סירוב פקודה והנפת שלטים

שלום הרב אפרתי

אני מתגייס בעוד כמה חודשים, ומתלבט בקשר למה שקרה בימים האחרונים בחטיבת כפיר, שהם הניפו שלטים שכתוב בהם שהם לא יפנו ישובים. מצד אחד אני יודע שפינוי ישובים זה מאד לא טוב ונגד השם וכולי אבל מצד שני אין לי אומץ וגם אני לא יודע אם כדאי לעשות ככה..

הרב יכול להדריך אותי?

בברכה, ישורון

תוכן התשובה:

שלום

זו אכן סוגיה רגישה וחשובה, אך צריך לזכור שלמעשה היא שולית יחסית, שכן רוב רובו של שירותך הצבאי יהיה בשמירה ופעילות מבצעית חשובה להגנת המדינה.

לגבי הסוגיה הזו יש לומר חד משמעית- אסור בשום אופן לסרב פקודה, אסור לחייל להניף שלטים, אסור לקדם דעה פוליטית נגד הפקודות הצבאיות.
מקור האיסור הוא כיבוש א"י, שכן אם חייל פרטי יסרב בשל דעה אישית, הצבא שלנו יתמוטט, והמדינה תהיה חלשה ולא יציבה, כפי שאנשי המקצוע בצבא עצמו מעידים.

ומאידך- אסור לפנות שום ישוב, אסור לעבור על דבר ד' שבתורה בשום דרך, ישירה או עקיפה, כפי שהכריעו שלושה רבנים ראשיים לישראל- הגר"ש גורן, מו"ר הגר"א שפירא, ויבדל"א הגר"מ אליהו.

כיצד עושים כך?
לא מסרבים פקודה, לא מניפים שלטים. ואם חלילה הממשלה תטעה שוב את הטעות הנוראית והלא מוסרית לפנות יישוב בארץ ישראל, תיגש למפקד בכנות ובענווה אך לא בהתנצלות, ואמור לו את האמת- אינך רוצה ואינך מורשה על פי ההלכה לסרב פקודה, ויחד עם זה אינך יכול נפשית, גופנית והלכתית להשתתף בדבר כזה שהוא נגד כל עולמך הרוחני והחברתי. שתף אותו בכך שאתה חצוי ושבור מהמעשה הזה.

אין ספק שבגישה כנה כזו לא תפנה יישוב, ולא תסרב פקודה, ומכל תלמידי אף אחד לא פינה יישוב ואף אחד לא סירב פקודה, בשל גישה זו.

הבעיה היא תמיד בבוטות של חיילים, חייל האומר בקול רם ובחוצפה 'אני מסרב פקודה' מהווה בעיה קשה בצבא ועל הצבא לטפל בו. חייל האומר בחולשה אמונית 'אני מפנה יישוב והתורה היא משנית לצבא' הוא מחלל השם ועובר על איסור.
צריך ענווה, כנות ויושר, וכך דברים באים על מקומם בדרך כלל.

ובזמנך שלפני ולאחר הצבא, עשה למען ארץ ישראל, זעק ומחה על הזלזול הישראלי בקדושת הארץ, למד וגדל בתורת ארץ ישראל.

שלא נזדקק

התשובה התקבלה מהרב ברוך אפרתי, רב קהילה באפרת ויו"ר רבני 'דרך אמונה'
ל בחשון התשע
,
17 בנובמבר, 2009
לקריאה נוספת
17.11.2009

1. אסור באיסור חמור לציית לפקודה של פינוי חלק מא ()

וכך גם הורה לנו הגר"א שפירא!
אוי לנו מעלבונה של תורה...

תגובת הרב
אמת ויציב. וכיצד נמנעים מהאיסור? בחכמה ובענווה, לא בשבירת הכלים.

דווח על תגובה לא ראויה
17.11.2009

2. אזרח במדינה (דניאלה)

דווח על תגובה לא ראויה
17.11.2009

3. אנשי המקצוע בצבא (יגאל)

דווח על תגובה לא ראויה
17.11.2009

4. בפנים (אלמוני)

דווח על תגובה לא ראויה
17.11.2009

5. יגאל- קרא מה שכתבת! (זיסקינד)

דווח על תגובה לא ראויה
17.11.2009

6. אפשר מקורות? (ברסלב)

מורינו הגאון הרב שפירא זצ"ל כתב לפני פשע הגירוש את הדברים בצורה ברורה ומפורטת ממקורות קודש. אסור לציית לפקודה שנוגדת את חוקי תורתינו הקדושה. איך אפשר לכתוב כאלה דברים מסברות בלי לציין מקורות?כדאי לחזור ולשנן את אותו כרוז שכתב הרב שפירא זצ"ל מדם ליבו. מופיע בספר מאמריו בשם:מורשה
תגובת הרב
כאמור, בהמשך לדבר מו"ר הגר"א שפירא, אסור בשום אופן לפנות ישוב. השאלה בה אני דן אינה אם מותר, אלא כיצד להמנע מהאיסור הברור. יש לקרוא בנחת ובעיון לפני שמגיבים.

