ריבית

לכבוד הרב שלום!

השאלה:

בתורה אנו מצווים 3 פעמים על איסור הלוואה בריבית,

מקור 1: שמות כב, פסוק כד:

" אם כסף תלוה את עמי את העני עמך, לא תהיה לו כנשה לא תשימון עליו נשך"

מקור 2: ויקרא כה פסוקים לה-לז:

" וכי ימוך אחיך ומטה ידו עמך, והחזקת בו גר ותושב וחי עמך. אל תקח מאתו נשך ותרבית ויראת מאלהיך, וחי אחיך עמך. את כספך לא תתן לו בנשך, ומרבית לא תתן אכלך"

מקור 3: דברים כג פסוקים כ-כא:

"לא תשיך לאחיך נשך כסף נשך אכל, נשך כל דבר אשר ישך. לנכרי תשיך ולאחיך לא תשיך, למען יברכך ה' אלהיך בכל משליח ידך על הארץ אשר אתה בא שמה לרשתה"

אנחנו נמצאים בעידן שאין הפרדה בין מדינה לדת, ובכל זאת הבנקים וכל עסק מורשה לוקחים ריבית על הלוואות.

על סמך מה ניתן היתר לעסקים לגבות בריבית למרות האיסור בתורה?

ואיך אני בתור בן אדם יהודי (מסורתי או דתי) יכול להשתמש במוסדות אלו שעוברת על האיסור בתורה?

השאלה היא תיאורטית ונעשית לצורכי לימוד.

אשמח לקבל תשובה

תוכן התשובה:

שלום וברכה
לצערי הגדול, השאלה שאתה שואל היא קשה ביותר. משום מה, כאשר מדברים על מדינה יהודית חושבים על עניינים כמו שבת וכשרות, ושאלת הממונות נדחקת, על אף חומרתה הגדולה.
מבחינה פורמאלית הבעיה נפתרת בשל חתימה על "היתר עיסקא". הבנקים וחברות האשראי חתמו על מסמך הקובע כי היחסים בינם ובין הלקוחות הם של שותפים, ולא של מלווה ולווה, ועל כן פורמאלית הדבר מותר. אדגיש כי לפני כמה שנים פסק בית משפט כי המסמך הזה הינו מסמך מחייב, ואינו קישוט בלבד, כך שיש מקום מסוים להשתמש בו. ברם, באמת קשה לקבל את הדבר, שבעזרת פיקציה משפטית הלכתית (שאמנם נהוגה הרבה מאוד שנים) מקוימת התורה במדינה הלאומית.
הסיבה השניה שייתכן והדבר מותר היא בשל העובדה שמדובר בחברות בע"מ. איסור ההלוואות והריבית נוגע לעניינים שבין אדם לחבירו, ולא ליישות משפטית מופשטת. יש בכך היגיון, ולפני הרבה מאוד שנים כתבתי על כך מאמר (הדן בשאלת שמיטת כספים בפקדונות בבנקים) אולם יש פוסקים שלא קיבלו את העיקרון הזה, ומבחינה מסוימת טענו להפך – דווקא הבנקים הם בעלי הכוח היותר גדול כלפי הלווים שאין בידם להחזיר.

קיצורו של דבר, פורמאלית אנחנו מסתדרים, אולם החזון שלנו חייב להיות ניסיון מתמיד לקדם כלכלה אחרת, שהבנקים יהיו בנקים להשקעות ויעבדו באמת על בסיס שותפות ולא על בסיס ריבית. אני מאמין כי בשעה שמשימה זו תוטל על הכלכלנים – הם יצליחו בה, וגם יהוו מודל בינלאומי.

כל טוב ויישר כוח על ההתייחסות

התשובה התקבלה מהרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר אורות שאול
ו בתמוז התשסז
,
22 ביוני, 2007
לקריאה נוספת
26.06.2007

1. תשובתו של הרב איננה מספקת אותי - כיוון נוסף (יעקב_י)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

הרב בני לאו צילום: כיפה

שידור מוקלט של ליל הסדר: היוזמה החדשה של הרב בני לאו

קרא עוד