שינוי מין

קודם כל שלום

שאלתי היא כזאת:

כיצד התורה ואלוקים מתייחסים לאדם שנולד זכר, אבל מרגיש נקבה?

וכיצד הם מתייחסים לאדם כזה שמחליט שהוא נוטל הורמונים (כדי לשנות קצת מהמראה החיצוני), ובעקבות זה באה הסירוס הכימי?

כיצד הם מתייחסים לשינוי (ניתוח) באיבר מין עצמו?

כיצד הם מתייחסים לאדם כזה שיש לו נטיות התאבדות עקב מה שהוא מרגיש?(גם אם הוא נוטל הורמונים וגם אם לא).ומרגיש צורך להתאבד,אפילו שהוא נוטל הורמונים-כי הגיע להכרה שההורמונים לא ישנו את המראה שלו עד כדי כך שיוכל "לעבור" כאישה ברחוב.וטענתו היא שזה קשה להפוך אישה,להיות בלי חברים ולהיות ללא עבודה עקב מה שהוא-מה שמוביל להתנהגות נשית,ועקב זה אין הוא מקובל בחברה.

האם מותר לאדם כזה להתאבד? מפאת פיקוח נפש שלא יהיו לו ילדים,משפחה,חתונה,לא מקובל בחברה,שהשינוי מין המלא או החלקי עצמו קשה לאותו בנאדם מבחינה נפשית,כספית וכו'...

האם מותר לאדם כזה לעשות שינוי מין מלא או חלקי מפאת פיקוח נפש?-עקב זה שהוא אומר שאם הוא לא יהפוך לדמוי אישה אז הוא פשוט יתאבד בכל דרך שהיא.

מי אשם במה שנעשה לעולל? (הורים,אלוקים,חברה,הוא עצמו).

ולמה החברה (דתיים,חילוניים,חרדים וכו') לא מקבלים אנשים כאלה בחברה? ולא מקבלים את זה שהעולל נולד זכר- עם איבר מין זכרי שקבע את המראה החיצוני שלו. אבל נולד עם מוח,נשמה,נפש שתמיד "יאשרו", "יגידו" לו אתה מרגיש אישה?

ולמה מכריחים אנשים כאלו להישאר כמו שהם? אפילו שאותם אנשים יודעים תמיד שיהיה להם קשה להישאר במין שהם נולדו,וגם יהיה להם קשה לשנות את עצמם לאישה.ובעקבות זה יבוא הדיכאון ממה שהם,והדיכאון יוביל להתאבדות. איך נושא הפיקוח נפש מתייחס לזה?

סליחה מראש עם חומרת השאלות פוגעת בך.

תודה מראש

והמשך יום נעים.

תוכן התשובה:

שלום וברכה,

אין שום חומרה בשאלתך אלא הבעיה היא שאתה רוצה להחליף את הקב"ה. בינתיים הוא מנהל את העולם הוא ברא את העולם וגם את האדם הזה והוא החליט שאותו אדם יוולד עם מין כזה ורצונות ורגשות כאלו וכד'.

לכן כל רצון להתאבד וכל רצון לשינוי המין בין בהורמונים וגם בטיפולים אחרים זה מרידה במלכות שמיים.
לאדם כזה לא מתאים מה שה' עושה.
מסיבה זו גם בחברה לא אוהבים את מי שרוצה למרוד בקב"ה (ובחברה אחרת בה אנשים חושבים שה'בן אדם' מנהל את העולם והוא מחליט איזה מין הוא יהיה, אם הוא יחיה וכד', בד"כ זו גם חברה שלא נרתעת ממרידה בקב"ה שם דברים כאלו מקובלים)

זה נכון שהקב"ה שם את האדם בעולם הזה "לעובדה ולשומרה" וגם בהמשך ניתנה רשות לרופאים לרפא מחלות אבל הדברים שביקשת הם לא לשמר את העולם אלא להחריב אותו.
כנראה שמסיבה זו אסור גם להרביע בהמה כלאים וכד'.

הקב"ה שם את האדם בעולם הזה ונתן לו מכשולים להתגבר - לאחד הרבה ולאחד מעט. לפי שאלתך לך הרבה מכשולים וכך גם שכרך הרבה מאד.

תזכור את המשנה באבות ש"על כורחך אתה נולד ועל כרחך אתה חי ועל כרחך את מת" ותבין שהבחירה החופשית של האדם היא רק בתוך המסגרת הזו.

