סיוע לנפגעי הרעידה בהאיטי

רציתי לשאול האם מצד ההלכה מדינת ישראל צריכה לסייע לנפגעי הרעש והרעידה בהאיטי, או שמא לא, בגלל הכלל ההלכתי שעניי עירך קודמים, ועדיין לא פתרנו את כל הבעיות הכלכליות כאן בארץ.

תוכן התשובה:

שלום וברכה

בענייני צדקה וחלוקת כספים יש להבחין בין שני מצבים: מצב אחד רגיל, בו עולה השאלה כיצד לחלק את כספי הצדקה שאדם נותן. זו שאלה שיש לה היבטים רחבים מאוד, חלקם נמצא בשולחן ערוך (כגון הקדמת פדיון שבויים לכל דבר אחר), חלקם עולה מדיונים רבים בשותי"ם (מעט להרבה או לפתור את הבעיה של אחד), חלקם לפי סולם ערכים (עניים תלמידי חכמים, שזו העדיפות הראשונה, שהרי עושים בצדקה זו שני דברים כאחד), חלקם לפי הכלל של "עניי עירך קודמים, וחלקם לפי נטייתו האישית של האדם. זהו המצב הרגיל והנורמלי, כיוון שלא חדל אביון מקרב הארץ.

ברם, ישנם מצבי חרום, בהם כל השיקולים האלה נדחים מפני המציאות האיומה והנוראה, כשכספי הנתינה הם פיקוח נפש של ממש, להמונים המונים שנמצאים במציאות הקשה ביותר של רעידת האדמה. זהו הזמן שלא עושים חשבונות מסובכים, ונותנים את מה שאפשר כדי לסייע, כאשר מוודאים כמובן שהכסף הולך אכן לסיוע. יסוד הסיוע הזה הוא הברית שבין כל באי עולם, בהיותם צלם א-לוהים, והרגש הפשוט והיסודי של ההומניות, החמלה והשותפות. דברים מעין אלה כתב הנצי"ב בהקשר אחר בהקדמתו הידועה לספר בראשית, ובהסבר מאבקו של אברהם למען הצלת סדום.

מעבר לכך, יש בדברים קידוש השם, ונשיאת שמו של הקב"ה בעולם, כמי שעושה צדק ומביא מרפא לכואבים ולדווים, ושעם ישראל הנושא את שמו שותף בהתגייסות העולמית למען הנפגעים קשה ברעש.

על כן, בשלב הזה לא עושים חשבונות, אלא שותפים במשימה הזו, ומתגייסים יחד עם הרבה מבאי עולם לטובת האיטי.


כל טוב

התשובה התקבלה מהרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר אורות שאול
כח בטבת התשע
,
14 בינואר, 2010
לקריאה נוספת
17.01.2010

1. ומה לגבי חילול שבת (יעקב)

דווח על תגובה לא ראויה
17.01.2010

2. מותר, לא חובה (יואב)

דווח על תגובה לא ראויה
17.01.2010

3. אין התייחסות להלכה? (אני)

כך כתב השולחן ערוך הלכות שבת סימן ב´ בפשטות גמורה: "כותית אין מילדין אותה בשבת". והטעם שפיקוח נפש דוחה שבת דווקא למי ששומר שבת. והמשנה ברורה בסימן הנ"ל זועק על מעשיהם של הרופאים: "ודע דהרופאים בזמנינו אפילו היותר כשרים אינם נזהרים בזה כלל דמעשים בכל שבת שנוסעים כמה פרסאות לרפאות גויים וכו´ ומחללי שבת גמורים הם השם ישמרנו".
תגובת הרב
ראה רק באגרות משה לבדו, ובעוד אין ספור תשובות הלכתיות על העניין. אין התייחסות להלכה ?

דווח על תגובה לא ראויה
17.01.2010

4. ומה לגבי חילול שבת בהצלת גויים (יוסף)

האם מותר לטוס לשם בשבת? האם מותר לחלץ בשבת כפי שעשו צה"ל וזק"א?
תגובת הרב
עמדתי היא שבזמן הזה הדבר מותר ואפילו חובה, אולם לא אני פוסק לכלל ישראל

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

עודד רביבי צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ראש מועצת אפרת: משרד הבריאות פוגע במאבק הרשויות בקורונה

קרא עוד