תפילת שמונה-עשרה

שלושת הברכות הראשונות בתפילת 18 הם שבח, 13 הברכות הבאות הן בקשה ושלושת האחרונות הן הודאה. אבל רק הברכה האמצעית של ברכות ה'הודאה היא הודאה, כי הרי ברכה י"ז-"עבודה" מתחילה במילה "רצה", שהיא בקשה [אם לא ציווי] {ולמה באמת מתחילים ב"רצה" שהיא בעצם ציווי?}

"והשב", "ותהי", וברכה י"ט-"שלום" מתחילה במילה "שים" ואח"כ ברכנו וכו'. אז למה כל שלושת הברכות האחרונות נחשבות הודאה, והרי רק האמצעית שבהם היא הודאה?!

תוכן התשובה:

שלום רב,
לשון המשנה ברורה סימן קיב ס"ק א

(א) אל ישאל וכו' - דג' ראשונות למה הן דומין לעבד שמסדר שבח לפני רבו והאמצעיות לעבד שמבקש פרס מרבו אחרונות לעבד שקבל פרס מרבו שמשבחו והולך לו ולפי שהראשונות הן מסדר השבח וע"כ אין ראוי לשאול בהן צרכיו וה"ה אחרונים:
וזה על פי הגמרא בברכות ל"ד וכבר בגאונים הגדירו שברכות אחרונות שואלים בהם צרכי רבים, כך שאין כאן הודאה בלבד אלא, גם בקשת צרכי רבים.

כל טוב,
חיים רטיג, ישיבת ההסדר "בינות" רעננה.

התשובה התקבלה מהרב חיים רטיג,
יג בשבט התשסח
,
20 בינואר, 2008
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

שרן השכל בחברון צילום: כיפה

שרן השכל בהצעת חוק חדשה: קיצוץ בשכר לח"כים ולשרים

קרא עוד