בתקוה שתתחיל להרגיש טוב עם מה שה' נתן לך
שנה טובה דוד לוי

התשובה התקבלה מהרב דוד לוי, רב הישוב אבני חפץ
ו באלול התשסט
,
26 באוגוסט, 2009
לקריאה נוספת
26.08.2009

1. מה עניין מרידה במלכות ולעניין הזה (שמור במערכת)

כבוד הרב
במחילה,לא ברור לי מה בעניין של מרידה במלכות שמיים ולעניין שכזה?
האם השתלת לב היא גם מרידה במלכות שמיים? גם שם משנים איברים שמנבראו ע"י בורא העולם?
האם הסרת גידול היא מרידה בבורא?מה עניין הרבעה בהמה כלאיים לעניין הזה?
וכי יש גזרה שווה בין מצב שאדם חייב לבצע שינוי בגופו (כמו כיריתת אברים,שינויים פיזיולוגיים בגוף-כמו ניתוחים פלסטיים,לבין הרבעת כלאיים?)
כבוד הרב אני יהודי ירא שמיים והשאלה שנשאלה היא ממש דיני נפשות!האם לא ראוי לנסות להכנס לעובי הקורה ולבדוק נקודתי ולעומק עניין זה?ולא להסתפק ולאוו רבתי שאינו פותר בעיה הלכתי באמת ומשאיר הרבה יהודים טובים ביסוריי עולם קשים כגהינום?האם אין מקום להתייעץ עם בעלי מקצוע בתחום זה כמו בכל תקום שרבנים דורות היו מתייעצים בתחומים שהם לא מבינים?
תגובת הרב
1. לגבי הרפואה צריך היה לימוד מיוחד בתורה שנותן רשות לרופא לרפא ואם לא כך לדעת רוב הראשונים היה אסור לרופא לרפא.
2. לגבי התייעצות במה שרבנים אינם מבינים - הרי שאני מרבה להתייעץ במומחים בכל תחום ובודאי גם בענין זה, כבר כמה שנים שהתוודעתי אליו. ולאחרונה אני בוחן אפשרויות לגבי הקמת משפחה וכד´.
3. יהודי הרוצה ייעוץ אישי - יכול תמיד לפנות גם אלי וגם לקווי היעוץ שחלק מחברי הקימו עבור בעלי מצוקות בנושא זה.
4. השואל לא שאל כיצד לתקן ולהתמודד אלא הוא חפץ לעזוב את עולמו של הקב"ה - והתאבדות בעיני היא סוג של מרידה במלכות שמים ולראיה שאת המתאבד קוברים בנפרד משאר בני ישראל.

דווח על תגובה לא ראויה
26.08.2009

2. האם צריך לנהוכ כבוד הבריות באנשים אלו? (אייל)

אינני יודע מדוע בחר הרב לאסור בטיעון של מרידה במלכות שמיים ממש ולא הסתפק באיסור ההלכתי של "לא ילבש...בגדי אישה".
רבים מאחינו עם ישראל אינם שומרי תורה ומצוות ועדיין נוהגים בהם כבוד הבריות, ומצוות של בן-אדם לחברו.
לעומת זאת אותם אנשים אליהם מתייחסת השאלה, נראה שדמם בחברתנו מותר.
הם מבוזים, מושפלים, ולעיתים אף מותקפים פיזית.
והדבר נכון בחברה הדתית כמו בחילונית. ולעניות דעתי לא מבוסס על טיעונים הלכתיים.
האם יסכים כבוד הרב שצריך לנהוג באנשים אלו כבוד הבריות, שאין לבזותם, ואין לפגוע בהם פיזית חס וחלילה?
תגובת הרב
החובה לכבד כל יהודי כוללת אותם וכן מעלים אותם לתורה ומתפללים איתם וכד´ (כמובן בהנחה שהם באים לבית הכנסת בלבוש הולם ולא איש בבגדי אשה שזה איסור בפני עצמו).
אם משהו אינו נוהג כבוד בזולתו הוא יתן את הדין על כך ואפילו יום הכיפורים אינו מכפר על כך.
אני עניתי לשאלה למה החברה אינה מעודדת או אפילו רואה בעין ביקורתית גבר שילך בלבוש אשה, בשונה מחברה אחרת שמה זה יראה סיבה לגאווה.

דווח על תגובה לא ראויה
26.08.2009

3. שוב שלום (דניאל)

דווח על תגובה לא ראויה
27.08.2009

4. בוקר טוב (עדן)

דווח על תגובה לא ראויה
27.08.2009

5. לא הבנתי (צפנת פענח)

כיצד הר´ מאבחן בין מרידה במלכות שמיים לשינויים מותרים. אני מבינה מה מחריב את העולם בהתאבדות אבל מה מחריב את העולם בכך שאדם ישנה את עצמו ו/או את גופו כך שיתאים לו? מדוע הר´ לא רואה בזה השלמת הבריאה כמו שינוי של כל מום גופני אחר?


