סגור

נטשתם אותנו - האינטלקטואלים

שלום כבוד הרב!

רציתי לדבר אליך מקירות ליבי...

אני ואולי עוד כמה בחורים דתיים לאומיים אינטיליגנטיים- אינטלקטואליים איך שתקרא לזה, אנחנו עושים תואר ראשון בתיכון עושים הרבה יחידות ולי אישית יוצא לראות סביבי המון אתאיסטים שקוראים את הדת לגזרים ואני פשוט לא יודע מה להגיד על ביקורת המקרא על ממצאים ארכיאולוגיים על איך שהם מפריכים את כל הממצאים של המחזירים בתשובה כמו הפפירוס הכל מתיישב על בסיס ההיגיון אני מדבר גם על ויכוחים אידיאולוגיים על השקפות עולם בהם קצת יותר קל לי להחזיק מכיוון שבהם לפחות בחלק של נושא הצניעות שקרוב לליבי אני מאמין בלב שלם גם אם 'יוכיחו' לי ללא ספק שאישה יכולה להתלבש איך שהיא רוצה...

במישור השכלי פשוט נטשתם אותנו הרבנים של הציונות הדתית של החרדים של הלא יודע מה... אני מרגיש עם רגל בחוץ מבחינה דתית

לדוגמא :

והתגובות שם עוד יותר משגעות אותי...

אני כבר לא יודע במה אני אמור להחזיק/להיאחז כדי להאמין בקב"ה בגלל זה האמונה שלי חלשה אני בחופשים לומד דפי גמרא בכמויות חופשת פסח סיימתי 60 דף אולי יותר, אני כל הזמן שואל ובודק ומדבר גם עם חילונים ואתאיסטים כדי להתמודד ולדעת אני לא יודע לאן לפנות לקבל תשובות לשאלות שלי... אין התמודדות אמיתית עם הטענות...

יש לי יותר מידי שאלות באמונה בראש בנושא כפיה שאלות על גמרא מוסר ובאף אחד לא מצאתי על אף כל הספרים שקראתי היהודי האידיאלי לדוגמא ועוד כל כך הרבה ואני לא מוצא משהו שמשביע אותי אני מתחיל לחשוב כבר שאין תשובה...

אני לא יכול להיאחז על ריבונו של עולם מבחינה שכלית וגם לא מבחינה רגשית שכן היא אינה יציבה אני פעמים מחזיק בה (שאני לומד גמרא לדוגמא למרות שבלימוד הגמרא אני הרבה פעמים גם מתרתח על כל מיני דברים שנראים בעיני כאי צדק נניח שתלמידיו של רב שלקו זונה כדי לבדוק את מספר איבריה או כל מיני דברים יש כל כך הרבה... או דברים שלא נראים לי הגיוניים בגמרא או בתורה בכלל נניח הארנבת וסימני התארה שלה שכן היא לא מעלה גרה...)

אני לא יכול להיאחז מבחינה רגשית כי זה זמני פעם זה שם ופעם זה לא וגם לא מבחינה שכלית כי באמת האתאיסטים שולטים בתחום הזה וקורעים אותנו לחתיכות... במה עוד נשאר לי להחזיק כבוד הרב! לא יכול יותר, מה אני יגיד להורים שלי?

הם אנשים פשוטים יהודים פשוטים מהדור הישן

תוכן התשובה:

שלום וברכה!

אני מבין את הבלבול שלך. אך דע שגם אצל אתאיסטים יש הרבה בלבולים והוכחות שלהם בנוים על אקסיומות (לא צריך להסביר לך את זה) שמעולם לא הוכחו. הרבה פעמים אתאיזם היינה תגובה של פחד - פחד מאחריות, פחד שלא יוכל לעשות מה שבא לי ועוד, גם אם זה רק ברובד התת-מודע. חלק מהדברים של אתיאזם נובעים מחובר הבנה טוטלי במקורות, מהות התורה ומה היא מעבירה ועל מה מדברת.

