עונש לתלמיד

לכבוד הרב שלום!

אני מורה למתמטיקה ובשבוע שעבר עשיתי מבחן מיפוי לתלמידי הכיתה שאני מלמד מדובר בתלמידים בכיתה ז' בחטיבת ביניים דתית-חרדית.

אחד התלמידים השתמש במחשבון במבחן למרות שעל טופס המבחן היה כתוב במפורש שלא להשתמש במחשבון. אני החרמתי לו את המחשבון והוא טען שזה שייך בכלל למי שישב לידו במבחן, אמרתי לו שכרגע אני לא מוכן לדבר כי זהו זמן מבחן ונדבר לאחר המבחן, הייתי צריך לצאת מן הכיתה לרגע קט וכשחזרתי ראיתי את אותו תלמיד חוזר למקומו במהירות מכיוון שולחן המורה. הסתכלתי לעבר התיק שלי וראיתי שאחד התאים פתוחים, אותו תלמיד חיטט לי בתיק על מנת למצוא את המחשבון, הוא לא מצא אותו כי הוא לא חיפש בתא הנכון.

דיברתי איתו על הנושא ואמרתי לו שאתן לו עונש. העונש שאני רוצה לתת לו הוא לימוד סימן בשולחן ערוך הדומה למקרה הנ"ל ושאלות על הסימן משולחן ערוך- אך לא מצאתי סימן שעוסק בנושא כזה אשמח אם הרב יוכל להפנות אותי לסימן שעוסק בסוג כזה של חטא. או לחלופין אם הרב יוכל לייעץ לי איזה עונש לדעתו מתאים כאן.

תוכן התשובה:

בס"ד

שלום רב,

בטרם נשאל מה העונש הראוי לתלמיד, צריך לבחון האם מותר למורה להחרים חפץ של תלמיד?

לא מצאתי היתר הלכתי למורה, להחרים חפץ של תלמיד, אלא אם כן יש תקנון מוצהר ומוכר לתלמידים, שבמידה וישתמשו במכשיר או חפץ, הוא יוחרם. התקנון צריך לקבוע את היקף ההחרמה והתנאים להחזרת החפץ.

עיין דיון הלכתי בנושא, בקישור: http://pitchu-shearim.org/?p=2374

נראה לי שעונש מתאים צריך להתייחס לניסיון של התלמיד להשיג ציון שלא כדין. התלמיד רצה להגיע לתשובה ע"י מחשבון ולא לחשב בעצמו כנדרש. מדובר על מעין 'העתקה' במבחן. תגובה על העתקה במבחן (כך נוהג גם משרד החינוך): לפסול לו את השאלה, לפסול את המבחן או להוריד מספר נקודות מהציון הסופי של המבחן.

באשר ללימוד מתאים שנוגע למעשה של התלמיד, הנושא צריך להיות 'כבוד מורים': כגון הלכות תלמוד תורה פרק ה' במשנה תורה לרמב"ם או כל ספר אחר.

התשובה התקבלה מהרב גלעד שטראוס, ר"מ באולפנת כפר פינס
ט בחשון התשפ
,
07 בנובמבר, 2019
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

פעולות הכיבוי סמוך ליסודות צילום: עמית קליין

צפו בטירוף: גל שרפות ברחבי הארץ

קרא עוד