מצוות עשר זכירות וברכת הכהנים

שלום,

יש לי שתי שאלות:

1. מתוך הסיפור בתנ"ך על בלעם הרשע מופעי הביטוי "למען דעת צדקות ה' ". ביטוי זה מופיע גם בזכירה השביעית במצוות עשרת הזכירות. אשמח לדעת מהי משמעות הביטוי?

2. מדוע צריכים לומר את ברכת הכהנים בסיום ברכות השחר? הרי זאת ברכה שהכהנים מברכים את ישראל, לא ישראל את עצמם..?

תודה

תוכן התשובה:

בס"ד


שלום וברכת ד'

1. אינני מכיר עשר זכירות, אני מכיר שש זכירות, ושם אין את זכירת מעשה בלעם.
הפסוק במיכה על מעשה בלעם הגמ' דורשת אותו שהקב"ה התנהג עם בני ישראל בימי בלעם לפנים משורת הדין, ואם כל יום הקב"ה כועס חלקיק של זמן, באותם הימים הקב"ה לא כעס כלל כדי שלא תהא לקללת בלעם מקום לחול, ובכך ישראל נצלו מעצת אותו הרשע. זהו הצדקה שעשה הקב"ה עם ישראל לפני משורת הדין כדי להודיע לכל העמים את מעלת עם ישראל.
2. הפסוקים הנאמרים הם מהתורה, ויוצאים בהם חובת תלמוד תורה, לאחר ברכת התורה אנו מקיימים מיד תלמוד תורה בפסוקים אלו, ומכיוון שאלו פסוקי ברכה הם נבחרו. הכהנים מברכים את ישראל בפסוקים אלו שהם ככל הפסוקים בתורה, ושייכים גם לבני ישראל שאינם כהנים, ככל פסוקי התורה.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

התשובה התקבלה מרבני מכון התורה והארץ, שאלות בנושאי מצוות התלויות בארץ
כז בטבת התשעב
,
22 בינואר, 2012
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ראשי ימינה חוגגים בערב הבחירות.  צילום: ללא

משרד וחצי לארבעה בכירים: איך תראה חלוקת התיקים בימינה?

קרא עוד