סגור

נאומו של ר''ה בבר אילן

(יום ראשון כב' סיוון)

שלום. אני כותבת מיד אחרי שסיימתי לשמוע את נאומו של נתניהו באונ' בר אילן.

התרשמתי מאוד לשמוע את תחילת דבריו,דברים של מנהיג יהודי אמיץ. אבל התאכזבתי (כמוך?) מהמשך דבריו לגבי ההסכמה למדינה פלסטינאית (אומנם עם הרבה תנאים אבל בכל זאת-יש הסכמה.)

לצד מדינת ישראל.

ברור היה לי שרבני הציבור לא מסכימים עם אפשרות זו,אבל פתאום התעוררה בי השאלה- מה האפשרות האחרת?

למה כ"כ הרבה אני שומעת על רבנים שלא מסכימים עם הנהגת הממשלה ודרכה,אבל רחוקים מלהציע הצעות מעשיות לפתרון, ז"א-

זה לא שאין מנהיגים רוחניים מציבורנו שמדברים על הדרך, ועל חזון של מדינה קדושה, ומתנגדים להצעות שנוגדות את תפיסת התורה,אך יחד עם זאת- אני לא שומעת איזה פתרון מעשי אחר הם מציעים, ז"א פיתרון שאינו רק רוחני עליון שעתיד להתבצע כשכולם יכירו במהות עמ"י וארץ ישראל, אלא פיתרון מעשי לימים אלו, פיתרון שירצה את הצדדים השונים,שלא יקומם עלינו את הציבור השמאלני,או את מדינות ערב והמערב,

כמובן שאין זה אומר שיש להתפשר על כל עיקרון של דרך התורה,אבל ברובד המעשי זה כן אומר שיש להכיר בשלבים השונים בדרך לגאולה שחייבת לכלול התחשבות בנתונים ובמצבו של עמ"י מבחינת תפיסת א"י והדרגתיות בדרך ההגשמה של עקרונות התורה.

אני אדייק-

איזה פיתרון מציעה דרך התורה לעניין הפלסטינאים? איזה פיתרון שייעשה כיום ייחשב לנכון ביותר? לגרש אותם?

איך באה לידי ביטוי כל המדיניות מימי יהושוע ששלח איגרות לעמים היושבים בארץ? ז"א-

יש אפשרות שישבו בתוכנו עמים נוספים מלבדנו (\מדינות נוספות) ? בהתחשב בכך שכיום לא יסכימו על עבדות ומס...

מקווה שהשאלות ברורות,

הנק' היא שקשה לי עם הטלת האשמה במנהיגינו כל הזמן בזמן שלא ברור לי איך היה נוהג אחד ממנהיגי ציבורנו בנושא מבלי לעורר עליו את זעם כולם...

תודה רבה.רבה.

תוכן התשובה:

שלום
אין תפקיד הרבנים להציע הצעות פרקטיות , הגם שלא יהא לכך אוזן קשבת...ובאמת אי אפשר להתחמק לא לנו ולא לאנשי שלום עכשיו יש פתרון פוליטי משביע רצון שעונה על שאיפותינו הפוליטיות, כמובן שצריך למצוא וליצר את המציאות הפוליטית ואת הקרקע עליה יתבצע החזון שלנו היינו מדינה אחת לעם אחד וזה ע"י התיישבות צפופה בכל ארץ ישראל, אבל לבד יקשה עלינו לעמוד בזה אנו זקוקים למסה של שני מליון בני אדם ולבנתיים זכינו רק למימוש של 15 אחוזים מכך.
לכן : אנו פותחים פתח כפתחו של מחטואת השאר אנו מקווים שה' ברחמיו יעשה.
מי שלא מאמין אין לו סיכוי לאחוז בארץ ישראל, אך גם לברוח ממנה אי אפשר וכמו שאנו רואים במציאות שלא יהיה שלום לעולם עם הערבים יושבי הארץ וה' מציף אותם בשנאה חדשה כל פעם שאנו מנסים להתפייס איתם וכל פעם שנאתם הולכת ומתעצמת, אני זוכר עצמי כילד מסתובב לבדי במרכז קלקיליה בשעה שאבא עשה קניות ברחוב הסמוך ואז היה שיא הכיבוש, היום שאנו כמעט נתנו להם הכל, הם מוכנים לתלוש מאיתנו איברים בעודנו בחיים מתוך להט של שנאה תוהמית, אין זה יד ה' ? אפשר לברוח מיעודנו ?
הרי רק שוטה יכחיש שהכל פה כנגד היגיון, לכן השיטה ללכת באמונה ןה' יעשה הטוב בעיניו.
ברכה והצלחה

