קראים

אני יוצאת עם בחור קראי שהוא מקיים די שומר מצוות ומבין יותר ביהדות שלנו. רציתי לדעת אם יש בזה בעיה בכלל או בהמשך מבחינת הרבנות והאם היא ניתנת לפתירה?

תודה.

תוכן התשובה:

שלום וברכה!

כן, יש בעיה עם קראים מבחינת הרבנות. אם מדובר בקראי מקרים שבאוקראינה, אז הוא גוי וחייב לעבור תהליך גיור. אם מדובר בקראי מצרי, אז הוא יהודי , אך לא מחתנים אותם כיוון שיש בהם חשש גדול לממזרות. מי שמתעסק עם קראי מצרים ויכול לפסוק בענינם זה רב עובדיה יוסף שליט"א . כדאי לפנות למזכרו ולשאול פסק של רב עובדיה יוסף. יש כתות שונות של הקראים ולכל אחת יש בעיות משלה.

בברכה,

חיים דב בריסק, צוות ישיבת הר עציון

התשובה התקבלה מישיבת הר עציון,
טז בסיון התשסז
,
02 ביוני, 2007
לקריאה נוספת
23.07.2007

1. קראי מזרח אירופה (קראי ממזרח אירופה)

דווח על תגובה לא ראויה
30.07.2007

2. הקראים האמתיים (אנונימי)

דווח על תגובה לא ראויה
03.07.2008

3. לחיים דב בריסק הנכבד (אבנר אלישע)

דווח על תגובה לא ראויה
20.09.2008

4. התיחסות לתשובה (קראי אנונימי)

דווח על תגובה לא ראויה
26.05.2009

5. למגיבים שלפני (שמואל)

דווח על תגובה לא ראויה
28.05.2010

6. תזכיר לי איפה זה כתוב בתורה (אמיר )

פשש סיפור מעניין אני קראתי את התורה הרבה פעמים אבל לא שמעתי את החוק הזה על קראי מצרי או קראי רוסי או וואט אבר
כלומר זה לא מהתורה ומכאן שאדם המציא אותו ואני מעדיף להאמין למה שכתוב בתורה ולא להמצאות של אנשים
תגובת הרב
גם קראים לא קיימים בתורה, זו המצאה בבלית שלא מילאו לה אפילו 2000 שנה, שנוצרה סביב ויכוח פוליטי,כאשר מיסד כת הקראים ענן לא רצה לשלם בראשו על התמרדותו וטען שהויכוח הוא ויכוח דתי. כמו כן בתורה לא כתובים המון דברים שעושים הקראים, אך אין להם מנוס הם צריכים לקיים את התורה כלשהי והרי אין להם תושב"ע, אז הם ממצאים מסורות משלהם.

דווח על תגובה לא ראויה
06.06.2010

7. תגובה (ש.א)

דווקא הקראים הם היהודים האמיתיים כי הם הולכים לפי התורה שבכתב ולא לפי פרושים אצל הרבנים כל רב והפרוש שלו והאדם ילך לרב שהכי נוח לו בקיצור הרבי נוח
יהדות קראית אין פרושים הכל לפי הכתוב לדוגמא כתוב"של נעלך מעל רגלך....."בבית הכנסת חולצים נעליים כי המקום קדוש
אז כבוד הרב תעשה בדיקה לפני
שאתה אומר את הדברים.
אם את אוהבת לכי על זה בסוף כולם יהודים ומאמינים באותה התורה

תגובת הרב
דווקא לקראים יש המון פירושים שלא בנויים על שום מסורת וחכמים הקראים המציאו אותם מראשם. הרי ע"פ תורה שבכתב בלבד אי אפשר לזוז ולקיים דבר. כיצד תשמור שבת, הרי בתורה לא מפורש בשום מקום מהי המלאכה האסורה. אז חכמים הקראים המציאו מראשם מה אסור ומה מותר בשבת. והדוגמאות עוד רבות. יהודים השומרים תורה ומצוות שומרים על מסורת של תורה שבע"פ שניתנה למשה בסיני והועברה ע"י חכמי ישראל מדור לדור. בנוסף לכך על הפירושים ודיני חכמים נעשו על סמך הכוח שהעניקה התורה לחכמי ישראל. גם אם נעזוב לשניה ענין של אמונה ונחשוב באופן רציונלי - האם מסורת בת כ-1700 שנה (הקראית) עדיפה על מסורת בת כמעט 3800 שנה מאז מתן תורה (הרבנית)? ודאי שלא. מסורת הקראית זו מסורת שהמציאו בני אדם שלא בנויה לא על מסורות ממשה רבינו, לא על נביאים, לא על חז"ל, אלא רק על השגות ופרשנויות של אנשים נטולי מסורת וכללים בדברי תורה שבכתב.