אמנם, כדי לענות לך, לעזור לך לעשות סדר, צריך לדבר אישית, כי אי אפשר לתת תשובה נכונה, מפורטת, תשובה שבאמת בונה ומסבירה דרך המדיה של האינטרנט. אז אתה מוזמן ליצור עמי קשר בטל' 052-6951400. נוכל לשוחח, לראות דברים, לחשוב ביחד, לעשות סדר, ואנסה לעזור ככל שידי משגת, ואם צריך אפנה אותך לספרים בעניין.

בברכה,

חיים בריסק

התשובה התקבלה מהרב חיים בריסק,
כח בניסן התשעג
,
08 באפריל, 2013
לקריאה נוספת
08.04.2013

1. מדע ודת (דורון)

הסברי המדע לגבי העולם מוכחים ע"י תצפיות וע"י שיטפון פיתוחים טכנלוגיים, המשרתים את כל האנושות בכל רגע ובכל מקום.

לעומת זאת להסברי הדת לגבי העולם (שחלקם סותר את המדע) אין בדל של הוכחה.

זו הסיבה לאתאיזם בדורנו, לא בלבולים ופחדים.




תגובת הרב
ישנה טעות בסיסית בניסיון לייצור התנגשות בין דת לבין מדע, אם לא לדבר על בעיה שלמדע הרבה פעמים אין הרבה מלבד אקסיומות וקביעות שמעולם הוכחו שעליהן נבנות כל ההוכחות. הטעות היא - דת ומדע לא עוסקים באותן שאלות כלל ועיקר, לכן לא תתכן התנגשות. הראית התורה כספר היסטוריה היינה טעות יסודית. ארכאולוגיה כידוע הינו מדע הכי לא מדויק שיש. התצפיות והוכחות הרבה פעמים עומדות באוויר של הנחות יסוד שמעולם לא נבדקו לא הוכחו (וגם בלתי אפשרי להוכיח אותם כי אין תצפית מספיקה המוכיחה את עצמה לפחות במאות שנים). מי קבע שהכל היה סטטי תמיד, ושתהליכי פירוק הם סטטיים ? מאיפה זה? מי אמר ששיטת התארוך נכונה? הרבה הרבה אקסיומות. לכן חבל להתעסק בזה, אלא צריך לראות מהן השאלות שמעסיקות את התורה ומהן השאלות שמעסיקות את המדע ואז להבין שאין כל סתירה, כי הדיון והיחס במישורים שונים ובחיפוש אחר דברים שונים מהותית.

דווח על תגובה לא ראויה
10.04.2013

2. מדע ודת 2 (דורון )

מדע ודת ממלאים אותו תפקיד, הסבר העולם, ומכאן ההתנגשות ביניהם. לא במקרה כוחה של הדת היום אינו אלא צל חיוור למה שהיה בימי הביניים, טרם עליית המדע.

נכון שהסברי המדע מתבססים לא רק על עובדות אלא גם על הנחות, ולכן אינם מדויקים ומוכחים ב - 100%. אבל המדענים מודים בכך ושואפים לשפר את הבסיס העובדתי ואת הדיוק.

לעומת זאת להסברי הדת העל-טבעיים אין שום בסיס עובדתי והם גם מאוד סותרים זה את זה, ובכל זאת כוהני הדת טוענים שמדובר באמיתות מוחלטות שאין להרהר אחריהן. ברור שאדם בעל יושר אינטלקטואלי לא יוכל לקבל הסברים כאלה וגישה כזאת.

חשוב גם להפריד בין המדעים הלא-מדויקים כמו ארכיאולוגיה, מדעי החברה וכו´ לבין המדעים המדויקים – פיזיקה, כימיה, ביולוגיה וכו´.

במדע אין אף אקסיומה אחת. יש מספר מאוד מצומצם של אקסיומות במתמטיקה, שהיא אינה מדע אלא כלי שמשמש את המדע. מדובר באקסיומות בסיסיות ביותר שהשימוש בהן מוסכם על כולם (למשל אקסיומת הקווים המקבילים).