התשובה התקבלה מהרב איתן זן-בר,
כב בסיון התשסט
,
14 ביוני, 2009
לקריאה נוספת
15.06.2009

1. פוליטיקאי (אחת)

דווח על תגובה לא ראויה
15.06.2009

2. הפוך בה והפוך בה (שי)

תשובתו של הרב לשאלת השואל ניכרת מבין השורות. אם אומר זאת בעברית פשוטה - אין לו תשובה. מעבר להכללות ("לא יהיה שלום לעולם", "שנאה תהומית") ולתקווה משיחית, כבוד הרב לא מציע שום כלום. והוא צודק: אין זה מתפקידם של רבנים להתוות תכנית מדינית פרקטית. אבל שלכל הפחות לא יתוו שיח משיחי שמתרחק מפתרונות ריאליים* את זה נשאר למיסטיקנים, לא למנהיגי ציבור שנשאלים שאלות בשו"ת. מדמויות שכאלה הייתי מצפה לרגליים על הקרקע. "ללכת באמונה"? נו באמת, שמעתי על אי-אלו עשרות מליונים של יהודים בהיסטוריה של עם ישראל שהלכו באמונה, ודווקא יצא להם לא כל כך טוב מזה. לא זו הדרך.
תגובת הרב
אלו דברים שקרובים לכפירה

דווח על תגובה לא ראויה
15.06.2009

3. אני חושבת שהשאיפה לשלום איתם היא מקור הבעיה (אודיה)

דווח על תגובה לא ראויה
15.06.2009

4. הרבה מ (עמיחי)

דווח על תגובה לא ראויה
15.06.2009

5. היוזמה הישראלית (שמואל)

דווח על תגובה לא ראויה
15.06.2009

6. "נבוכים הם בארץ" (משה אהרון)

דווח על תגובה לא ראויה
15.06.2009

7. הרב- עם כל הכבוד. (צחי)

דווח על תגובה לא ראויה
15.06.2009

8. נקודת מוצא בעייתית (מיה)

דווח על תגובה לא ראויה
15.06.2009

9. פוליטיקה (נועם)

דווח על תגובה לא ראויה
15.06.2009

10. שאלה לעורך (שי)

דווח על תגובה לא ראויה
15.06.2009

11. שאלה מצויינת ואמיתית (וכרגיל אין תשובה)

רוצים תשובה מה המשיב היה עושה בשבתו על כסא ראש הממשלה
תגובת הרב
ההצעה של הרב שפירא זצ"ל לנתניהו בקדנציה הקודמת היתה לומר את המשפט הטורקי המפורסם שאיפשר להם לשלוט כאן 500 שנים "אל בוקרא" - מחר נטפל בזה.