דווח על תגובה לא ראויה
17.11.2009

7. כה לחי כבוד הרב (ירמי)

דווח על תגובה לא ראויה
17.11.2009

8. אין שום משמעות לדרך הזו (יואב )

דווח על תגובה לא ראויה
18.11.2009

9. שכחתם את האופציה - את הקב (משה אהרון נו"ע הרצליה)

דווח על תגובה לא ראויה
18.11.2009

10. צריך לא לפחד לסרב כי זה פקודה ביליתי חוקית (נועם)

דווח על תגובה לא ראויה
18.11.2009

11. פינוי ישובים נעשה ע (דוס (בלתי) מצוי)

פינוי ישובים נעשה ע"י שלמה המלך כמחווה כלכלית(20 עיר בגליל,כזכור). ההלכה שאסור לפנות ישובים היום יושבת על בסיס הלכתי צר ורעוע,במקרה הטוב.צריך להיות מספיק ישרים כדי להודות שיש מקום לגישה המתירה פינוי במקרים מסוימים.(ע"ע הפסק המפורסם של הרב עובדיה).
תגובת הרב
אסור מדאורייתא לפנות חלקי ארץ ישראל, כדברי רמב"ן בהשגות לספר המצוות שכחת העשין מצווה ד´.
החולשה השורה בחברה הישראלית לא צריכה לסחוף את בני התורה, אלא להיפך, בני התורה צריכים להציב בגאון אלטרנטיבה תורנית וישרה. אסור לפנות שום ישוב, ואסור להשתתף בשום פינוי, ודוקא מעוצמת ישראל יבוא שלום לאומות סביבנו, עיין בספרי יהושוע שופטים והלאה. כאמור, הכל בחכמה ובענווה.

דווח על תגובה לא ראויה
18.11.2009

12. האם הרב תומך במדינה דו-לאומית? (שמוליק)

פעמים רבות יש התנגשות בין מצוות ובין ערכים ויש להכריע מה עדיף..

סירוב לפינוי ישובים יביא אותנו למצב שבו נעמוד בין שתי אפשרויות - מתן זכות הצבעה לארבעה וחצי מיליון פלסטינאים בשטחים והפיכתנו למדינה דו לאומית או הפיכתנו למדינת אפרטהייד בה יש שני סוגי אזרחים, אזרחים בעלי זכויות ואזרחים נטולי זכויות (יתכן וזה המצב כבר כיום). מצב כזה לא יהיה מקובל על חלקים גדולים בעם ישראל ולא על אומות העולם, והוא פסול מבחינה הלכתית ומוסרית..

אף אחד לא רואה ברכה בפינוי יישובים ובוודאי שיש לעשות את המקסימום כדי שמספר מינימלי של יהודים יאלץ לעזוב את ביתו, אך כאשר פינוי יישובים עומד אל מול הערך הגדול יותר של קיום מדינה יהודית עצמאית ודמוקרטית, ברור שקיומה של מדינה יהודית ודמוקרטית חשוב וגובר.

מה גם שמדינת ישראל מפנה מדי כמה חודשים יהודים מביתם בשל ענייני תכנון ובנייה, חובות כספיים, שינוי ייעוד קרקע וסיבות נוספות. לא ראיתי אף רב היוצא כנגד פינוי חלק מתושבי כפר שלם מבתיהם בשנה שעברה, למשל..
תגובת הרב
דבריך הם אתגר נכון וגדול. ענ"ד היא שיש להחיל את הריבונות על כל שטחי יו"ש, ולתת אזרחות מלאה לכל היושבים שם, יהודים וערבים, וזכויות אזרחיות. אלא שיש בד בבד לשנות את יטת הממשל לשיטה דו פרלמנטרית, בה פרלמנט עליון עוסק בסוגיות מהות המדינה (צה"ל, אופי וכו´), ואליו יוכלו להבחר ולבחור יהודים בלבד. הפרלמנט התחתון יהיה הרבה יותר יישומי ויעסוק בפרקטיקה ממלכתית (כבישים, מיסים וכו´) ובו יהיה שוויון אזרחי מלא. כך תשמר יהדותה של המדינה בד בבד עם החלת הריבונות. יש בשיטה זו בעיות לא פשוטות, אך היא הטובה מכל החלופות לענ"ד.

