סירוס

ב"ה

לכיפה

שלום כבוד הרב גלעד שטרואס

אני לא מבין איך פסוקנו קשור לסירוס ?

תודה וחג שמח ממשה

ויקרא פרק כב כה

וּמִיַּד בֶּן-נֵכָר לֹא תַקְרִיבוּ אֶת-לֶחֶם אֱ-לֹהֵיכֶם מִכָּל-אֵלֶּה כִּי מָשְׁחָתָם בָּהֶם מוּם בָּם לֹא יֵרָצוּ לָכֶם

תורה תמימה

כי משחתם בהם - תניא, ר' יהודה אומר, כי משחתם בהם - מלמד שאין הנקבות בסירוס

(אסורות בסירוס – אישה יכולה לעקר את עצמה לגבר אסור) תו"כ:

תוכן התשובה:

בס"ד

שלום רב,

צריך להתבונן בשני הפסוקים יחד - פסוקים כד - כה: "ומעוך וכתות ונתוק וכרות לא תקריבו לד' ובארצכם לא תעשו. ומיד בן נכר לא תקריבו את לחם אלהיכם מכל אלה כי משחתם בהם מום בם לא ירצו לכם".

פסוק כד קובע תחילה שזכר מסורס הוא מום שאוסר הקרבתו. הפסוק חותם באיסור לסרס: 'בארצכם לא תעשו'.

המדרש מבין שחציו השני של פסוק כה ממשיך את פסוק כד. המילה "משחתם" מכוונת למום שיוצר השחתה של הפריון. כאן מדובר על השחתה פנימית - שלא ניכרת כלפי חוץ. פגיעה באברי ההולדה של הנקבה. זו דעת תנא קמא:

מנין שהנקבות בסירוס? תלמוד לומר "כי משחתם בהם מום בם".

רבי יהודה חולק עליו: ר' יהודה אומר, "בהם"-- אין נקבות בסירוס. ר' יהודה לומד מ"בהם" למעט נקבות.

איסור ההשחתה הוא רק "בהם", דהיינו רק במומים שבגלוי הנזכרים בפסוקים הקודמים לעניין איסור הקרבה. הצורך במיעוט הוא כדי שלא נחשוב שהמשפט "ובארצכם לא תעשו" מרבה איסור סירוס גם באיברים שאינם בגלוי. אין איסור סירוס אלא באברים גלויים - אברי הזכר. לכן אין איסור סירוס בנקבה.

עיין דיון ארוך ומפורט: http://asif.co.il/?wpfb_dl=7888

בתפילה שנזכה בעז"ה לבניין בית המקדש ולחידוש העבודה במהרה בימינו.

התשובה התקבלה מהרב גלעד שטראוס, ר"מ באולפנת כפר פינס
י בניסן התשעט
,
15 באפריל, 2019
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

בצלאל סמוטריץ' צילום: הלל מאיר, פלאש 90

סמוטריץ': "מזהירים אותי שלא לקחת את תיק המשפטים"

קרא עוד