דווח על תגובה לא ראויה
20.07.2010

8. הערה קטנה... (יוסף)

בקשר לדבריו האחרונים של הרב -
הרב כתב שהמסורת הקראית היא בת 1700 שנה, וזה לא מדויק.
ענן בן-דוד המציא את הקראות במאה ה-8, כלומר בערך לפני 1300 שנה.
בכל מקרה, זה הבדל של 400 שנה.
תגובת הרב
צודק. פשוט זרקתי את המספר כהסבר שמסורת הקראית קיימת פחות מ-2000 שנה ונוסדה כמעט בימי הגאונים הרבה אחרי חורבן בית שני.

דווח על תגובה לא ראויה
29.09.2010

9. מסורת ממעמד הר סיני (אמנון)

גם המסורת הרבנית לא קיימת ממעמד הר סיני- שייכת לכת הפרושים אחרי בית שני
תגובת הרב
אם כבר, אז מסורת של תורה שבע""פ שי כבר בתורה עצמה. יש אותה בנביאים, ימי בית ראשון, תחילת בית שני - קביעת דינים שונים שלא לפי דין תורה בימי נחמיה. יש גם בתחילת בית שני יש אנשי כנסת הגדולה שאחד התפקידים שלהם הוא לקבוע הלכות, להעביר מסורת בעל פה. כמו כן הם גם קבעו נוסחי התפילות והברכות. וזה בלי לדבר על העניין שפרושים היו כבר באמצע תקופת בית שני והצדוקים (במובן מסוים אלה הקראים הקדמונים) דווקא באו מקבוצה של פרושים. לכן אינני יודע מנין המצאת שמסורת של תורה שבע"פ והפרושים באו רק אחרי בית שני.

דווח על תגובה לא ראויה
17.10.2010

10. קראים מצתיירים לי כטיפשיים (חסוי)

דווח על תגובה לא ראויה
11.12.2010

11. וויכוח (אני)

על כך נאמר: בשל שנאת אחים נחרב בית המקדש.
אתם לא מתביישים? תקשיבו למה שאתם כותבים, כמה שנאה, כמה רוע, הם בסה"כ בני אדם רגילים שחיים בארצנו ומקיימים את מצוות היהדות כפי שהם רואים, ואין לכם בושה למחוק אותם או לשלול אותם מהעולם? לקרוא להם ממזרים? להתרחק מהם? אני מכירה אדם שאשתו בגדה בו, ונולדה ילדה שהיא לא שלו, ולא מסכימים לו לעשות בדיקת אבהות על מנת שהבת לא תיקרא ממזרה. אז איפה יש ממזרים? והיא לא היחידה.. אז די לדבר שטויות, ותימנעו את הוויכוחים המטופשים האלו. ה´ מקבל את כל בני האדם, כולל את הגויים, וכפי שנכתב: איש איש באמונתו יחיה. אז די לשנאה, כולנו נולדנו בצלם ה´, לכן אני רואה אותם יהודים לכל דבר.
תגובת הרב
כמה הערות. ראשית אין כאן ולו רמז לשנאה, אלא מדובר בקביעה הלכתית של יחוס והיתר להינשא עם עם ישראל. גם בעם ישראל אם יש לנו הוכחה סופית שוברורה שאדם ממזר, לא מתעלמים מזה. אצל קראים יש קידושין התופסים מדין תורה (כך הבנת רוב הפוסקים), אך גיטין שלהם פסולים ולכן כל הנשים נשארות נשואות מכאן הילדים מנישואין השניים שלהם ממזרים ע"פ ההלכה באופן ודאי.
הערה שניה. איש לא דיבר על שלילת צלם אלוקים מבני אדם. ברור שכולם נבראו בצלם אלוקים, אך השאלה היא עם מי אנחנו עם ישראל רשאים להתחתן ע"פ תורתנו הקדושה.

