שאל את הרב

עונג שבת

הרב יובל שרלו 20/02/07 14:36 ב באדר התשסז

שאלה

שלום עליכם

יש לי שאלה הנחלקת לכמה שאלות ועניינה דבר מה אשר קראתי באחד מהעלונים המצויים בבית הכנסת בימי שיש

איני מביאה את הציטוט המדויק ודי באשר אומר על מנת להבין את הסוגיה שהנני מצויה בה

ישנה בעלון שאלה המופנית לרב בנושא למודים של מסילת ישרים ביום שבת של חבורה המתכנסת לשם כך ואותה חבורה שהנם חברים ותיקים חלקם נשואים נפגשים הן הגברים והן הנשים ללמוד משותף והשאלה היא" האם זה בסדר? "

תשובת הרב ש"אין זה בסדר" ולאחר מכן משבח את הדור הנפגש ללמוד תורה וכו אור וחושך וכו

קריאתי את תשובת הרב מעלה בי תהיה לדבריו

האין השבת הנה שלום בית ראשית בביתו של האדם בעל ואשתו וילדיו וכן למעגלים היותר רחבים נומר

והאין השבת נקראת עונג שבת של שבת המשפחה יחדיו אם כך מדברי הרב הנו מציע פרוד בנגוד למה שהשבת בהקשרה זה

ואם תאמר אם כך שלא ילמדו הרי שזו מניעת מצווה לשם שמים שעושה אותה חבורה בשמחה

מדברי הרב האיסור הנו בשל חלילה הרהורי חטא

האם הרהור חטא מכול סוג לא יכול לרדת בדעתו של אדם בין אם הנו עם נשים ובין שלא ?

ואם תאמר לא יעמיד בפניו פיתוי האם אם כך אין זה פגם באמונתנו שבשבת נתנת לנו חיבור לנשמה היתרה שהננו וחוטא לחשוב שהרהורי חטא יכולים לרדת ובכך אף הרהורי חטא "מגשימים עצמם " שחוטא לכשרים

שלא נדבר על שלילת מפגש בין נשמה יתרה של חכמה עם נשמה יתרה של בינה בלמוד מסלת ישרים בשבת

ובכן אלו הדברים שעלו לפניי ואודך באם תענה מי מכם

בכבוד רב

הלה רחל

תשובה

שלום וברכה
אני כמובן איני יכול לייצג את עמדת הרב שכתב את הדברים. אני מניח שעמדתו היא בשקלול כללי של הדברים – חשיבות הלימוד, עונג שבת, משפחתיות – מול צניעות וזהירות מהרהורי חטא, גובר שיקול הצניעות על פני הדברים האחרים.
עמדתי היא אחרת משני כיוונים. הראשון – איני יוצא מנקודת הנחה שמדובר בדבר מה שאינו צנוע. להפך, מדובר בחיים צנועים וראויים, ואין לצאת מנקודת הנחה שמפגש בין גברים לנשים מחייב באופן אוטומטי חוסר צניעות, הרהורי עבירה וכדו'. שנית, גם אם היה חשש כזה, הרי שעל פי ההלכה אין אנו נמנעים מללכת ברחוב או לעבוד (ושם יש הרבה יותר בעיות) בשל העיקרון ההלכתי שמתיר (הסוגייה בסוף פרק שלישי של בבא בתרא) וקל וחומר ללימוד משותף.
על כן, הלימוד המשותף של מסילת ישרים לא רק שאינו נראה בעיני פסול, אלא אני מעריץ את העושים זאת, ומתקנים את מידותיהם בצוותא, כראוי על פי ההלכה.
אם כן, יש מחלוקת בעניין, והבוחר יבחר.

כל טוב

כתבות נוספות

המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר