סגור

על הניסים

מדוע בעל הניסים שאומרים בתפילה לא מזכירים את הנס שבגללו אנו חוגגים שמונה ימים את החנוכה, נס פח השמן.

תודה מראש

תוכן התשובה:

שלום לשואל
וחנוכה שמח .

חגיגת חג החנוכה היא על כמה וכמה ניסים , פרסום הנס הגדול הוא על פך אחד של שמן שנשאר טהור בחותמו של כהן גדול ללא מגע יד אדם טמא .
וכדברי הגמרא שבת כ'א :

" מאי חנוכה ? (הסביר רש"י : מאי חנוכה - על איזה נס קבעוה ).
.. שכשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול ולא היה בו אלא להדליק יום אחד נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה ".

והנה המהר"ל מפראג בחדושי אגדות העיר את הקושיה שלך באגב דבריו :
" כשנכנסו יונים להיכל. וא"ת וכי בשביל שנעשה להם נס בהדלקה ולא היה זה רק לעשות מצות הדלקה, היו קובעין חנוכה וכל נס שחייב להודת ולהלל הוא בשביל הצלתו ולא בשביל שנעש' לו נס לעשות המצוה, [וראיה כי בעל הניסים לא הזכירו הנס של הנרות כלל].???"

- מדבריו אלו אתה שומע תשובה לשאלתך שבעל הניסים הזכירו את הניסים שנעשו לעם ישראל , ולא את הנס לקיום מצוה בטהרה .


ובספר נר מצוה בעמוד כב הרחיב להסביר מדוע תקנו את הנס על המנורה דווקא ,ובדבריו כתב שהיא למעשה סמל המלחמה ביוונים :

" ואם תאמר, וכי בשביל שנעשה להם נס בהדלקה, שלא תהיה בטילה ההדלקה, היו קובעין חנוכה.?
כי מה שחייב להודות ולהלל, זהו כאשר נעשה לו נס ובשביל הצלתו, ולא בשביל שנעשה לו נס לעשות המצוה, כי אין המצוה הנאה אל האדם. ?
ולפי הדברים אשר בארנו למעלה, כי כוונת היונים לבטל התורה והקדושה של ישראל, כי המצוה לנו היא המעלה שכלית האלקית, ובודאי בטול התורה הוא בטול ישראל. ומצוה זאת גם כן היא בבית המקדש, אשר כל כוונת היונים היה לבטל התורה השכלית והקדושה מישראל, ועיקר הקדושה הוא בית המקדש. ולפיכך קבעו הדלקת הנרות, זכר לנס שנעשה להם במצות ההדלקה:".


אשר על כן , בהדלקת הנרות ובדברים שלאחריה " הנרות הללו אנו מדליקין ...." אנו מבטאים את עומק תודתנו ופרסום הנס הרוחני של הצלת עם ישראל מיד היונים , ולשם כך נתקנה ההדלקה .

וכאשר אנו באים להודות ב'על הניסים ' נתאר את הנס הגשמי והרוחני שהיו לנו , ולא נדגיש את המנורה , כי לה יש מקום נכבד בפני עצמה .
וכאשר תשים לב יש בעל הניסים ,התייחסות מפורטת גם לנסים הגשמיים , ולניסים הלאומיים והרוחניים , עיין בשפת אמת לחנוכה , ובבאור מוהר"ר הרצי'ה קוק זיע'א ל' על הניסים'
ותמצא נחת לדבריך .


התשובה התקבלה מהרב יוסף אלנקווה, לשעבר רב אזורי בגוש קטיף
כה בכסלו התשסג
,
30 בנובמבר, 2002
לקריאה נוספת
01.12.2002

1. לפי זה מדוע דווקא שמונה ימים? ()

אם נס פח השמן הוא נס שולי יחסית לנס ההצלה מהיוונים. אז מדוע חוגגים דווקא שמונה ימים? מה הקשר בין שמונה ימים לבין הצלת עם ישראל?

תודה לרב
תגובת הרב
נס המנורה היה גדול ועצוםושמונת הימים הם עצם הנס , וכבר שאל מרן הבית יוסף למה שמונה ולא שבעה אם היה ליום אחד ועיין בדבריו ועוד כמאה תירוצים .
אבל פשוט שהימים הללו הם מתבקשים לציון נס פך השמן .
השאלה היתה אחרת למה לא הוזכר במפורש בעל הניסים מלבד מה שנאמר שהדליקו נרות בחצרות קדשך .

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

גפני, אדלשטיין ונתניהו צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

השר אדלשטיין לשר הבריאות האוקראיני: אל תחששו לאסור כניסת ישראלים - לא תצטיירו כאנטישמים

קרא עוד