סרט שצולם בהר הבית באיסור

לכבוד הרב ברוך אפרתי,

שלום רב,

אני פונה אליך בשאלה הלכתית בדבר עשיית סרט על עלייה להר הבית שהבמאית והצוות לא טבלו קודם לכן. ראה נא בפירוט בהמשך. אני מעוניינת שהדברים יהיו ידועים. אני אמנם שואלת שאלה הלכתית, אבל לכאורה נראה בעיניי לפחות שקיים כאן איסור בעשיית הסרט, שהצוות שלו לא טבל קודם לכן.

המאמר שאליו אני מתייחסת התפרסם במקור ראשון, במוסף דיוקן.

מכאן השאלה שלי -

אני נשמעת לפסק של הרבנות הראשית ושל רבנים נוספים שלא לעלות להר הבית, בשל האיסור ההלכתי החמור הכרוך בכך. על רקע זה אני כותבת את הדברים הבאים, ומבקשת חוות דעת הלכתית:

באחד מעיתוני יום שישי האחרון התפרסם מאמר ובו נזכר כי הבימאית עירית שמגר התלוותה במשך חמש נשים למנהיגות של ארגון "נשים למען המקדש", ויצרה על כך את הסרט "אלוהים רוצה בית". מצאתי שהחלו להקרין לאחרונה את הסרט הזה. לפי מה שעולה מן המשתמע בכתבה, הבימאית והצוות לא טבלו לפני שעלו להר הבית וצילמו שם סצנות; הן מתייחסות כצופות מן הצד להיבט של העלייה להר הבית ולטבילה הכרוכה בכך, והבימאית מציינת, כצופה מבחוץ, כי הנשים מושאי התייחסותה כיתתו רגליהן עד שמצאו פסק המתיר לנשים נשואות להמתין יום אחד מקיום יחסי אישות ועד לטבילה לעלייה להר הבית (זה הפסק של הרב שמואל אליהו, לפי נוהג עדות המזרח). הנשים למען המקדש לא התנו את עשיית הסרט בטבילת אנשי הצוות.

לעומת זאת, על הנשים האלה עצמן ידוע שהן טובלות קודם העלייה, אם כי השאלה הזו שנויה במחלוקת בין הפוסקים, וכאמור הרבנות הראשית ורבנים נוספים אוסרים על עלייה להר הבית. שאלתי היא - על רקע הידיעה הזו שחלקים מהסרט צולמו תוך איסורים הלכתיים, עולה השאלה אם מותר לצפות בסרט זה של צלמות שלא טבלו ואחרות שטבלו למרות שאסור לנשים לעלות, או שאסור להנות מהאיסורים שהיו כרוכים בעשיית הסרט.

תודה רבה,

---- ------

תוכן התשובה:

שלום וברכת השם לכבוד .

אני מבין את הסיפורים האישיים הכואבים ומרגיש כאב ורצון לסייע להן.

אולם יחד עם הבעת הסולידאריות לכאב האישי, הדבר פשוט מבחינה הלכתית שאסור להביט בסרט שיש בו אמפטיה וסימפטיה לעבירה שיש בה חומרה כזו, ומנוגדת לדעת רוב ככל פוסקי דורנו שמפיהם אנו חיים.

לא רק מצד ההנאה בצפיית מעשה איסור, ומחלוקת התנאים והראשונים בסוגיית הנא ממעשה איסור בשוגג וכו'. שהרי כאן הוא מזיד של הצלמות, שעברו על מורא מקדש ועל טומאת מקדש וקדשיו. והדבר הוסרט עבור הצופים ואסור להם.

אלא בעיקר מצד עצם הדבר החמור עצמו-

שהרי כפי שלא נעודד צפיה בסרט שיש בו עבירות שבתורה, כך קל וחומר שלא נתיר לעודד איסור טומאת מקדש, שהיא החמורה מהעבירות כולן. שהרי "היה ר"ש אומר- קשה טומאת מקדש וקדשיו מכל עבירות שבתורה. שכל עבירות שבתורה מתכפרות בשעיר אחת, וטומאת מקדש וקדשיו מתכפרת בל"ב שעירין. כל עבירות שבתורה מתוכו מתכפרות פעם אחת בשנה וטומאת מקדש וקדשיו מתכפרת בכל חדש וחדש, שנאמר ביחזקאל 'לכן חי אני נאום ה' אלהים אם לא יען את מקדשי טמאת וגו''. קשין הן שקוצין ותועבות שעשית, וטומאת מקדש וקדשיו קשה מכולן".

