קעקוע

שלום,

ברצוני לעשות קעקוע ("טאטו") ואני יודעת שמבחינה דתית יש עם זה בעיה, השבוע מישהי שעשתה קעקוע אמרה לי שיש כבר רבנים שמתירים זאת, רציתי לדעת היכן הדברים עומדים ואם אכן ישנם רבנים המתירים לעשות קעקוע לשם יופי וצורך אישי-נשי,לא לצורך עינוי וסבל.אני אישית לא מתכוונת להחצין את הקעקוע אלא לעשותו בשבילי בלבד..תודה ואשמח לשמוע תשובה. פורים שמח!!

תוכן התשובה:

אין שום התר לעשות כתובת קעקע. מדובר על לאו מפורש בתורה שטעמו כנראה הוא חוקות הגויים, גם אם מדובר במקום מוצנע.
לא יתכן שאיזה רב יתיר דבר כזה.

התשובה התקבלה מהרב צבי יניר, מנהל מדור גיור בנתיב המרכז הלאומי לזהות וגיור
יג באדר ב'
,
20 במרץ, 2008
23.03.2008

1. קעקוע (קובי)

דווח על תגובה לא ראויה
23.03.2008

2. לצערנו יש שחושבים שמותר (מרדכי)

דווח על תגובה לא ראויה
23.03.2008

3. לרב צבי יניר (תומר)

כבוד הרב למדנו במסכת מכות שקעקוע זה שאתה חותך בתוך העור וממלא בצבע ואילו ה"קעקוע" שכותב השאלה מדבר זה כמו מדבקה..יורד תוך יומיים-שלוש ואם אתה רוצה אתה משפשף טיפה וזה יורד..
מצטער אם המרתי את פי הרב!
תגובת הרב
אם זה אכן יורד אין בודאי איסור תורה. אנ י לא מומחה לקעקוע ומה שהבנתי מגלישה באינטרנט שטאטו זה דבר שלא ניתן להורידו. אם אכן ניתן אין לאו מהתורה.

דווח על תגובה לא ראויה
08.02.2009

4. אני יודע שזו שאלה ישנה (פלוני)

די מעניין אותי לדעת.
הריי היום יש אפשרות להורדה בלייזר.
השאלה אם הורדה הנ"ל אם ממש מוחקת כמו שמסירים מדבקה או שעדיין חל האיסור?
אם היא מסירה באותה צורה זה מסביר את העובדה שקעקוע זה לא הקעקע מהתורה. זה הריי ניתןלהורדה. אם מדובר בלחתוך בבשר לעניות דעתי, הקעקוע של היום הוא אסור על פי דין תורה- זהמסברא.
השאלה מה הפסיקא ההלכתית אם יש משהוא חדש בדבר..
תגובת הרב
איני יודע אם אכן ניתן להוריד קעקוע בדרך חדשה. איסור התורה לא זז ממקומו.

דווח על תגובה לא ראויה
13.02.2009

5. מצאתי הסבר מה עושה ניתוח הלייזר (פלוני)

כתבתי בגוגל הסרת קעקוע ומצאתי את את זה:
"כיצד מתבצע תהליך הסרת הקעקוע?
בעבר, הסרת הקעקועים נעשתה באמצעים שכללו שחיקה מכנית של איזור הקעקוע. כיום, עם ההתקדמות הטכנולוגית, ניתן לבצע הסרת קעקועים באמצעות מכשיר לייזר. קרן הלייזר חודרת אל מתחת לעור, אל השכבה בה מצוי הקעקוע. אנרגיית הלייזר גורמת להתפוררות החומר ממנו עשוי הקעקוע. עם התפוררותו של החומר, תאי הגוף מפרישים אותו החוצה. בתום טיפול הסרה של קעקוע תתכן אדימות באיזור ואף נפיחות ותחושת צריבה קלה. לעיתים תתכן הופעת כלי דם על פני העור. רצוי לעשות טסט על איזור קטן ולבחון כיצד העור מגיב לטיפול הסרת קעקוע. התהליך נעשה בזהירות, ולאט לאט ויש לבחון האם מתרחשים שינויים בגוון העור בעקבות כך."

כלומר קעקוע הוא חומרולא שריפת העור או דבר אחר.
אותו חומר כיום ניתן להסרה וכמו כל חומר אחר שנשמר במקרה הזה אותו חומר נכנס לעור ולכן אינו יוצא (לפי מה שהבנתי).
הליזר גורם להתפוררות החומר ממנו עשוי הקעקוע. עם התפוררותו של החומר, תאי הגוף מפרישי אותו החוצה.

כלומר, יש לבדוק מה ההגדרה של קעקעוע לפי ההלכה, א זה כל חומר אז גם "הדבר הזה" (<משום שאני לא יודע אם זה קעקוע)אסור. אם לא כל חומר נחשב בגדר קעקוע יש לבדוק אם מה נחשב בגדר קעקוע (אולי ההגדרה היא של מה שמוכנס לתוך הבשר? ואז כל חומר שנוגע בבשר חשוף כמו חתך, הוא קעקוע) ולפי זה לדוק אם המקרה הזה נחשב קעקוע עם הציון שהא ניתן להורדה.
שיהיה לשם שמים.
(נ.ב.
נכון שזה התרה אבל בשביל להתיר צריך להיות גדול יותר כי להחמיר זה לא חכמה, החכמה היא לדעת להתיר, ולכן אם השאלה באמת רצינית ועניינית, במקרה הזה בהיא תצטרך לעבור לפוסקי הלכה מחדש כנגד דורנו אנו שבו ה"דבר הזה" הוא זמני ולא קבוע.
נקודות שעלו לכיוון ביאור ממקרים מהתנ"ך: הרצים שלפניי שלמה המלך היו חקוקי רגליים,- אפשר ללמוד שסימן (במקרה זה ע"י סכין בבשר) הוא לא קעקוע.
השאלה הנשארת בעינהה (אלא אם הרב יתן דעה הסותרת או מנמקת את הצד המצדיק) היא לא ללכת בחוקות הגויים. אך יש דבר גדול בהתרה משום העניין שזה אינו קעקוע שדברה התורה, לחשוב כמה אנשים לא יהיו חייבים בלאו על זה הוא דבר גדול.
תגובת הרב
עיין שולחן ערוך יורה דעה סימן קפ

