שאל את הרב

שמירת הברית בישיבת הסדר

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 13/08/17 17:47 כא באב התשעז

שאלה

שלום הרב

אני לומד בישיבת הסדר ועולה לשיעור ה'. אני בערך שנה כבר מתמודד עם הוצאה זרע לבטלה, במיוחד כשאני בבית (עד אז הייתי רואה דברים אבל בלי הוצאה).

אני ניסיתי את כל הפתרונות האפשריים: אין לי סמארטפון, אני משתדל לצאת בלי משקפיים לרחוב, שכנעתי את ההורים שלי לעשות אינטרנט רימון, ניסיתי למלא את הזמן שלי בכל מיני דברים, אבל כל הפתרונות האלה לא עוזרים לגמרי, כי ברגע שאני בבין הזמנים אני נתקל בזה (למרות כל הניסיונות לחסום את המחשב בכל מיני דרכים שלא עוזרות בסופו של דבר).

בזמן שאני בישיבה (במשך שלושה שבועות כל פעם) אין לי בעיה כי אני לומד ואני עסוק בלימוד, ובדרך כלל אני משתדל ללמוד גם דברים עמוקים באמונה וכד' ככה שזה לא מעסיק אותי (אבל בגלל זה אני מרגיש סתירה יותר גדולה כשאני מגיע הביתה, כי מעומק בלימוד להגיע למקום כזה זה מרחק גדול מאוד). אז רציתי לשאול שלוש שאלות:

א. האם יש אמת בלימוד תורה שלי? הרי ברגע שאני יוצא מה"חממה" של הישיבה אני מגיע למקומות שליליים מאוד

ב. האם יש דרך מסוימת לחסום באופן מוחלט את האופציה לזה? כי אני לא רואה ברירה אחרת. או האם אפשר בכלל להתמודד למרות שתמיד קיימת האופציה הזאת?

ג. עכשיו אני מתחיל לחשוב על כיוון של חתונה, האם זה צריך לעכב? אם אני לא מצליח עכשיו אז אני גם לא אצליח לאחר מכן?

תודה רבה

תשובה

שלום

הדרכים שנקטת עד כה מצויינים. המשך בהם.

ד' ברא את עולמו כך שעל מנת להתגבר על היצר בעולם בריא, דהיינו בחברה צנועה שיש בה תורה רבה ומדיה ללא עריות, די בשמירת הגדרים ההלכתיים הרגילים. דהיינו שורת הדין. ובזה ישמר האדם מן החטא.

אולם אדם החי בעולם מטורף שבו חלק מהנשים (דתיות וחילוניות) נראות כפי שנראות ברה"ר בימינו, לא דיו שישמור שורת הדין. עליו לקבל על עצמו שיקדש עצמו במותר לו ויפלס דרכים מיוחדות כך שלא יפגש עם העריות שנמצאות במדיה וברחוב. מנהגים אלו הם אינדוודואלים, כל אחד לפי מקומו ואתגריו. עליך לחשוב במה תוכל לגדור גדר שלא תיפול, ולעמוד בזה. תהיה יצירתי.

אם שמרת על שורת הדין, וגם הפלגת לגדור סביבך עוד גדר כנגד החטא, ובכל זאת נפלת, קום התוודה ושוב לד'. אל תתן ליצר להכניס אותך בסחרור מרה שחורה ולייאש אותך שאינך ראוי. עשה תשובה ונסה שוב ושוב.

בישיבה אתה מוקף תורה. אין מדיה מכוערת. על כן שורת הדין שומרת עליך. אך בבית אתה נכנס למרחב של זוהמת התרבות המערבית ועל כן אתה נופל.

כלפי ליא מדבריך. הרי האוירה בישיבה היא האוירה שצריכה להיות גם בשוק ובכביש. ולכן ההתנהגות שלך בה היא האני האמיתי שלך.

מה שהשוק (והאינטרנט) כיום אינו באוירת הישיבה, הוא משום שהשוק לא נורמאלי ומלא סטיה של המערב.

אין הכוונה ששוק צריך להיות מקום לימוד גמרא. אלא מקום שיש בו אנשים ונשים מאד יראי השם בהליכותיהם.

לשאלותיך-

א. הישיבה אינה חממה אלא החיים עצמם, כי היא חייכם, ובחרת בחיים. מנהגך שם הוא המציאות הבריאה. לו השוק היה מתוקן לא היית נופל אם אתה שומר על ההלכה. ודאי תורתך קודש, כה דברי כאש, שאינה מקבלת טומאה.

ב. תחשוב לבד מהם הגדרים שתוכל לגדור. על פניו, תשתדל להקפיד על ייחוד עם מחשבים.

ג. וכי הטמא יטען שלא יטבול שמא יטמא את מי המעיין? הרי החתונה היא היא טהרתך מטומאתך, ולכן היא גופא הפתרון לבעיה.

אמנם גם אחריה יש יצר ויתכנו נפילות. אך זה כולם אחר, אוקטבות אחרות, ופיתך תהיה בסלך בע"ה. ודבק באשתו פירש רש"י בולד. הבאת ילדים לעולם היא התוצאה של מיקוד היצר המיני בטהרה עם אשתך. חיים ככפרה על אובדן פוטנציאל החיים שהושחתו בעבר.

ד' עמך גיבור החיל

כתבות נוספות