הערה שלישית. בכל התנ"ך אין פסוק שאומר "איש באמונתו יחיה". הפסוק אומר "צדיק באמונתו יחיה". ע"פ ההקשר שבפסוק משתמע ההפך מאשר מנסים ליחס לפסוק - אדם ההולך ע"פ דרכי ה´ יחיה בגלל אמונתו ורשעים יפלו.

הערה אחרונה. אין שום קשר בין היותו של האדם נברא בצלם אלוקים לבין ייחוסו לעם ישראל. לא כל אדם שנברא בצלם אלוקים נהפך אוטומטית ליהודי. צלם אלוקים לחוד וייחוס לעם ישראל וההיתר לבוא בקהל לחוד.

דווח על תגובה לא ראויה
10.03.2011

12. לעונה התשובה ולמגיבים - הבהרות (אייל כהן)

דווח על תגובה לא ראויה
29.06.2011

13. תגובה (לימור)

שלום רב
אני קראית ורצתי לומר לחיים דב בריסק עם הוא חושב שהקראים הם ממזרים אז הוא טועהאמלנו לא מקימים יחסים לפני החתונה ולא מחתנים בחורה שלא בתולה ולא כמו שאצלכם כל אחד נכנסת להריון ומקדשים אותה ויש הרבה מביאות בלי נשואים
יתר טוב לשכול מילים .
עם יש לך איזה שהיא בעיה בעניין הקראים יש אתר בפספוק בשם קראים קראים אתה מוזן לכנס ולבדוק
תודה ויום טוב מקווה שעניתי לבחורה על התשובה
תגובת הרב
רואים שאין לך מושג וחצי מושג מה זה ממזרות וכיצד אדם נהפך לממזר. לא כל מי שנולד מחוץ למסגרת הנישואין מוגדר הלכתית כממזר. אלא ממזר זה אדם שנולד כתוצאה מיחסים האסורים ע"פ התורה בדין עריות. כלומר ילד שנולד מיחסים בין אח ואחות, בין אישה נשואה לבין גבר יהודי זר וכד´. כידוע ע"פ התורה אישה יכולה להתקדש בג´ דרכים - בכסף, בשטר ובביאה, אך יוצא בגט או במיתת הבעל. הקראים כאשר בונים תא משפחתי משתמשים בטקס שהוא תופס מבחינה הלכתית לעניין קידושין, אך תהליך הגירושין של הקראים פסול ע"פ ההלכה ולא יוצר גירושין כלל, אלא משאיר את האישה כפי שהיא הייתה - אשת איש. לכן אישה המתגרשת ע"פ טקס קראי למעשה אינה גרושה, אלא נשואה לבעלה הקודם וכך אם היא תבוא בזוגיות עם אדם אחר היא תוליד ממזר. זו הסיבה שאנו תופסים את קראי מצרים כממזרים לפחות מספק כי הייחוס שלהם פגום בגלל הבעיה שציינתי למעלה. ברם, הרב עובדיה יוסף סבור שטקס שעושים הקראים אינו קידושין וגם הקידושין לא תופסים כלל, לכן גם אין צורך בגט כי למעשה כל הזוגיות של הקראים ע"פ ההלכה אינה זוגיות ולכן אין ממזרות כי אין לא נישואין ולא גירושין. אך רוב הפוסקים לא סוברים כרב עובדיה יוסף.

דווח על תגובה לא ראויה
07.08.2011

14. שאלה על נישואים (יעל)

אני יהודיה רגילה, אך אמא של חבר שלי חצי יהודיה רגילה וחצי קראית. האם ברבנות עושים עם כך בעיות?
תגובת הרב
תלוי מה זה חצי קראית? אם אם האמא יהודיה, אז היא תצטרך להוכיח זאת ואז היא יהודיה. אם האם של האמא קראית, אז יתכנו בעיות.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

שוקולד חלבי צילום: ללא

שטראוס מודיעה: השוקולד הפרווה הוא חלבי

קרא עוד