דווח על תגובה לא ראויה
15.06.2009

12. למנהיגות יהודית יש תשובות (יואב)

דווח על תגובה לא ראויה
15.06.2009

13. שואל השאלה מתלונן שהרבים לא אומרים כלום.. אבל.. (X)

הרב מוכיח את מה שהשואל טען.. גם בתשובה זו לא מופיעה שום הדרכה..
אנחנו רוצים תשובה חד משמעית מה התורה אומרת:
האם אפשר להקים לפלסטינים מדינה מפורזת(ועם כל ההסתייגויות של רוה"מ) או שיש איסור..?
גם שרוה"מ דיבר על מדינה פלסטינית מפורזת הוא לא דיבר על מסירת שטחים..
רבנים, ממתי אינכם מציעים הצעות פרקטיות? וכי התורה מדברת רק על "מלאכת קוצר בשבת" ועל ענייני מדינה לא?
הציבור מבולבל, הרבנים כאילו מסתייגים מכל הצעת שלום, ולא מציעים אלטרנטיבה..
נראה כאילו הדתיים כלל לא רוצים שלום בכלל המצב הזה..

סליחה אם פגעתי בכודם של רבני ישראל, אך רצוני ורוצון הציבור והעם הוא לקבל תשובה...


תגובת הרב
יש ספק שהקמת מדינה ערבית בארץ ישראל זה טרף כמו אכילת חזיר ?
אין פתרון פשוט למלחמה עם האוייב חוץ מתשובה ומעשים טובים.

דווח על תגובה לא ראויה
15.06.2009

14. "יש ספק שהקמת מדינה ערבית (עמי)

ישראל זה טרף כמו אכילת חזיר ? "

לכמה וכמה רבנים טובים יש ספק גדול ביחס לאנלוגיה הזו.
תגובת הרב
לא תחנם הוא לאו כמו אכילת חזיר לא ?

דווח על תגובה לא ראויה
16.06.2009

15. תגובה לתגובת הרב.. (X)

"יש ספק שהקמת מדינה ערבית בארץ ישראל זה טרף כמו אכילת חזיר ?"

ברור שיש ספק אם לא היה כזה לא היינו שואלים..

עד היום הדבורים היו על נסיגה מחבלי ארצינו ולזה ב"ה הייתה תשובה.. אבל כאשר נשאלת השאלה האם מדינה פלסטינית מפורזת (בתנאים מסויימים) יכולה להתקיים או לא אז הציבור נשאר נבוך, לעיני העדה אין דעה בדבר..

"אין פתרון פשוט למלחמה עם האוייב חוץ מתשובה ומעשים טובים."

זה נשמע כמו גישה חרדית מסויימת.. הרי הציבור הדת"ל בנוי על כך שכן יש התייחסות של התורה לדברים כה מרוממים ונשגבים כמו בניית מדינת ישראל יסוד כסה ה´ בעולם..
גם הרב קוק ידע מצד אחד להציב את האידיאל אך מאידך גם הדריך פרקטית מה לעשות...

"ההצעה של הרב שפירא זצ"ל לנתניהו.."
מה זה? ככה למדו אותנו הרבנים לטפל בבעיות, זה כ"כ אבסורד עד שזה מוביל לכך שכשהמשיח ירצה להגיע אז נגיד לו ""אל בוקרא" - מחר נטפל בזה"...???

לכן ישנה דרישה כאן מכל הגולשים לקבל תשובות יותר רצינית..
ולמערכת כיפה אנא העלו זאת לדיון רחב יותר באתרכם ע"מ שנוכל אכן לברר את הדבר לעמקו..

ושוב במחילה מכבודם של גדולי עמ"י, הדברים נאמרים מתוך רצון כנה לקבל הדרכה..


תגובת הרב
זה לא מייל מנומס..
ולעצם העניין, אנו עוסקים כאן במצב שהוא לא פתיר בכלים הפוליטיים המקובלים זה 40 שנה הן מחמת השמאל הישראלי שאינו בתמימות דעים עימנו והן כמובן מבחינת האוייב, לכן במצב כזה אנו זקוקים לנביא או לנס שידריך אותנו, גם בעבר ניזקק חזקיהו במיתקפת סנחריב לעצת ותפילת נביא וגם אנו.