תגובת הרב
1. לגבי ההבדל בין זה לבין התפתחות טכנולוגית מדעית וכד´ - הקב"ה שם את האדם הראשון בגן עדן וציווה עליו ל"עבדה ולשמרה" דהיינו לפתח את העולם. (לפני חטא אדם הראשון עוד לפני שגורש והוטל עליו להשיג את מזונו בזיעת אפיו). ציווי זה מאז ומעולם וניתן לקרוא בפרשות בראשית ונח על עשיה זו – בגבול שאדם מורד במלכות שמים. הגבול הזה נפרץ לפני המבול בחטא העריות והגזל ועל כך בא המבול ופעם שניה כאשר האדם רצה להשתמש בטכנולוגיה כדי להלחם בבורא ב´מגדל בבל´.
2. שינויים רפואיים – בענין זה כמה שלבים:
א. עד תקופת האבות לא היו מחלות בעולם (ב"מ פז, ב"ר סה ו-עט). הם בקשו רחמים כדי שאדם לא ימות בפתאומיות.
ב. המחלות מיועדות להעיר את האדם לחזור בתשובה, הם שליחי השם ולכן מי שמרפא פוגע בשליח ה´ ומפריע לא לבצע את שליחותו. אם האדם ישוב בתשובה מיד ירפא. לפי זה אסור לרפא חולים.
ג. בתורה, פרשת משפטים (שמות כ) נאמר בפירוש "ורפוא ירפא" מכאן למדו חכמים שניתנה רשות לרופא לרפא. אלמלא רשות זו היה אסור לרופא לרפא.
ד. חזקיהו המלך גנז ´ספר רפואות´ והסכימו איתו חכמים. (משנה פסחים, ובהרחבה ברמב"ם וברמב"ן)
ה. להלכה נפסק שיש רשות ואפילו חובה לרופא לרפא.
3. הרשות היא לרפא חולים ולא לעשות שינויים מהותיים באדם. בודאי לא שינויים בהם מנוונים איברים בסיסיים. בהשתלת איברים: מוציאים מהאדם החולה לב שאינו מסוגל לתפקד כלל, ושמים במקומו לב של אדם מת. לחי זו רפואה ולמת אין שום צורך בלב. (אין לוקחים חלילה לב מאדם חי).

דווח על תגובה לא ראויה
27.08.2009

6. אני הייתי שם - הרב צודק (אורן) (אורן)

דווח על תגובה לא ראויה
28.08.2009

7. רפואה ושינוי מהותי (צפנת פענח)

תודה לרב על התשובה המפורטת. עדיין לא מובנת לי ההגדרה בין "רפואה" לבין "שינוי מהותי". האם למשל תיקון מום מולד (למשל שאדם שלא יכול היה ללכת פתאום יוכל) אינו שינוי מהותי? האם לקיחה של תרופות פסיכיאטריות המשנות את האישיות וההתנהגות אינם שינוי מהותי? מהו הגבול ההלכתי בעיני הר´?
תגובת הרב
1.החזרת מצב לקדמותו - ניתנה לרופא רשות לרפא.
2. מניעת הידרדרות במצב קיים או באיבר קיים - ניתנה רשות וגם מחללים שבת להצלת איברים חשובים.
3. תיקון מום מולד - גם כאן נאמר שנתנה רשות לרופא לתקן, למרות שברור שכאן החידוש ההלכתי גדול יותר
4. טיפול או שינוי קוסמטי שאינו מבטל את אחד האברים - מחלוקת גדולה בפוסקים. הנטיה היא להתיר רק בתוספת סיבה (הרגשה נפשית, יכולת להתחתן וכד´), בפרט במקרים המצריכים התערבות משמעותית כמו הרדמה כללית וכד´.
5.מקרים בהם אנו מבטלים את תפקודו של אחד האברים - הם בעייתיים. אמנם גם כאן לוקחים לפעמים רקמה ועושים מום קטן כדי להציל רגל וכד´ אבל לא מבטלים לגמרי את תפקוד האצבע וגם אצבע אינה דומה לאברי הולדה.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

הרכב בנו נסעו לוחמי צה"ל. הלילה צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

אלפים ליוו למנוחות את הקצין שנפל בעזה. בנט: "יירשם בדברי הימים כאחד מגיבורי ישראל"

קרא עוד