבי האתר. במאמץ קטן הייתם יכולים לגלות אותו בעצמכם, וזהו רווח לחיים!
שלומות ואור לכולכם
ידידיה

דווח על תגובה לא ראויה
11.02.2007

4. לא נראה לי שזאת הסיבה (יצחק)

הגמרא מספרת על רשע בשם בוכדנצאר שהיה סופר שך המלך של בבל יום אחד שלחו מכתב למלך יעושיהו ונבונצאר לא היה באתו יום באותו מכתב רפואה למלך ישעיהו היה כתוב לישעיהו ולאלוקים שלו כשנבונצאר הגיע שאל מה כתבו וסיפרו לו הוא רץ שלוש צעדים לשליח כדי לשנות את זה הגמ אומרת שאם היה עושה עוד צעד לא היה סיכוי לישראל והמלאך גבריאל ירד העצר אותו הגמ מספרת ששילמו לנבונצאר הכל בעולם בזכות השלוש צעדים כדי לשנות במקום ליהושיע ולאלוקים שלו אלא קודם לאלוקים ואז ליהושיע שהוא זככה למלוך על כולם אפילו על החיות ואפילו החריב את ביה"מקד
ולכן אנו עושים שלוש צעדים בסוף התפילה נגד צעדיו של אותו רשע (ככה אני למדתי )
תגובת הרב
הבאתי את המרכזיים לעניות דעתי.

דווח על תגובה לא ראויה
07.06.2010

5. מקור נוסף ל 3 פסיעות (שמואל בן שטרית )

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

הכנרת מתמלאת צילום: shutterstock

לא עוצר: עוד 31 ס"מ לכנרת מלאה

קרא עוד