דווח על תגובה לא ראויה
16.06.2009

16. זכור לי קטע ממורה נבוכים (אבי)

בו אומר הרמב"ם שבית המקדש נחרב משום שהיו עסוקים בכישוף במקום בטכסיסי מלחמה. (פוליטיקה לפי הבנתי). אני חושב שהתשובה שנתן הר היא בלתי אחראית וגובלת במעשה כשפים. היהדות כפי שאני רואה אותה בעיני הרמב"ם היא דת שמאחוריה מסתתר שכל ישר ולסמוך על העל בעיניים עצומות זה לא שכל ישר.
ועכשיו אני רוצה לקפוץ כמה מאות שנים קדימה לרב קוק ותורתו. מהמעט שאני מצליח להבין הרב קוק ראה בציונות את תחילת הגאולה. הסיבה שהוא ראה במהלך זה את תחילת הגאולה היא מחשבה פרקטית, ניעור העבר ויישור מבט לעבר העתיד. חוסר מחשבה כלפי העתיד היא בדיוק מה שמסתמן מכל אותם רבנים שאומרים "באמונה יהיה בסדר". רבנים יקרים, אם אין לכם תשובה תאמרו זאת בפה מלא. אם אתם חושבים שיש לכם תשובה, תאמרו זאת אבל הציונות שבה הרב קוק תמך היא לא ציונות שאמרה, מחר יהיה בסדר. לדעתי פיקוח נפש וכל עיסוק פוליטי הוא פיקוח נפש חשוב לא פחות מאכילת מלאכות אסורים. וכן בהחלט יש לי ספק לגבי השאלה האם מדינה ערבית בגבולות 67 (עם יחסי שכנות טובה איתם, בלי להתייחס כרגע לשאלת הראליה של הנושא) דומה לאכילת חזיר. אני בטוח שידוע לכל שעצמאות מדינית יהודית כמעט ולא הייתה בארץ בצורה מלאה.
ולבסוף עוד הערה קטנה.
אני מרגיש בתשובות מעין אלו יותר משמץ גזענות. באו,רחמנא ליצלן, נבחון את השאלה מנקודת מבטו של הערבי. אין לו זכויות, אין לו זהות מוגדרת, גרשו את אביו מהבית לפני 60 שנה ועד היום היחס כלפיו הוא כל"פליט" ואפילו לעבוד הוא לא יכול. אז נכון שיש גם מחבלים וצריך להגן על המדינה אבל מה עם מאות האלפים שפשוט נולדו במקום הלא נכון בזמן הלא נכון? האם יש לדעת תורה לומר משהו בנושא?


התשובה מקוממת מאוד.


תגובת הרב
צריך לדעת את הגבולות שבין אמונה חסרת מעש לבין מעשה חסר אמונה ויש להאריך בכך הרבה אך מה שהלב חושק הזמן עושק

דווח על תגובה לא ראויה
16.06.2009

17. יש היגיון? (צביקה)

דווח על תגובה לא ראויה
16.06.2009

18. נאום נתניהו (דוד)

דווח על תגובה לא ראויה
16.06.2009

19. יש פתרון (ינוח)

דווח על תגובה לא ראויה
17.06.2009

20. יש פתרון (תמר:))

דווח על תגובה לא ראויה
17.06.2009

21. אז אנחנו שואפים להידמות לעותמאנים? (עמי)

דווח על תגובה לא ראויה
18.06.2009

22. פשוט, םשוט פשוט ! (משה אהרון)

דווח על תגובה לא ראויה
18.06.2009

23. עד שרבנים לא יקחו אחריות לא יהיה אלטרטטיבה (המדי)

דווח על תגובה לא ראויה
19.06.2009

24. יש אלטרנטיבה (אלחנן יהודה)

דווח על תגובה לא ראויה
19.06.2009

25. מאמר שמניח את הדעת בנושא (מתניה)

דווח על תגובה לא ראויה
19.06.2009

26. הנאום האלטרנטיבי (רועי)

דווח על תגובה לא ראויה
19.06.2009

27. יש פתרון! מאמר מצויין בערוץ 7 (מצורף קישור) (יועד)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

 צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

חזרה לשגרה: אין זום ואין מסכות

קרא עוד