מקום הבחירה ביהדות

שלום הרב

אני מרגישה שכל הדיבורים על בחירה חופשית הם לא באמת.

בחירה חופשית זה שאני יכולה לעשות מה שאני רוצה.

אבל ביהדות הבחירה החופשית היא מוגבלת. כי אם אבחר לעשות עבירות- אקבל עונשים וכו'.

כאילו ה' מכריח אותנו לשמור מצוות. כי אם לא אענש.. אז איזה ברירה נותרה לי??

אז זה לא שבאמת אני יכולה לבחור מה שאני רוצה.

עצם זה שנלדתי כיהודיה, זה כבר מכניס אותי למערכת של שכר ועונש שלא באמת מאפשרת לי לעשות מה שאני רוצה- כי לכל דבר שאבחר תהיה השפעה על המציאות.

בחירה חופשית אמיתית יש לגויים לדוגמא- הם יכולים לעשות באמת מה שהם רוצים.

אני אני אעשה באמת מה שאני רוצה- אז אולי בסוף אגיע לגיהנום....

אין לי באמת בחירה חופשית... זו בסהכ בחירה להמנע מעונשים.

אשמח אם יש תשובה לדבר הזה

תודה רבה רבה

תוכן התשובה:

שלום רב.

שערי בנפשך שהיינו מאפשרים לנהגים לנסוע כאוות נפשם ואומרים לנהג מומלץ שלא תסע באור אדום כיוון שרכב עלול לפגוע בך.

אבל נסביר שההחלטה היא של האדם עצמו.

ובכן יש בחירה חופשית ויש רשות לנסוע באדום או לא..

אדם שיחליט שלא לנסוע באדום כי זה מסוכן הוא אדם חסר בחירה? הןא אדם מסכן?

לא. יש לו בחירה חופשית והוא מעדיף להשאר בחיים על כן הבחירה איננה שוללת את המעשים.

העונש עצמו איננו עונש של כעס אלא מציאות אדם שעובר על מצוות התורה פוגע בעצמו ואינו נענש על אי שמירת גופו אלא על מעשיו שגורמים לו להרוס את עצמו.

וכאשר אדם בוחר לנהוג כהלכה הריהו בוחר בדרך הטוב. השכר והעונש אינם דבר זר לעבירה אלא הם תוצאה של עבירה.

גם לגויים יש בחירה חופשית אמנם רק לשבע מצוות אבל הבחירה קיימת.

ובחרת בחיים.

התשובה התקבלה מהרב יוסף אלנקווה, לשעבר רב אזורי בגוש קטיף
ט בתמוז התשעט
,
12 ביולי, 2019
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

הושענא רבה צילום: יעקב נעמי, פלאש 90

ליל הושענא רבא תש"פ: כל האירועים

קרא עוד