סגור

ציציות למעלה

שמעתי שלא צריך לשים ציציות על חולצה עם שיש לה 4 פינות, כאשר 2 למעלה ו2 למטה (למשל כמו החולצות שנסגרות ע"י כפתורים, רק בלי הכפתורים, כך שהחולצה תמיד פתוחה).

מדוע לא צריך לשים ציציות על הבגד הזה?

אחת הסיבות ששמעתי היא, שהבגד הזה הוא לא ממש ריבוע, בגלל הצווארון. אבל - ע"פ ההלכה, גם על בגד שיש לו 5 כנפות אפשר לשים ציציות, בתנאי ששמים אותן על 4 מתוך 5 הכנפות (כדי שלא להוסיף). אז למה הצווארון מפריע כאן? ובכלל - מה ההגיון להגביל את מצוות ציצית דווקא לבגד עם צורה של ריבוע מדוייק? בתורה לא כתוב שהבגד צריך להיות ריבוע מדוייק, אלא רק שיהיו לו 4 כנפות.

עוד סיבה ששמעתי היא, שהציציות צריכות להיות מכל הכיוונים, כדי שהאדם יהיה מסובב במצוות. אבל לא ברור לי - מאיפה באה החובה הזאת? בתורה לא כתוב שהציציות צריכות להיות מכל הכיוונים - אז למה להגיד שבגד לא חייב בציצית רק בגלל שהציציות לא נמצאות מ4 כיוונים?

בקיצור, ההלכה הזאת לא ברורה לי בכלל, ואשמח לקבל תשובה עם נימוקים משכנעים.

תוכן התשובה:

שלום לשואל!

הבן איש חי כתב בהלכות ציצית שבגד ארוך כמו חליפה ארוכה של רבנים פטור מציצית אבל טוב לעגל את אחת הפינות.
והסיבה שהוא אומר "לעגל" את אחת הפינות כדי שלא תהיינה ארבע כנפות – ולכל הדעות זה יהא בגד הפטור מציצית.
זה גם נכון מה שאתה אומר שבגד צריך להיות עם ארבע כנפות. ועובדה שהשו"ע בהלכות ציצית והבן איש חי כותבים שם, שאם יש חמש כנפות יש לשים את הציציות בארבע המרוחקות.
והנה, חולצה של ימינו לכל הדעות אין בה חיוב של "ארבע כנפות" ואין צורך לעגל את אחת מכנפותיה, כי זה לא בגד של "ארבע כנפות" יש כאן שני צדדים מתוחים שאמנם הם ארבע בפועל אך כולם בצד אחד ואין פתח ארוך שתתבקש "חומרה" כמו שכתב שם הבן איש חי.
לכן לא שמים ציציות בחולצות הנהוגות בימינו ואין זה משנה אם יש כפתורים או שזה פתוח ללא כפתורים.

התשובה התקבלה מהרב יוסף אלנקווה, לשעבר רב אזורי בגוש קטיף
טו בכסלו התשסג
,
20 בנובמבר, 2002
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ההתיישבות החדשה במעלה שי  צילום: משפחות גרעין "מעלה שי"

בשטחי B: נקודת התיישבות חדשה על שם שי אוחיון הי"ד

קרא עוד