סעיף א
א] כתובת קעקע, א היינו (א) ששורט ב על בשרו וממלא מקום השריטה ב] בחול או דיו או שאר צבעונים הרושמים.

גם בעבר זה היה חומר, איני רואה שום כיוון להתיר כיום כתובת קעקע. התורה אסרה לא נימקה. מהרמב"ם משמע שזה אכן חוקות הגויים. אני לא בקי בחוקות הגויים בימינו ולא יודע אם יש קשר כיום בין קעקוע לעבודה זרה, אך ברור שזה בכל מקרה לא דבר שמקורו אצל יהודים... ואשפר ליחס אליו גדר חדש שחידש כמדומני המלמד להועיל "חוקות האפיקורסים".


דווח על תגובה לא ראויה
13.02.2009

6. שכחתי להביא את הקישור (פלוני)

מצאתי בגוגל באתר השלישי
http://www.estetica.co.il/%D7%94%D7%A1%D7%A8%D7%AA_%D7%A7%D7%A2%D7%A7%D7%95%D7%A2%D7%99%D7%9D
תגובת הרב
ראיתי. כאמור זה לא משנה את איסור התורה.

דווח על תגובה לא ראויה
08.03.2009

7. שאלה .. (חן)

ואם עושים קעקוע שיורד אחרי שלוש שנים ??
תגובת הרב
יתכן שאין בזה איסור תורה, אך ודאי ניתן להחיל על זה את הגדר של המלמד להועיל "חוקות האפיקורסים" ולומר שיש בזה איסור דרבנן

דווח על תגובה לא ראויה
22.07.2009

8. תגובה מהלב (עירד מעיין)

דווח על תגובה לא ראויה
09.08.2009

9. שלום כבוד הרב (רון)

אני בן אדם מאמין שמנסה לשמור מצוות ולתת מעצמי מה שאני מסוגל כרגע אבל יש המון דברים שסותרים את העניין וזה קשה אסור לעשות קעקוע משום שזה פוגע בגוף? מה לגביי עישון סיגריות.? הרי גם זה פוגע בגוף או אנשים דתיים שזורקים אבנים לעבר אנשים חפים מפשע זה גם פוגע בגוף אז איפה הגבול שאומר שזה אסור וזה מותר בעצם?
תגובת הרב
א. עקרונית יש מצוות שאנו לא מבינים את טעמם, ובכל זאת אנו מצווים לקיימן. אילו ידעתיו הייתיו, באופן מובנה יש דברים שאנו לא מבינים
ב. דווקא בכל הדוגמאות שנתת יש לנו הבנה והם אכן אסורים באיסור מוחלט. קעקוע הוא מנהג של נכרים שבא מעבודה זרה. עישון סיגריות נאסר היום על ידי כל הפוסקים. בעבר לא ידעו שזה לא מזיק לבריאות.
מי שזורק אבנים על אנשים אחרים חפים מפשע, הוא אוליי חובש כיפה- אך הוא פושע גמור ואני לא בטוח שהוא בכלל דתי גם אם הוא לבוש שחורים.
כמו שיש חובש קרבי יש גם חובש כיפה, זה לא אומר כלום על יראת השמיים של האדם.

דווח על תגובה לא ראויה
31.12.2009

10. לאחר מעשה (eli)

ילכבוד הרב: אם עשיתי קעקוע מה תקנתי ועד לאחר המוות מה עוים לגוף האם מורידם את הקעקוע
תגובת הרב
אין מה לעשות מבחינה פיזית, העיקר שהתחרטת ועשית תשובה על כך. תשתדל להסתיר אותו כדי למנוע אי נעימויות. לאחר המוות הגוף נרקב ואין שום עניין להסיר את הקעקוע.

דווח על תגובה לא ראויה
05.01.2010

11. תודה (eli)

תודה אבל למה צריך להסתיר
תגובת הרב
לא צריכים כולם לדעת שעברת על "איסור תורה", זה לא כבוד גדול, וזה יכול להטעות לכאלו שלא בקיאים בהלכה לחשוב שזה מותר כיוון שהם רואים אדם שומרר מצוות עם קעקוע

דווח על תגובה לא ראויה
08.01.2010

12. האם (eli)

האם צריך לסגור את החנוית שעושים קעקועים כמו שסוגרים את חנוית החזיר שניהם איסןר תורה והקעקוים יותר פרוץ
תגובת הרב
ודאי שהיה ראוי לסוגרן, אבל כל זמן שיש יהודים שאינם מאמינים אין לפעול בדרכי כפיה, כיוון שזה רק מזיק ומרחיק אנשים מהיהדות.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

נריה זארוג צילום: הותר לשימוש

ממשיך במאבק: נריה זארוג מסרב לחתום על הצו המנהלי. ישאר במעצר עד השבוע הבא

קרא עוד