תגובת הרב
קשה לענות בתגובה אינטרנטית בצורה המלאה על דבריך. אינני יודע על איזה דת דיברת, אך בודאי לא על יהדות. כי מה שתיארת כדת והנחותיה זו לא יהדות ולא דת היהודית. לכן כל הטיעונים של הינם טיעוני סרק. מלבד זאת לומר שרק במתמטיקה ישנם אקסיומות והנחות לא מוכחות, רק מוכיח שגם במדע ודרכה אינך שולט, ולא רק ביהדות. לכן חבל שאתה נכנס לדיון ללא שיעורי בית, ללא ידע מספק לא בתחום המדעי, ובטח שלא בתחום הדתי. אתה טוען שאין הוכחות לדברים הכתובים בתורה ויש הוכחות למדע. הבעיה היא שאת ההוכחות למדע מספקת הארכאולוגיה - המדע הכי לא מדויק שיש. אני לא מאשים אותך, ח"ו, בחוסר ידע, אלא את הדור שניסה להתנער מהדת ולגדל אתאיסטים - כופרים, אך גידל בורים. כדי להיות כופר קודם כל צריך ללמוד ולהיות בעל ידע רחב ועמוק ביותר בתורה ואז תוכל להיקרא כופר או אתאיסט. אך נכון לעכשיו מדובר, בבורות וחוסר ידע בסיסי, כפי שכבר ציינתי קודם.

דווח על תגובה לא ראויה
18.04.2013

3. מדע ודת 3 (דורון)

התכוונתי לכל הדתות, כולל יהדות. לדוגמה, בספר בראשית יש שני סיפורים שונים ונפרדים על בריאת העולם, אחד בפרק א´ והשני בפרק ב´, ושניהם סותרים את התיאוריה המדעית (שאינה ארכיאולוגיה, כמובן). האם אתה חושב שסיפורי בריאת העולם בבראשית יותר מוכחים מתיאורית המפץ הגדול?

לגבי האקסיומות – נכון, יש אקסיומות גם במדע. אבל השימוש הבולט ביותר באקסיומות הוא במתמטיקה ובלוגיקה שאינם מדע. בכל מקרה אין "הרבה הרבה אקסיומות" כפי שכתבת, כי האקסיומה היא תמיד הדבר הבסיסי ביותר, נקודת המוצא.


תגובת הרב
הטעות שלך היא בחשיבה שפרק א´ וב´ לוקח כמטרה להסביר כרונולוגיה ותיאור המוחלט של בריאה. תנ"ך אינו ספר היסטוריה או ארכאולוגיה, אלא ספר הברית והנחייה. לכן אין לתורה כל מטרה להסביר את הסדר ואת הדרך המדויקת, אלא כל המטרה היא ללמד אותך שהקב"ה ברא את העולם והוא בעל העולם ועל כל הארצות. בפרק א´ התיאור הוא של תפיסה של אדם הביולוגי כחלק ממערכת הבריאה ובפרק ב´ בכוונה התפיסה משתנה ומראה את חשיבות האדם כפרסונה. ולסיום מפץ הגדול לא סותר בשום דרך את התורה ותפיסה תורנית של בריאה, אלא ההיפך הוא מוכיח עוד יותר את הבריאה, במיוחד לאור תיאורים בזהר ובפירוש הרמב"ן, שנכתבו מאות שנים לפני תאוריית מפץ הגדול.

דווח על תגובה לא ראויה
22.04.2013

4. הזרם היהודי פילוסופי (יאיר)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
העברת
מתנות
לאביונים
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ישראל ליבמן, מנכ"ל ומייסד 'מקימי' בראיון לחדשות כיפה צילום: חדשות כיפה

מנכ"ל ומייסד עמותת 'מקימי': "הצלחה שלנו זאת הצלחה של המשפחה"

קרא עוד