לא רק איסור הכניסה עצמו לפנינו, אלא גם הזלזול במורא מקדש. שעושים סרט במקום שאסור אפילו לעשות בו קפנדריא, במקום שנכנסים בו רק בחיל ורעדה ורק לעבוד השם במקדש, בלי ארנק ובלי נעליים. ולעומת זאת הצלמות מסריטות שם כאילו זהו רחוב רגיל.

שוב אדגיש- עם כל האהבה והסימפטיה לסיפורים הקשים שאנשים עוברים וגורמים להם לטעות, ועם כל הרצון לחבק את הכאב, לא נתיר עבור זה איסורים חמורים. אלא יש לשמור על ההלכה ולתמוך במי שצריך לתמוך במקביל.

וכבר אמר רבינו הרצי"ה על מי שרצה לפלפל בזה ולהתיר להסתובב שם- 'עוד חתיכת כרת ועוד חתיכת כרת'. וסילק מעליו כל מי שרצה להקל בזה. וכן היה מורה לאסור בתוקף רב מאד הגר"א שפירא זצ"ל, וכן גדול הפוסקים הספרדים הגר"ע יוסף זצ"ל, גדול הפוסקים האשכנזים הגרש"ז אוירבך זצ"ל, ורוב ככל מלאכי השרת של דורנו בהובלת הרבנות הראשית לדורותיה.

אלה לא טיעונים מחשבתיים בלבד. אסור להניא את ישראל לזלזל במקום המקדש כך.

והרי לפנינו עבירה גוררת עבירה. תחילה דירבנו גברים להסתובב ברחבי הר הבית נגד דעת הרה"ר ורוב גדולי הדור. אחר כך כבר עלו נשים טבולות למרות שאף המתירים לגברים (כגון הגאון הרב ליאור שליט"א) אסרו לנשים לעלות. ועתה עולות נשים אפילו בלי טבילה ומצלמות שם סרטים.

ובת קול מפוצצת בראשי הרים וקוראת 'וְשָׁמְרוּ אֶת מִשְׁמֶרֶת אֹהֶל מוֹעֵד לְכֹל עֲבֹדַת הָאֹהֶל וְזָר לֹא יִקְרַב אֲלֵיכֶם!'.

הכפרה היא מצוה גוררת מצוה- יותר מורא מקדש, שתגרום ללימוד עניין המקדש, שיגרום לבניין המקדש בעזרת השם ובהוראת הפוסקים בעיתו ובזמנו.

ואם לחשך אדם לומר, שעדיף לעורר למקדש בסרט כזה גם על חשבון טומאת מקדש ומוראו-

בכריתות ח, רשב"ג התיר להביא קרבן אחד על חמש זיבות, למרות שחייבים להביא חמש, משום שהיה עוני. והטעם הוא שעדיף שיעברו על הבאת קרבנות חובה, וזאת רק על מנת שלא יאכלו בטומאתן קודשים באיסור כרת, שהרי ימנעו מלהביא קרבן אחד אפילו משום שהוא יקר (רש"י. תו'ס הבינו בצורה נוספת). אכן עולה מדבריו שעדיף אפילו לבטל חובות תורה, ולמעט עבודת הקרבנות, והעיקר שלא יקרה מקרה שיגעו בקדשים בטומאה. זוהי אינה ענוותנותו הטועה של ר"ז בן אבקולס, אלא אמיתתו של רבן שמעון בן גמליאל -היראה קודמת לאהבה ומהווה בסיס הכרחי לה.

וכן בדומה להר הבית. אסור להעפיל לעלות ההרה כשמשה רבינו אוסר ואומר שהשם אינו בקרבנו. גם אם זה מאד בוער בנו, ואפילו מסיבות טובות. משה של ימינו הם רוב גדולי זקני הפוסקים, והם אוסרים.

לכן למעשה-

התיקון יבוא מריבוי מורא מקדש, ולימוד ערכו והלכותיו, כהדרכת החפץ חיים זצ"ל לדורנו, שעסק התורה בענייני קרבנות מקדמים גאולתנו.

המקדש אינו נבנה משום שעם ישראל אינו חפץ בכך כעת משום שהעם עדיין מברר מיהו ומה חייו בארצו. לכן ההשקעה בבירורי הזהות הישראלית ונטיעתה בקודש- היא שתביא למקדש עם נבואה ומלכות בית דוד. ולא צילומי סרטים בהר בית השם.

כל טוב

התשובה התקבלה מהרב ברוך אפרתי, רב קהילה באפרת ויו"ר רבני 'דרך אמונה'
ג בשבט התשעט
,
09 בינואר, 2019
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

 צילום: פלאש 90

לרחם על החלשים גם שאנו חזקים

קרא עוד