סגור

שמירת המקדש

ב"ה

לכיפה

שלום כבוד הרב אבנר פורת

ספר החינוך מצוה שצא - שלא לבטל שמירת המקדש (מ)

שלא לבטל שמירת המקדש ללכת סביבו תמיד בכל לילה, שנאמר במדבר י"ח, ה', ושמרתם את משמרת הקדש, וידוע שלשון שמירה עומד במקום לאו, וכמו שאמרו זכרונם לברכה עירובין צ"ו ע"א כל מקום שנאמר השמר פן ואל אינו אלא לא תעשה. ואמרו במכילתא, ושמרו את משמרת אהל מועד, אין לי אלא בעשה (מצוות עשה פשט הפסוק), ומנין בלא תעשה (?), תלמוד לומר ושמרתם את משמרת הקדש, עד כאן. ואולי דרשו עשה ולאו כשימצאו שני המקראות מורים על דבר אחד (??), ומאותו שבא דרך צווי לנכח למדו הלאו, והצווי הנסתר שהוא קל ממנו דרשו בעשה (??), וכל שוקל הדברים במאזני צדק יודה בזה שהנסתר קל מצווי שהוא לנכח (??).

תודה ממשה

תוכן התשובה:

שלום.

'ומנין' בלא תעשה' - כלומר ששאלו במכילתא, שהיינו חושבים שיש רק מצוות עשה בשמירת המקדש, ומנין שעוברים גם על מצוות לא תעשה אם לא מקיימים זאת?

'כשימצאו שני המקראות מורים על דבר אחד' - שני הפסוקים ('ושמרו את משמרת אהל מועד' ו 'ושמרתם את משמרת הקדש') מדברים על אותו עניין - שמירת משמרת אוהל מועד והקודש

'ומאותו שבא דרך צווי לנכח למדו הלאו, והצווי הנסתר שהוא קל ממנו דרשו בעשה' - הפסוק שמדבר בגוף שני - ושמרתם - ממנו למדו את ה'לא תעשה', והפסוק שמדבר בגוף שלישי - ושמרו - ממנו למדו את מצוות ה'עשה' שיש כאן.

'שהנסתר קל מצווי שהוא לנכח' - הלשון בגוף שלישי היא יותר קלה מזו שבגקוף שני, מכיון שבגוף שני זה ציווי ישיר (כמו ההבדל בין להגיד לאנשים - 'תעשו את הדבר הזה' לבין להגיד (לא שכיח בשפה שלנו המודרנית) - 'שיעשו את הדבר הזה').

מקווה שסייעתי

כל טוב

התשובה התקבלה מהרב אבנר פורת, מושב גיתית
יא באלול התשעט
,
11 בספטמבר, 2019
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' צילום: גילי יערי, פלאש 90

סמוטריץ עונה לנעם: "תופעת נעם היא אפיזודה פוליטית חולפת"

קרא עוד