דווח על תגובה לא ראויה
19.11.2009

13. עם כל הכבוד... ( אי כבוד)

דווח על תגובה לא ראויה
19.11.2009

14. הרב כתב באומץ תשובה אמיתית ולא מתיפיפת! (אחת בני עקיבא!)

דווח על תגובה לא ראויה
19.11.2009

15. כבוד הרב אפרתי חזק ואמץ בדבריך! (חכם הרזים)

דווח על תגובה לא ראויה
19.11.2009

16. הנפת השלטים-הצבת קו אדום (אביעד)

הבעיה בצורת המחשבה של המתנגדים להנפת השלטים היא שלנו כאורחים בבית של המדינה אסור להציב קווים אדומים כי אנחנו רק אורחים .
אך אם נתחיל להתייחס אל עצמינו כשותפים מרכזיים אם לא המובילים של המדינה, אזי נראה לעצמנו את החובה להציב את הקו האדום.
תגובת הרב
הובלת המדינה אינה באה יחד עם הרס המדינה. הובלה צריכה להיות חיובית, הצבת אלטרנטיבה ללא שבירת הכלים. מחאה כזו היא כלי זניח ולא משמעותי יחסית לבניה אמיתית עמוקה ורבת שנים.

דווח על תגובה לא ראויה
20.11.2009

17. "לעניות דעתי" (בשביל הנשמה..)

דווח על תגובה לא ראויה
20.11.2009

18. אמירה לא ברורה גורמת לחיילים לגרש יהודים (נתנאל)

בגירוש (הוצאת אנשים בעל כורחם היא גירוש וכדאי שלא ניסחף למושגים של השמאל) מגוש קטיף נוכחנו לראות שהציבור ובכללו החיילים לא מבין מסרים מסובכים - אם אסור לגרש יהודים צריך לסרב ואם גירוש זה לא עבירה אז צריך לקיים את הפקודה.
הרב אבינר שליט"א כתב פחות או יותר כמו הגישה של הרב פה, ואולם בגירוש עצמו היו חיילים רבים עם כיפות לראשיהם. כששאלתי איך הם עושים את זה הם אמרו ´הרב אבינר אמר´. הציבור לא מבין פילפולים של בית מדרש. במציאות אנו מחוייבים להיות חדים וברורים - אם זה אסור אז חובה לסרב פקודה.
אני נחרד לראות איך הרב מצטט את הרב שפירא זצ"ל אך מסלף את דבריו. הרב שפירא אמר במפורש "על החיילים להודיע כבר עכשיו שיסרבו".
וכידוע, הרב גורן זצ"ל עוד היה חריף ממנו.
איך אפשר בשם התורה לסלף את גדולי רבותינו?!
תגובת הרב
יש לדבר בענווה לתלמידי חכמים, עליך לעשות תשובה. לגופו של דבר- כפי שנכתב כאן, מה שאמר מו"ר הגר"א שפירא אינו בר ויכוח כלל. השאלה היא כיצד מודיעים מראש, האם בחוצפה או בענווה, שיתוף וכנות. הרב שפירא לא קרא למרי בצה"ל אלא לאמירה ברורה שחייל לא יפנה, ואמירה ברורה זו צריכה להיות עם חכמה וענווה, כך שהצבא ימשיך לתפקד, והחייל לא יגרום לסילוקו מהיחידה. מי שהכיר את הרב שפירא זצ"ל שנים יודע ודאי כיצד הוא טיפל בבעיות סבוכות, באיזה עומק ומורכבות.

הציבור שלנו אינו ילד, הוא מספיק בוגר להבין מסרים מורכבים. הרב אבינר קרא שלא לסרב, וכך הוא הובן. אני קורא שלא לבצע פקודה כזו, אך בענווה. יש הבדל.

דווח על תגובה לא ראויה
20.11.2009

19. מסכים עם הרב במליון אחוזים!! (אחדות)

דווח על תגובה לא ראויה
21.11.2009

20. אבל.. (מתלבט)

אבל מה יקרה אם המפקד לא יקשיב לבקשה ובכל זאת יורה לפנות מה עושים במקרה כזה הרי יהי-ה פה ניגוד ערכים...
תגובת הרב
לא לפנות בשום אופן, ולא לסרב פקודה אלא לומר שאינך יכול. אם המפקד מתעקש, שיעניש. אתה לא סירבת אלא הודעת שאינך כשיר למשימה. זו אינה סמנטיקה אלא אמת שלימה ומדוייקת, ושמירה על שלימות ההיררכיה הצבאית.

דווח על תגובה לא ראויה
22.11.2009

21. יש אלטרנטיבה (גדעון נאור)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

משה ליאון עם חגית משה צילום: יח"צ

הסרוגים הכריעו את המערכה הירושלמית

קרא עוד