שאל את הרב

אחריות על קיום מצוות של יהודי אחר?

חדשות כיפה הרב איתן זן-בר 10/10/08 13:00 יא בתשרי התשסט

שאלה

שלום וברכה!

ראשית ישר כח לרב על שטורח ומפנה מזמנו לעזור.

יש לי שאלה כללית, אני יסביר אותה ויפרט ע"י דוגמאות ספציפיות.

אני עושה כרגע שרות לאומי במקום חילוני.האנשים שאני עובדת איתם חילונים {לא כ"כ אוהבת את ההגדרה הזאת אבל לא מצאתי הגדרה אחרת} ומכבדים מאוד את הדת והמאמינים בה. למרות ההבנה שלהם, אני מוצאת את עצמי הרבה פעמים מתלבטת- עד כמה אני צריכה להזהר בכדי לגרום להם לא לעבור על מצוות?

אני אתן כמה דוגמאות בהם התלבטתי:

1.נהוג אצלנו שכשאחד האנשים קם לשתות,הוא שואל את כולם אם הם רוצים לשתות משו{מים או קפה}.ארוחת הצהרים בשרית, ובשעות שלאחר ארוחת הצהרים-כשאני קמה לשתות,אני לא יודעת אם להציע להם לשתות משו,ואז יש סיכוי שיבקשו קפה-מה אני אמורה לעשות במקרה כזה?להכין קפה?לא להציע בכלל מראש?

2.חשבתי להביא עוגה למקום השרות בחול המועד סוכות.אבל אני לא יודעת אם זה אפשרי מכיוון שהגברים יאכלו את העוגה מחוץ לסוכה..זה בסדר?כי בכל מקרה הם אוכלים מחוץ לסוכה, אבל מצד שני- האם מותר לי להיות זאת שגורמת לכך?

טוב נתתי 2 דוגמאות, שאני אשמח אם תענה לי מה הדין בדוגמאות אלו, וכן אני יודה לך מאוד אם תוכל להרחיב ולהסביר, כדי שבפעם הבאה כשאני יתקל בהתלבטות כזאת אני ידע את הדין..

תודה רבה וחג שמח!!

תשובה

שלום
שאלה גדולה שאלת, שאלה שמקפלת בתוכה הרבה השקפת עולם והלכה.
נראה שיש לנהוג כך :
1- אסור לגרום לאף יהודי לחטוא, ויש בכך לאו של לפני עיור לא תתן מכשול.
2- אולם אם יש איזשהו היתר ולו הדחוק ביותר, יש להסתמך עליו, כדי שלא נהא כאויבים זה לזה, מתקוטטים זה עם זה, אלא לקרבם בעבותות של אהבה.
3- לכן לשתות חלב אחר בשר אחר שעה, ולהגיש להם יש מקום להקל לפי דיעה מסוימת, וכן לאכול עוגה בכמות מועטה מחוץ לסוכה מותר.
חג שמח

כתבות נוספות